مشاور وزارت خارجه آمریکا:

ایران می‌تواند آلمان آسیا باشد

با اجرایی شدن برجام و ایجاد ارتباط تجاری میان ایران و دیگر کشورها، گرچه بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به افق‌های آینده اقتصاد امیدوار شده‌اند، اما نباید فراموش کرد مدیریت این دوران می‌تواند یکی از مهم‌ترین نکات در سیاست‌های کلان اقتصادی کشورمان باشد.
کد خبر: ۸۷۵۵۸۱
موافقت‌نامه‌های تجاری در پساتحریم را جدی بگیریم

بحث مدیریت واردات در پساتحریم یا پسابرجام که این روزها بیشتر به کار می‌رود، برخی فرصت‌ها و تهدیدها را برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد که اگر واقعا تصمیم به ارتقای جایگاه اقتصادی کشورمان داریم باید به دقت آنها را مورد بررسی قرار داده و برایشان برنامه‌ریزی کنیم.

درباره فرصت‌های ایجاد شده برآورد می‌شود که پس از رفع تحریم‌های ظالمانه غرب علیه اقتصاد کشورمان، می‌توانیم برخی نیازهای صنعتی و اقتصادی ایران را بسادگی تأمین کنیم و بدون هزینه اضافه در رونق تولید به‌کار گیریم اما این فرصت در نگاهی دقیق‌تر برای کشورمان یکسویه نیست، چون همان‌طور که تولیدکنندگان ایرانی به شرکت‌های اصلی خارجی دسترسی خواهند داشت در واقع فرصتی قابل ملاحظه ‌نیز از این طریق برای تولیدکنندگان خارجی ایجاد شده است که می‌توانند ساده‌تر و بدون هرگونه محدودیت وارد بازار اقتصادی ایران با امتیازات ویژه‌ای شوند.

پس حالا که این ارتباط دو سویه میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی ایجاد شده است، مسئولان دولتی باید به نوعی برنامه‌ریزی کنند که فرصت پیش آمده در ایجاد تعادل میان دوسوی معادله به‌کار گرفته شود.

چون امروز براساس عرف اقتصاد بین‌المللی هنگامی که امتیازی از سوی یک‌طرف معامله برای سوی دیگر ایجاد می‌شود، باید امتیازی هم از جهت مقابل برای او ایجاد شود که همین امر در واقع پاشنه آشیل دوران پساتحریم خواهد بود.

با در نظر گرفتن این موضوع، مسئولان باید با ریزبینی هر چه بیشتر و در نظر گرفتن منافع ملی کشورمان واردات دوران پساتحریم را به نوعی مدیریت کنند که تولیدکنندگان داخلی بسادگی نسبت به استفاده از مواد اولیه خارجی مورد نیازشان اقدام کنند تا بتوانند نسبت به تولید محصولات باکیفیت برای ورود به بازارهای هدف برنامه‌ریزی کنند.

حمید صافدل - رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها