گزارش جام جم آنلاین ازافزایش قیمت دلار:

نرخ دلار در سال جاری رکورد زد

جام جم آنلاین : نرخ دلار امروزدر بازار تهران به 3515 تومان نیزافزایش یافت که به گفته صرافی ها این بالاترین نرخ در سال جاری است چرا که دلاردر هفت ماهه اخیر سال جاری بیشتر در محدوده قیمتی 3220 تومان تا 3490 تومان در نوسان بوده و درروزهای اخیر به کانال 3500 تومان وارد شده است .
کد خبر: ۸۵۲۸۸۳
نرخ دلار در سال جاری  رکورد زد

به گزارش جام جم آنلاین ، همچنین امروز نرخ رسمی دلار برای دومین بار در یک هفته گذشته از رنج 2995 تومان گذشت وبا دو ریال افزایش به 2996 تومان اعلام شد .

صرافان دلیل صعودی شدن نرخ دلار را افزایش تقاضا با توجه به نزدیک شدن به سال جدید میلادی ، تسویه حسابهای جهانی و محدود شدن تزریق ارزبه بازار از سوی دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی وتامین کسری بودجه می دانند.

فرحبخش یکی از صرافی های خیابان جمهوری به خبرنگار جام جم آنلاین می گوید : شاید 90 درصد افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر بحث روانی باشد که باعث تشدید تقاضا شده است چون تجربه نشان داده مردم وقتی قیمت بالا می رود برای خرید ترغیب می شوند البته بخشی از تقاضا نیز به دلیل نزیدک شدن سال جدید میلادی و تسویه های جهانی است که تجار باید با کشورهای دیگر انجام دهند درنتیجه باید ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

دلیل افزایش قیمت دلار کاهش عرضه درهم است

صراف دیگری در خیابان فردوسی نیز نزدیک شدن سال جدید میلادی را در افزایش تقاضا تاثیر گذارنمی داند و بر این باور است که نرخ درهم است که بر نرخ دلار درداخل تاثیر می گذارد . وی در گفت و گو با جام جم آنلاین افزود : عرضه درهم اکثرا دست خود دولت است و به هر قیمتی که به صرافی ها بفروشند در داخل روی نرخ دلار نیز تاثیر می گذارد و قیمت اسکناس اینجا مشخص می شود.

وی در مورد تاثیر نزدیک شدن سال جدید میلادی برروی تقاضای ارز می گوید : ما کشور توریستی نیستم که بخواهد زیاد تاثیر گذار باشد و تعداد مسافرینی که اقدام به سفر خارج از کشور می کنند قابل توجه نیست که بر افزایش تقاضا تا این حد تاثیرداشته باشد. بنابراین تحلیل من از افزایش نرخ ارز در بازار در چند روز اخیر به کاهش درهم در بازار باز می گردد به عبارتی وقتی جنس در بازار کم باشد قیمت بالا می رود .

افزایش تقاضا به دلیل تسویه بازرگانان

محسن محمدی صراف دیگری در خیابان جمهوری نیز به جام جم آنلاین درباره تاثیر افزایش نرخ ارز مبادله ای بربازار می گوید : افزایش نرخ رسمی ارز به هر حال تاثیر خودش را بر بازار می گذارد بازار همواره اختلاف خودش را با بانک حفظ می کند. در سابق محدودیتی در تزریق ارز به بازا روجود نداشت ووقتی مشتری به بانک مراجعه می کرد تا 50 هزار دلار هم به او ارز داده می شد و این باعث می شد که بانک و بازارشاید دوتا تک تومان با هم اختلاف قیمت داشته باشند و به نوعی ارزدر بازار ارزانتر ازبانک بود ، اما هم اکنون دولت به دلیل کاهش قیمت نفت و درآمدها ی حاصله ارزکمتری به بازار تزریق می کند که همین مسئله باعث اختلاف قیمت زیاد بانک و بازار شده است .

وی می افزاید: زمانی بانک ملی به ما صرافها در دوبی درهم حواله می داد و یادم هست یک میلیون درهم هم که تقاضا داشتیم داده می شد ولی هم اکنون اینگونه نیست .

محمدی براین باوراست که علت اصلی افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر به دلیل افزایش تقاضا ست .وی می گوید : البته نمی توانم بگویم تقاضا به دلیل نزدیک شدن به سال میلادی و افزایش سفرها اتفاق افتاده بلکه بیشتر به تقاضای بازرگانانی باز می گردد که باید تا پایان سال میلادی تسویه های خود را با کشورهای طرف انجام دهند ، تاجرهایی که از کشورهای اطراف و همچنین چین و هنک کنگ جنس هایی را خرید اری کرده و باید تا پایان سال تسویه خود را انجام دهند.

محمدی ادامه می دهد : شاید برخی از تجاربعد از توافقات دراین انتظار بود ند که دلار ارزان شود و برای تسویه حساب دست نگه داشته بودند و حالا که به پایان سال نزدیک شده ایم همه برای تسویه آمده اند ارز تهیه کنند و از طرف دیگرچون عرضه ای هم صورت نمی گیرد تا ثیرش را روی قیمت دلار می گذارد.

وی می افزاید : البته اینکه دولت ارز به بازار عرضه نمی کند شاید به خاطر جبران کسری بودجه اش باشد که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی اتفاق افتاده است .

سیمارادمنش-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها