رسانه ملی در 6 ماهه دوم امسال برنامه‌هایی با موضوع امیدافزایی پخش می‌کند

تدابیر رسانه ملی برای امیدافزایی

در تابستان 94 دست رسانه ملی از برنامه موفق خالی نبود و آثاری را برای ارائه به مخاطبان خود در چنته داشت. همه شبکه‌ها با سیاست‌ها، رویکردها و مخاطبانی که برایشان تعریف شده است، برنامه‌ها و تولیداتی را روی آنتن برده‌اند که پرداختن، به همه آنها در این مجال‌کوتاه‌شدنی نیست.
کد خبر: ۸۳۹۱۴۶
تلویزیون در تابستان خوش‌ درخشید

2 اتفاق مهم در شبکه 2

شبکه دو سیما با وجود تغییر رویکردش از کودک و نوجوان به اجتماعی در دوره مدیریت جدید اما کودکان و نوجوانان را که اصلی‌ترین مخاطبان ایام تابستان هستند، به دست فراموشی نسپرد و اتفاقا به نسبت سال‌های گذشته، برنامه‌های بهتری را برایشان تدارک دید.

علی زارعان، مدیر گروه کودک و نوجوان این شبکه توضیح می‌دهد: با وجود تغییر رویکرد شبکه 2، دو اتفاق مهم در حوزه کودک و نوجوان افتاد؛ اول این‌که گروه‌های کودک و خردسال و نوجوان در هم ادغام شدند و گروه کودک و نوجوان سابق احیا شد و دوم، اختیار و مسئولیت بسیاری از مسائل جنبی از جمله تامین برنامه‌های خارجی دوباره به گروه کودک و نوجوان عودت داده شد. این دو اتفاق باعث یکپارچگی عوامل و امکانات شد و کمک کرد که همه به شکل بهتری پیگیر مسئولیت‌هایی که برعهده‌شان بود، شوند.

علی زارعان با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام تابستان می‌گوید: این تقارن باعث طراحی برنامه‌هایی شد که همزمان هر دوی این مناسبت‌ها را پوشش دهند. از جمله این برنامه‌ها «نوسفران» بود با اجرای خوب سیدجواد هاشمی که برای سحرگاه نوجوانانی که برای اولین بار روزه می‌گرفتند، طراحی شده و اتفاقا مخاطبان زیادی را هم به خود جذب کرد.

بزرگ‌ترین دکور برای «محله گل و بلبل»

وی از «محله گل و بلبل» به عنوان دیگر برنامه شاخص گروه کودک و نوجوان شبکه‌دو نام ‌برد و گفت: در دوره جدید مدیریت شبکه دو سعی شده از مجموعه‌های ترکیبی جنگ‌مانند به سمت و سوی نمایش‌های اثرگذار حرکت شود. در همین راستا، برنامه محله گل و بلبل یک تجربه موفق بود که بزرگ‌ترین دکور ممکن برای آن ساخته شد. در سال‌های گذشته هیچ برنامه تلویزیونی دکور 1200 متری نداشته است که در قالب آن یک محله کامل با بافت کاملا ایرانی و سنتی در آن ساخته شود. در عین حال حضور هنرپیشه‌های حرفه‌ای و شناخته شده در کنار بازیگران موفق مجموعه عموپورنگ، موفقیت‌های این برنامه را کامل کرد و باعث شد یک وزنه جدید در کار کودک و نوجوان به وجود بیاید. زارعان ادامه می‌دهد: سعی داشته‌ایم سطح برنامه «فیتیله» را هم به یک تراز استاندارد و مطلوب برسانیم که این رویکرد در فصل جدید این برنامه که در تابستان تولید شده و در فصل پاییز به روی آنتن می‌رود، نمود بیشتری خواهد داشت.

تغییر رویکرد در «ماه عسل»

شبکه سوم سیما هم در تابستان گذشته برنامه‌های متنوعی را برای پخش تدارک دیده بود که شاخص‌ترین‌شان بی‌گمان «ماه عسل» است. این برنامه در ماه مبارک رمضان که مقارن شده بود با روزهای ابتدایی فصل تابستان یکی از پرمخاطب‌ترین‌ها بود به اعتراف موافقان و مخالفانش.

مهدی مزینانی، مشاور مدیر شبکه 3 درباره برنامه ماه عسل تصریح می‌کند: سری جدید برنامه یک تغییر رویکرد نسبت به سری‌های قبل در خود داشت و به صورت موضوع‌محور پخش می‌شد. به عبارت دیگر، هر قسمت از برنامه یک موضوع را مطرح کرده و حول آن از مهمان یا مهمانانی دعوت به‌عمل می‌آورد و به آن می‌پرداخت.

زارعان:

محله گل و بلبل یک تجربه موفق بود که بزرگ‌ترین دکور برای آن ساخته شد. هیچ برنامه تلویزیونی دکور 1200 متری نداشته که در آن یک محله کامل با بافت کاملا ایرانی سنتی ساخته شود

وی می‌گوید: این تغییر رویکرد علاوه بر حفظ مخاطبان همیشگی برنامه، بینندگان جدیدی را هم به آنها افزود. نظرسنجی‌ها و نظرات مردم نشان می‌داد که ماه عسل علی‌رغم پخش همزمان با برنامه پرمخاطب خندوانه همچنان یکی از پربیننده‌ترین‌های تلویزیون بود. مزینانی درباره حواشی به‌وجود آمده برای این برنامه هم توضیح می‌دهد: تمام حواشی‌ها به یکی دو برنامه محدود بود که معاونت محترم سیما هم نسبت به آن واکنش نشان داد. به طور قطع، برای سال‌های آینده همین کاستی‌های کوچک هم برطرف خواهد شد.

ملودرام اجتماعی ـ ارزشی

رسانه ملی در تابستانی که گذشت چند سریال و مجموعه نمایشی را برای مخاطبانش به روی آنتن فرستاد که شاخص‌ترین‌شان «تنهایی لیلا» و «تعبیر وارونه یک رویا»؛ اولی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و دومی ساخته فریدون جیرانی.

یک منتقد پیشکسوت تلویزیون و سینما سریال تنهایی لیلا را موفق‌تر از تعبیر وارونه یک رویا ذکر می‌کند و می‌گوید: سریال لطیفی دارای ویژگی‌ها و شاخص‌های جذابیت بیشتری بود. ملودرام اجتماعی ـ ارزشی، درام‌پردازی قوی و پرداخت خوب شخصیت‌ها در کنار کارگردانی متبحرانه لطیفی دست به دست هم داده بود تا بینندگان و خانواده‌های زیادی پیوندهای عاطفی و حتی عقلانی با شخصیت‌های سریال برقرار کنند. شاید بعضی مسائلی که در این سریال مطرح شد برای برخی از مخاطبان چندان قابل باور نبود، اما پرداخت خوب نویسنده سرپوشی گذاشته بود بر این نقطه ضعف و کمک کرده بود به برقراری ارتباط مخاطبان با شخصیت‌های اصلی سریال، لیلا و محمد.

آذین:

درام‌پردازی قوی و پرداخت خوب شخصیت‌ها در کنار کارگردانی متبحرانه لطیفی دست به دست هم داده تا بینندگان پیوند عاطفی با شخصیت‌های «تنهایی لیلا» برقرار کنند

جبار آذین ادامه می‌دهد: این شخصیت‌پردازی‌های مناسب و بازی‌های خوبی که لطیفی از بازیگران گرفته بود در کنار پرداخت خوب تصویری سریال، تنهایی لیلا را یک کار موفق و پرمخاطب از آب و گل درآورده بود. توجه به فعالیت نیروهای امنیتی اطلاعاتی و نشان دادن کارایی و قابلیت‌های آنها را از ویژگی‌های مثبت مجموعه نمایشی تعبیر وارونه یک رویا ذکر می‌کند، اما در مجموع این سریال را یک نقطه ضعف در کارنامه هنری فریدون جیرانی در مقام یک کارگردان و سریال‌ساز می‌داند. این سریال با نگاهی مقلدانه از فیلم‌های جاسوسی خارجی ساخته شده و پرداخت درستی روی شخصیت‌های اصلی‌اش یعنی نیروهای امنیتی و جاسوس‌ها صورت نگرفته بود. جیرانی موفق نشده بود یک چهره واقعی از این شخصیت‌ها به مخاطبان خود ارائه دهد.

موفق ترین برنامه تابستانی

شاید در بین تمام برنامه‌های تابستانی شبکه‌های مختلف سیما نتوان موفق‌تر از خندوانه یافت، این برنامه گفتگو محور طنز هرچند در سری نخست مخاطبان کمی داشت ولی در سری دوم که با روزهای کشدار تابستانی مصادف بود، توانست جمع زیادی از بینندگان را در ساعات پایانی شب پای شبکه‌ای بنشاند که بسیاری از ما با آن آشنا نبودیم. این همراهی با برگزاری مسابقه استند آپ کمدی و رقابت چهره‌های شاخص طنز به اوج رسید.

گفته می شود که خندوانه قرار است تا چند هفته آینده به پایان برسد و البته تا فردا‌شب به دلیل اعلام عزای عمومی پخش نخواهد شد ولی این برنامه با ساختاری ساده ولی محتوایی حساب شده می‌تواند الگویی موفق برای تولید برنامه‌های بعدی در شبکه‌های سیما باشد.

محسن محمدی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها