نوستالژی کلمه‌ای است که این روزها زیاد در مکالمات افراد جامعه استفاده می‌شود و نشان‌دهنده احساس درونی تلخ یا شیرین گوینده‌ها در موقعیت‌های خوب یا بد گذشته یا اشخاص یا حتی اشیای خاص است، احساسی که خیلی وقت‌ها افراد را به صورت ناخودآگاه درگیر می‌کند و فرد ناگهان در یک دلتنگی یا حسرت خاص نسبت به گذشته قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۴۲۳۱۶
نوستالژی محصول گذشت زمان

این معنی از نوستالژی، این روزها بیشتر عمومیت دارد؛ حسی که از نظر خیلی‌ها شاید جدید و متعلق به عصر حاضر باشد. با یک بررسی ساده نوع دیگری از حس نوستالژی را در روزگار گذشته هم می‌توانیم ببینیم که قدمت زیادی هم دارد و آن دلتنگی شدید مهاجران و افراد دور از وطن برای زادگاهشان است.

نوستالژی محصول گذشت زمان است و زمان یکی از نقش‌های اصلی را در به وجودآمدن حس نوستالژی ایفا می‌کند تا جایی که می‌توان گفت این زمان است که نوستالژی را می‌سازد و خاطره می‌شود. از این نظر، نوستالژی حسی است که به طور مستقیم به خاطره‌هایی اشاره دارد که آینه تمام نمای دوران خود هستند؛ دورانی که دیگر هیچ وقت به همان شکل تکرار نمی‌شوند. این حس ساده دلتنگی، خیلی وقت‌ها یک جور تخلیه روانی است. این مهم‌ترین نکته و دستاورد این حس برای افرادی است که درگیر نوستالژی می‌شوند، چراکه اگر آدم‌ها هیچ کاری برای یادآوری اتفاق ها، اشخاص و اشیای خاص دوران گذشته خودشان انجام ندهند، انباشته شدن حجم زیادی از اطلاعات و خاطره‌ها در مغزشان باعث ایجاد یک جنگ درونی در دوناحیه مغز می‌شود؛‌ اتفاقی که به مرور عملکرد شناختی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر،‌ غرق شدن بیش از اندازه در اتفاق‌ها و خاطرات گذشته چه خاطرات خوب و چه خاطرات بد، انسان را از زندگی در حال و توجه به آینده باز می‌دارد و بهتر است تعادل در این امر تا اندازه‌ای رعایت شود.

دکتر فرید نوروزی

روان‌شناس و استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها