رییس جمهور در نخستین نشست هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری:

فرهنگ انقلاب به معنای درشت گویی و شعار نیست

ایران با داشتن بالاترین جمعیت جوان جهان یکی از جوان‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود که شاخصه معنویت، استعداد و شهامت، از ویژگی‌های بارز آن است.
کد خبر: ۸۴۶۳۸۰
جوان ایرانی فرصت است، نه تهدید

در نگاه به جوان ایرانی دو نظر معطوف به جستجوی فرصت‌ها یا استفاده از تهدیدات ظهور و بروز پیدا می‌کند.

در سال‌های گذشته نگاه تهدیدمحور به جوانان، مبنی بر کاهش موالید از بارزترین اشتباهاتی بود که در قالب شعار فرزند کمتر و رفاه بیشتر پیگیری شد، اما در نگاه فرصت‌محور، تاکید بر این است که نه‌تنها جوان ایرانی مرکز هزینه نیست بلکه با برنامه‌ریزی درست، ظرفیت‌های جوانان را می‌توان به‌راحتی تبدیل به ثروت کرد.

بر همین اساس باید تاکید کرد، هر اتفاق مثبت در حوزه تولید علم، دستاورهای پزشکی، فنی، نظامی، صنعتی، هسته‌ای، فرهنگی یا ورزشی در اکثر اوقات به‌دست توانمند جوانان ایرانی تحقق یافته و روحیه شجاعت، جسارت و آرمان‌خواهی رمز پیشرفت کشورمان در این مسیر بوده است.

البته عده‌ای در تلاش هستند با ادامه نگاه تهدیدمحور به جوان، با ادبیاتی زیبا و روش‌های مدرن در قالب مطالب علمی، جامعه جوان ایرانی را تحقیر کرده و با مقایسه‌های نابه‌جا، القا کنند که جوان ایرانی جایگاهی در کشور یا حتی منطقه ندارد و با این استدلال‌های نابه‌جا بذر ناامیدی را در دل آنان بکارند. این همان موضوعی است که رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات دیروزشان در جمع نخبگان نسبت به آن هشدار دادند.

واقعیت این است که اگر جوان ایرانی را در قالب توانمندی‌های خود و کشورش بسنجیم باید اذعان کنیم پس از جنگ هشت‌ساله تحمیلی و اتخاذ انواع تحریم‌ها یا تلاطم‌های منطقه‌ای ‌این جوانان بودند که با روحیه انقلابی دستاوردهای بزرگی را برای کشور به ارمغان آوردند.

شاید مهم‌ترین راهکار برای حفظ جایگاه جوان ایرانی در کشور را باید حفظ امید به آینده دانست. شناسایی نقاط تاریک تاریخ دوران قاجاریه و پهلوی و آشنایی با افتخارات کشور در کمال صداقت و صراحت، از دیگر راهکارهایی است که ‌می‌تواند هویت یک جوان را مشخص کند.

در عین حال دیده‌شدن جوان با هدف کشف استعدادها و شناسایی عناصر نخبه در کنار فراهم‌شدن بسترهای مناسب، می‌تواند بازدهی جوانان کشورمان را بالا ببرد. البته به دلیل ضعف ساختاری، شناسایی برخی از این ظرفیت‌ها مغفول مانده و هنوز بستری کارآمد برای به‌کارگیری این ظرفیت‌ها مهیا نیست، بنابراین با توجه به تاکیدات روز گذشته رهبر انقلاب درباره توجه به ظرفیت نخبگان، باید مکانیزمی با هدف رفع این نقیصه طراحی و زمینه جلب نظرات و ایده‌های نخبگان فراهم شود.

مهرداد بذرپاش - رئیس فراکسیون جوانان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها