درباره سریال «حلقه سمندر» به بهانه پخش از شبکه اول سیما

کیف انگلیسی و رسوایی بلژیکی!

مجموعه‌ای که از شبکه دو پخش می‌شود

«والندر» سوئدی در‌ مصاف‌ جنایتکاران

یکی از مسئولان اداره توریسم انگلستان درباره مجموعه تلویزیونی «والندر» می‌گوید: «بسیاری از آژانس‌های مسافرتی از سراسر خاک کشور با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند مسافران از آنها درخواست بلیت سفر به منطقه یستاد را کرده‌اند.
کد خبر: ۸۴۰۱۲۸
«والندر» سوئدی در‌ مصاف‌ جنایتکاران

این اتفاق پس از نمایش موفقیت‌آمیز مجموعه والندر رخ داد.» این واقعیتی است که مجموعه‌های تلویزیونی می‌توانند تبلیغات بسیار خوبی برای مناطق جذاب و توریستی کشورهای خود باشند. خیلی وقت‌ها سازندگان این مجموعه‌ها دقیقا با همین هدف، شهرها و مناطق خاصی را به‌عنوان لوکیشن‌های اصلی خود انتخاب کرده و جذابیت‌های گردشگری آنها را در معرض دید تماشاگران قرار می‌دهند.

استقبال تماشاگران

زمانی که لوکیشن‌ها خودشان به‌عنوان یکی از کاراکترهای اصلی و محوری معرفی می‌شود، اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود. سازندگان درام جنایی والندر هم یک چنین نگاهی به لوکیشن‌های آن (که دو منطقه یستاد و اسکان کشور سوئد هستند) داشتند. این محصول مشترک تلویزیونی انگلستان و سوئد براساس داستان پرخواننده و پرکشش هنینگ مانکل سوئدی ساخته شده است. زمانی که در سال 2004 تصمیم به تولید مجموعه‌ای تلویزیونی از این نوول گرفته شد، طرف سوئدی به شرطی ساخت مجموعه را قبول کرد که در تولید آن با انگلیس مشارکت داشته باشد. تماشاگران هر دو کشور استقبال بالایی از مجموعه کردند و سوئدی‌ها هم آن را یک تولید موفق داخلی معرفی و ارزیابی می‌کنند. فیلمنامه اقتباسی مجموعه را ریچارد کوتان، پیتر هارسن و ریچارد مکبراین نوشته‌اند و کنت برانا، بازیگر و کارگردان سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر انگلستان، بازیگر اصلی آن است. فیلیپ مارتین و نیال مک کور‌میک هم کارگردان اپیزودهای مختلف آن بوده‌اند. به این ترتیب،‌ عوامل اصلی صحنه و پشت صحنه مجموعه هنرمندان انگلیسی بوده‌اند، اما با این حال، صنعت تلویزیون سوئد هم برای خود حق ویژه‌ای قائل است و در رسانه‌های گروهی از همکاری و مشارکت مساوی با انگلیسی‌ها در تولید آن صحبت کرده است. پخش والندر از اواخر نوامبر 2008 شروع شد و استقبال بالای تماشاگران باعث شد فصل‌های مختلف آن در دستور کار قرار گیرد. همین استقبال بود که تولید و پخش مجموعه را تا به امروز کشانده و هنوز هم ادامه دارد.

روند انبوه سازی

‌ تداوم پخش والندر در هشت سال گذشته به معنی تولید تعداد زیادی اپیزود از آن نیست. برعکس مجموعه‌هایی که پخش هشت ساله آن به معنی وجود قسمت‌های زیاد آن است، والندر طی این سال‌ها فقط شاهد تولید 12 اپیزود بوده است. از یک‌سو تولید فصل‌های جدید مجموعه با وقفه و فاصله همراه بوده و از سوی دیگر، کیفیت بالای اپیزودهای آن مانع از پرکاری و انبوه‌سازی در روند تولید شده است. 12 قسمت والندر روی هم خبر از تولید چهار فصل آن می‌دهد. به این ترتیب، هر فصل مجموعه شامل سه اپیزود بوده است. والندر که این روزها از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال پخش است، داستان خود را از مجموعه داستان‌هایی گرفته که شخصیت اصلی بازرس پلیس سختکوش و ریزبینی به نام کرت والندر است. کنت برانا در مجموعه در نقش این کاراکتر ظاهر شده است.

کتاب های هنینگ مانکل

زمانی که سه قسمت فصل اول روی آنتن رفت، شکی وجود نداشت که تولید فصل‌های بعدی آن هم در دستور کار قرار خواهد گرفت. فصل دوم اواسط سال 2009 جلوی دوربین رفت تا در ژانویه 2010 پخش شود. تفاوت فصل سوم با فصل‌های قبلی این بود که لوکیشن ریگا در لیتوانی هم به جمع لوکیشن‌های مجموعه پیوست. این فصل تابستان 2011 فیلمبرداری و جولای 2012 روی آنتن رفت. کرت والندر کاراکتر اصلی داستان مجموعه در شهر کوچک یستاد در کشور سوئد زندگی و کار می‌کند. در کتاب‌های هنینگ مانکل او علاقه وافری به اپرا دارد و آن را در خانه و حتی داخل ماشین خود هم گوش می‌کند. اما این سرگرمی که به‌عنوان وجه مشخصه او هم شناخته می‌شود، در اقتباس تلویزیونی از کاراکتر وی حذف شده است. ‌

جوایز بازرس والندر

کنت برانا در سی و پنجمین دوره مراسم جوایز اتحادیه روزنامه‌نگاران تلویزیون و رادیو انگلستان در سال 2009، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای ایفای نقش بازرس والندر گرفت. این اولین جایزه بزرگی بود که او برای یک کار تلویزیونی دریافت کرد. خود مجموعه هم نامزد دریافت جایزه بهترین درام تلویزیونی بود. با این حال، جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی مراسم جوایز آکادمی تلویزیون انگلستان به والندر اهدا شد.

مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها