همه شانس‌های المپیکی ورزش بانوان در المپیک 2016

بلیت ریو را OK کن

المپیک، سهمیه، ریو و برزیل؛ خیلی از ورزشکاران دوست دارند خودشان کامل‌کننده این کلمات در قالب یک جمله رویایی باشند.
کد خبر: ۸۹۲۸۴۵
بلیت ریو را OK کن

به گزارش جام جم ورزشی ، تا همین حالا الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه‌لقا جام بزرگ و گلنوش در تیراندازی، زهرا نعمتی در تیر و کمان و لیلا رجبی در پرتاب وزنه به آرزویشان رسیده اند. آنها با گرفتن سهمیه قرار است پا جای پای دختران دیروز ایران بگذارند که این راه را با امید رفته‌اند.

اینها دختران پرافتخار سال 94 ایران هستند. شاید همین حالا الهه احمدی تنها ایرانی این جمع باشد که ته دلش به مدال‌آوری در المپیک قرص است. مسئولان جهانی بعد از ماه‌ها صدرنشینی او در رنکینگ جهانی، الهه را شانس اصلی مدال طلای تیراندازی در ریو می‌دانند. باید امیدوار باشیم که در ریو طلسم مدال نگرفتن دختران ایران در المپیک بشکند. هنوز سهمیه تکواندو و قایقرانی و پینگ پنگ هم مانده که سال آینده برای المپیک قرار است بجنگند. مسابقات این میدان مهم ورزشی از 16 مرداد ماه سال 95 در تیراندازی، تیروکمان و رشته‌های دیگر شروع می‌شود. شاید 2016 سال شانس ایرانی‌ها در المپیک باشد.

از توکیو تا پکن

المپیک 1964 توکیو نخستین المپیک دختران ایرانی بود و دوومیدانی‌کاران شروع‌کننده. نازلی بیات ماکو در پرش ارتفاع، ژولیت گفرکف در پرتاب دیسک و سیمین صفامهر در دوی 100 متر و پرش طول و جمیله سروری در رشته ژیمناستیک نماینده ایران بودند.

تا المپیک 1976 مونترال دیگر ورزشکاری نداشتیم تا این‌که ژیلا الماسی، گیتی محبان و مهوش صفایی در شمشیربازی به المپیک مونترال رفتند. در بخش تیمی شمشیربازی هم گیتی محبان، ژیلا الماسی، مهوش صفایی و مریم آچاک با حریفان خود مبارزه کردند.‌20 سال را با غیبت در المپیک‌ها پشت سر گذاشتیم تا این‌که لیدا فریمان در سال 1996 آتلانتا در رشته تفنگ 10 متر بادی طلسم را شکست. در المپیک 2000 سیدنی هم نماینده داشتیم. تیراندازی این بار با منیژه کاظمی در تپانچه 10 متر بادی المپیکی شد. در المپیک 2004 آتن هم نسیم حسن‌پور در 10متر تپانچه بادی نماینده ایران بود. در سال 2008 المپیک پکن شروع تازه‌ای برای دختران ورزشکار در سه رشته بود؛ نجمه آبتین در تیروکمان، هما حسینی در قایقرانی که پرچمدار ایران هم بود، سارا خوش جمال فکری در وزن منفی 49 هم راه را برای تکواندوکاران باز کرد. در المپیک لندن 2012 دختران ایرانی سنت‌شکنی کردند و برای نخستین‌بار شش سهمیه گرفتند. الهه احمدی و مه‌لقا جام بزرگ در تیراندازی، لیلا رجبی در پرتاب وزنه، آرزو حکیمی(کایاک) و سولماز عباسی(روئینگ) سهمیه‌های قایقرانی بودند و سوسن حاجی پور هم در تکواندو سهمیه گرفت.

دوومیدانی و تک سهمیه لیلا رجبی

دختر بلاروس دوومیدانی در پرتاب وزنه نخستین سهمیه ایران را در المپیک لندن مال خودش کرد. حالا لیلا برای ریو هم مجوز دارد. فرزانه فصیحی سریع‌ترین دختر ایران و سپیده توکلی را هم داریم. این دو نفر امیدوارند که سهمیه بگیرند. با رکوردهایی که در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا زدند، کارشان سخت است. جایزه بزرگ آسیا اردیبهشت سال 95 و مسابقات بین المللی قزاقستان در خرداد ماه آخرین فرصت برای سهمیه است.

4 تفنگدار

تیم تفنگداران ایران برای المپیک ریو با چهار ملی‌پوش بسته شده است. الهه احمدی و نجمه خدمتی زودتر سهمیه گرفتند و گلنوش سبقت‌اللهی و مه‌لقا جام بزرگ هفته اول بهمن ماه در قهرمانی آسیای هند نشانه‌گیری‌شان به هدف خورد. برای المپیک 2016 وضع تیراندازان خوب است و شاید با مدال‌آوری آنها بخصوص الهه، طلسم مدال نگرفتن دختران آریایی در سرزمین برزیلی شکسته شود.

زهرا نعمتی، تک تیرانداز

زهرا نعمتی رکورددارسهمیه بگیرهای ایرانی است. او علاوه بر پارالمپیک برای المپیک هم سهمیه گرفته. پرچمداری کاروان ایران هم در ریو به عهده زهراست. او در پارالمپیک مدال طلا گرفته، امیدواریم روز مسابقه، روز خوب تک تیرانداز ایران در ریو باشد.

شانس‌های سه پارو به‌دست

هما حسینی در روئینگ نخستین قایقران در المپیک‌ها بوده است. برای المپیک ریو در همین روئینگ امیدواریم که سهمیه بگیریم. چهار سال پیش در لندن آرزو حکیمی را در کایاک داشتیم؛ اما او به دلیل مصدومیت شانسی برای ریو ندارد.

افشین فرزام، سرمربی تیم ملی روئینگ امیدوار است شاگردانش سهمیه بگیرند. او تاکید می‌کند که این بار می‌خواهند با یک مدال بهتر از برنز و با رنکینگی بهتر برای ریو مجوز بگیرند. افشین فرزام می‌گوید: سولماز عباسی در مسابقات انتخابی با گرفتن مدال برنز سهمیه را مال خود کرد و به لندن رفت. هدف ما این است که برای ریو با رنکینگ بهتر سهمیه بگیریم. «این نخستین بار است که در قایق دو نفره دختران آریایی می‌توانند برای سهمیه بجنگند، اما چون در قایق تک نفره سهمیه بیشتری توزیع می‌شود تمرکز روی آن است. مهسا جاور، نازنین ملایی، حمیرا برزگر، رکسانا دهقان و نازنین رحمانی که از 18 اسفند در آزادی اردو زده اند، آخرین اردونشینان روئینگ هستند. مسابقات انتخابی قایقرانان هفته اول اردیبهشت در کره جنوبی برگزار می‌شود.

کیمیای تکواندو

بعد از سارا خوش جمال فکری در المپیک 2008 پکن و سوسن حاجی پور در لندن، تکواندو برای ریو شانس دارد. کیمیا علیزاده و اکرم خدا بنده دو ملی پوش ایران برای مسابقات انتخابی هستند. این دو نفر که نتوانستند از طریق رنکینگ سهمیه بگیرند، آخرین شانس‌شان را در مسابقات قاره‌ای امتحان می‌کنند. آنها باید در وزن شان قهرمان شوند تا سهمیه بگیرند. هفته اول اردیبهشت ماه در فیلیپین تکلیف ملی پوشان تکواندو روشن می‌شود. با اتفاقات خوبی که امسال برای کیمیا افتاد و نخستین مدال قهرمانی جهان را برای ایران گرفت، او شانس اصلی است، اکرم خدا بنده هم شانس دوم ماست.

پینگ‌پنگ در انتظار تکرار تاریخ

ندا شهسواری که نخستین سهمیه پینگ پنگ المپیک به نام او خورده است، برای«ریو» هم شانس اصلی ایران در آسیای میانه است. ندا به همراه النا تیتارنکو، محجوبه عمرانی و مریم صامت فروردین در هنگ‌کنگ رقابت می‌کنند. با وجود بازیکنان قزاقستان و ازبکستان شرایط مثل المپیک لندن نیست، اما باز هم ندا شانس اصلی ایران برای دومین سهمیه تاریخ پینگ‌پنگ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها