توزیع تنورگازی و آبگرمکن خورشیدی در میان روستاییان و عشایر با هدف انگیزه دادن به این افراد برای حفظ منابع طبیعی دنبال می‌شود، زیرا سازمان جنگل‌ها دستگاهی سوخت‌رسان نیست و هدفش از ارائه چنین امکاناتی به مردم مناطق محروم، افزایش حس مشارکت در آنهاست.
کد خبر: ۸۸۷۳۸۴
حفظ منابع طبیعی با مشارکت مردم

با توجه به شرایط و امکانات بومیان مناطقی مانند روستاهای اطراف زابل نمی‌توان انتظار داشت برای تامین نیاز اولیه خود درختان را قطع نکنند. به همین دلیل سازمان جنگل‌ها اقدام به توزیع تنورهای گازی و آبگرمکن‌های خورشیدی و ایجاد 9 ایستگاه سیلندر پرکنی و نانوایی کرده است. در واقع باید معیشت آنها را تامین کرد تا بتوان از آنها انتظار همکاری برای حفاظت از منابع طبیعی را داشت.

استفاده از بومیان منطقه برای حفظ منابع طبیعی سبب بهبود شرایط این مناطق نیز خواهد شد، زیرا وقتی شخصی درخت می‌کارد، محال است آن را قطع کند.

افزون بر این سازمان جنگل‌ها نیز می‌تواند از ظرفیت جوامع محلی بهره ببرد. به همین خاطر، حفاظت بخش قابل توجهی از اراضی هامون را به بومیان منطقه سپرده‌ایم و به این شکل، آنها علاوه بر این که دیگر خودشان درختان را قطع نمی‌کنند بلکه از آنها نگهداری نیز می‌کنند.

این در حالی است که مشارکت مردم نتایج اقتصادی نیز در پی دارد، چون به طور معمول برای حفاظت از هر 10 هزار هکتار از مراتع به یک‌قرقبان نیاز است و با توجه به این که حفاظت 450 هزار هکتار از اراضی هامون به مردم سپرده شده، می‌توان نتیجه گرفت آنها جای 45 قرقبان را پر کرده‌اند. البته هزینه‌هایی مانند حقوق، تامین خودرو و پاسگاه را نیز برای قرقبانان باید در نظر گرفت.

مسعود منصور

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان‌ جنگل‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها