با حمیدرضا آذرنگ و تجربه‌های بازی در نقش یک سیاه‌باز

دشواری‌های مروارید سیاهِ صحنه

رسول صدرعاملی که او را به‌عنوان سینماگری متعهد و سازنده فیلم‌هایی با موضوعات اجتماعی همچون من ترانه 15 سال دارم، دختری با کفش‌های کتانی و دیشب باباتو دیدم آیدا، می‌شناسیم، با حضور در یک مکان تئاتری زنگ افتتاح نمایش «هتلی‌ها» به کارگردانی حمید آذرنگ را به صدا درآورد. البته این کار بی‌سابقه نبود و پیشتر محمود کلاری هم که او را به‌عنوان یک سینماگر شاخص و مدیر فیلمبرداری باتجربه و خلاق سینمای ایران می‌شناسیم با حضور در تماشاخانه ایرانشهر زنگ آیین آغازین نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند را نواخته بود.
کد خبر: ۸۵۱۱۵۲
صدرعاملی زنگ نمایش آذرنگ را نواخت

به گزارش جام‌جم، چهارشنبه‌شب هفته گذشته تماشاخانه ایرانشهر جا برای سوزن انداختن نداشت و حضور انبوه هنرمندان و اصحاب رسانه برای آیین افتتاح نمایش «هتلی‌ها» لابی این مجموعه تئاتری را کوچک‌تر از همیشه جلوه می‌داد. لوریس چکناواریان، رسول صدرعاملی، ایرج راد، آتش تقی‌پور، یارتا یاران و آهو خردمند از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

فروتن مخوف، فروتن مهربان

پیش از شروع مراسم سراغ مسعود فروتن، کارگردان تلویزیونی باسابقه و مجری تلویزیون می‌روم که به سیاق همیشه اجرای آیین‌های آغازین نمایش‌های تماشاخانه ایرانشهر را به‌عهده دارد. به فروتن بابت بازی خوبش به نقش مخوف ناظم در فیلم در حال اکران «360 درجه» ساخته سام قریبیان تبریک گفتم و تاکید کردم که از این لطافت و مهربانی و لب‌های همیشه خندان آن نقش ترسناک بعید بود. خندید و با صدای زیر و ملایمش گفت: در شب افتتاحیه فیلم همسرم هم همراهم بود و وقتی نمایش فیلم تمام شد، سام به همسرم گفت: حالا جرات داری با این ـ یعنی من ـ بری خونه؟!

ترس و نگرانی آذرنگ

وقتی بخشی از جمعیت روی صندلی‌های لابی تماشاخانه آرام گرفت، فروتن سخنان ابتدایی خود را درباره آیین آغازین نمایش هتلی‌ها شروع کرد و پس از آن از حمیدرضا آذرنگ، کارگردان و بازیگر این کار دعوت کرد تا لحظاتی برای حاضران حرف بزند. آذرنگ که این روزها بازی خوبش به نقش عنایت سرخوش در مینی سریال «دندون طلا» ساخته داوود میرباقری در شبکه نمایش خانگی با تحسین روبه‌رو شده، با گریم نقش «هتلی‌ها» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: چقدر لحظه رسیدن به اجرا سخت است، آن هم در روزگاری که شنیدن نام تئاتر تنها باعث تاسف می‌شود. بازیگر آثاری چون شاهگوش و ملکه ادامه داد: گروه‌های نمایشی برای روی صحنه بردن یک نمایش همیشه ترس‌ها و نگرانی‌هایی دارند تا مبادا اثری اجرا کنند که شرمنده خودشان و مخاطبان شوند. این افسوس سال‌های سال با ما هست و احتمال این‌که به بالاترین ارتفاع ـ در میزان رضایت‌ـ برسیم، وجود ندارد. در این کار کوتاهی که می‌بینید هم نتوانسته‌ایم همه آرزوهایمان را برآورده کنیم، هرچند بسیار تلاش کردیم و مدیریت مجموعه ایرانشهر هم همکاری خوبی با ما داشتند.

صدرعاملی: کسی به ما خسته نباشید نمی‌گوید

سخنران بعدی مراسم رسول صدرعاملی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران بود که سخنانش را این‌گونه آغاز کرد: کارهای بسیاری در عرصه سینما و تئاتر تولید می‌شود، اما تعداد آثاری که چشم‌نواز و تاثیرگذار و ماندگار باشد و بتواند به روح مخاطب نفوذ کند، بسیار کم است. من امیدوارم نمایش «هتلی‌ها» جزو اتفاقات تاثیرگذار حوزه نمایش باشد. کارگردان فیلم‌های هر شب تنهایی و زندگی با چشمان بسته، افزود: در این عرصه نمی‌توانیم منتطر کمک بمانیم، بلکه باید خودمان تلاش خستگی‌‌ناپذیری داشته باشیم. قرار هم نیست کسی به ما خسته نباشید بگوید. ما همواره یاد گرفتیم که کار کنیم. صدرعاملی در پایان صحبت‌هایش گفت: اجازه می‌خواهم این نمایش را به نام بهرام بیضایی و با یاد حمید سمندریان و هما روستا شروع کنیم. پس از این سخنان، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و ایرج راد مدیرعامل خانه‌تئاتر، کنار صدرعاملی قرار گرفتند تا این کارگردان در حضور آنها سه بار زنگ افتتاح نمایش «هتلی‌ها» را به صدا درآورد. سپس هنرمندان حاضر در این مراسم پوستر نمایش را امضا کردند و جمعیت به تماشای نمایش نشستند.

از غیبت سرسنگی تا قهر نوروزی

شب آغازین اجرای «هتلی‌ها» با حاشیه‌هایی هم همراه بود؛ از جمله غیبت معنادار دکتر مجید سرسنگی که هنوز کناره‌گیری او از مدیرعاملی تماشاخانه ایرانشهر به‌طور رسمی اعلام نشده است و همچنان وانمود می‌شود که او در این مسئولیت فعالیت می‌کند.

نمایش هتلی‌ها نوشته ساناز بیان و به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ ساعت 19 و 30 دقیقه هر شب در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. در این نمایش که موضوعی اجتماعی دارد و در دو مقطع زمانی حال و دهه 70 روایت می‌شود، حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، آناهیتا همتی، سام کبودوند، آیه کیان‌پور، بهاره کیان‌افشار و ستایش محمودی بازی می‌کنند.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها