دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی فردا برگزیدگان خود را خواهد شناخت

«خمسه» در خیمه پایانی

دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» که با هدف حمایت از هنرمندان و پدید آورندگان آثار آیینی و مذهبی، ارتقای اخلاق شهروندی با بهره گیری از رهنمودهای ائمه اطهار(ع)، حفظ و ثبت میراث کهن نمایش ایران و ایجاد بستر مناسب برای تولید و ارائه نمایش‌های دینی و مذهبی در ایام سوگواری محرم و صفر پذیرای مردم مومن و هنردوست بود و اجراهای آن کماکان ادامه دارد، فردا با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف رقابتی به کار خود پایان می‌دهد.
کد خبر: ۸۶۳۹۵۷
«خمسه» در خیمه پایانی

به گزارش جام‌جم، آثار آیینی و مذهبی عرصه هنرهای نمایشی ریشه در اعتقادات و باورهای ایرانی و اسلامی ما دارد و هنرمندان از سال‌های گذشته تاکنون پیوند عمیق و تاثیرگذاری میان دین و مذهب و آیین و هنرهای نمایشی به وجود آورده‌اند. نمایش‌های آیینی و مذهبی با بیانی دراماتیک و جذاب، ضمن ترویج و اشاعه مفاهیم و مضامین اعتقادی و الهی، نقشی تعیین‌کننده هم در آشتی هرچه بیشتر مردم با هنر خاص تئاتر داشته‌اند.

ترویج فرهنگ دینی با بهره‌گیری از هنر نمایش

نمایش‌های مذهبی، اعم از تعزیه و آثار دراماتیک و قصه پرداز و متکی بر اصول و ساختار تئاتری، به‌ویژه پس از انقلاب موقعیت و جایگاه بهتری پیدا کرده و باور و علاقه دلی هنرمندان ارزشی در ترکیب و همگونی با مدیران دغدغه مند، منجر به پیدایش رویدادها و جشنواره‌هایی مناسبتی و موضوعی در این زمینه شد. جشنواره‌هایی که هرکدام به سهم خود نقشی اساسی در هرچه بیشتر مطرح شدن نمایش‌های آیینی و مذهبی داشتند. سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه که به دنبال حمایت از نمایش‌های مذهبی است و چشم‌اندازهایی همچون ترویج فرهنگ مهربانی با بهره‌‌مندی از سیره امامان معصوم (ع) و پیشوایان دینی با استفاده از هنر نمایش را دنبال می‌کند، چند وقتی است در تماشاخانه‌های پایتخت میزبان نمایش‌های آیینی و مذهبی و برنامه‌های مختلف مرتبط است و مردم علاقه مند از آغاز ایام محرم و صفر به تماشای آثار این رویداد فرهنگی و هنری می‌روند.

بخش صحنه ای، بخش میدانی، بخش تعزیه، بخش پرده خوانی و نقالی، بخش پژوهش و بخش عکس، بخش‌های مختلف سوگواره خمسه را تشکیل می‌دهند.

هنرمندان سرشناس تئاتر

در بخش نمایش‌های صحنه‌ای، هنرمندان سرشناس تئاتر مشارکت داشتند و باعث رونق هرچه بیشتر این رویداد شدند. دکتر رحمت امینی، کارگردان شناخته شده عرصه تئاتر، مدرس دانشگاه و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با نمایش برگزین در این جشنواره حاضر است؛ اثری که نویسندگی آن را حمیدرضا آذرنگ، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما به عهده دارد.

ابراهیم آبادی، بازیگر قدیمی تلویزیون و سینما هم پس از مدت‌ها دوری از عرصه نمایش، با نویسندگی و کارگردانی نمایش پله آخر حضوری چشمگیر در سوگواره خمسه دارد. حمید ابراهیمی، بازیگر تلویزیون و سینما و آثاری چون آلزایمر هم نمایش حلقه را در فرهنگسرای ابن سینا روی صحنه برد.

حسین فدایی حسین، نویسنده نمایشنامه‌های مذهبی هم در این سوگواره با نمایشنامه توفان حضور دارد؛ اثری که توحید معصومی آن را در سالن مهر حوزه هنری به اجرا درآورد. فدایی حسین در بخش صحنه‌ای سوگواره خمسه یک نمایشنامه دیگر به نام دست‌های سرخ را هم روی صحنه دارد که کارگردان آن محمدامیر آتشگاه است.

آتیه جاوید، بازیگری که سابقه همکاری با کیانوش عیاری در روزگار قریب را هم دارد، به عنوان کارگردان در این جشنواره نمایشی به نام آوای آب نوشته سینا شفیعی را روی صحنه برده است.

سیروس همتی که بیشتر او را به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر می‌شناسیم و او را در سریال‌هایی چون خداحافظ بچه دیده ایم، در این دوره به عنوان نمایشنامه‌نویس دو اثر را روی صحنه دارد؛ یکی قربانی به کارگردانی فرید یوسف پورآذری و دیگری هفت هشتم به کارگردانی علی برجی و حمید اصغری تتماج.

گوهر نیل به نویسندگی و کارگردانی مجید امرایی، مکالمه طولانی شبانه شبدیز و نگار نوشته فرهاد ارشاد و کارگردانی میثم کرمی، شهادت‌خوانی شمعون و شهرزاد نوشته فرهاد ارشاد و کارگردانی میثم کرمی، رفته بچرخه برمی‌گرده نوشته و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده، چهارراه نوشته و کارگردانی کاوه مهدوی، سبز سپید سرخ اثر علی موسویان، گذر گداز اثر ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی، به سوی دمشق اثر علی محمد رادمنش، کلمه نوشته ساور خواجه امیری و کارگردانی حسین شهبازی، عاشقستان نوشته کیوان صباغ و کارگردانی کیانوش احمدی، فرجام نوشته ملیحه مرادی جعفری و کارگردانی رضا انوری، باده خاص نوشته هادی حوری و کارگردانی شیرین اتفاق و یه گنبد طلایی اثر سعید تاجیک از دیگر نمایش‌هایی هستند که در ایام برگزاری سوگواره خمسه روی صحنه رفته‌اند یا در فرصت باقیمانده خواهند رفت.

مراسم اختتامیه دومین سوگواره خمسه ساعت 18 فردا در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

اروند خون به روایت زارعی

کوروش زارعی، از جمله هنرمندان برجسته هنرهای نمایشی است که تاکنون او را به عنوان بازیگری با صلابت و صدا و بیان رسا در نمایش‌های دینی و مذهبی و آیینی فراوانی دیده‌ایم؛ بازیگر سریال‌های یوسف پیامبر و کیمیا، دستی هم در نویسندگی و کارگردانی دارد و نمایش‌های موفقی را هم روی صحنه برده است. «اروند خون» تازه‌ترین اثر نمایشی اوست که با قلم ایوب آقاخانی نگاشته شده و به موضوع شهدای غواص در فضایی آیینی و مذهبی می‌پردازد. این نمایش که این روزها در ساعت 18 و 30 دقیقه در قالب سوگواره خمسه در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن اجرا می‌شود، با استقبال و تحسین مردم و منتقدان مواجه شده و یکی از بخت‌های دریافت جوایز در اختتامیه خمسه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها