پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط خارجی ایران منحصر به آمریکا و چند کشور اروپایی بود، اما پس از انقلاب اسلامی روابط خارجی ایران دچار تحول شدیدی شد.
کد خبر: ۸۳۶۶۳۹
ارتقای رابطه با ابرقدرت آینده

بعد از انقلاب اسلامی رابطه ایران با کشورهای آسیایی از جمله چین گسترش پیدا کرد و علاوه بر فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور، کنسولگری‌های کشورمان در شهرهای شانگهای وگوانجو تاسیس شد و متقابلا دولت چین نیز دفاتری از شرکت‌ها و خبرگزاری‌ها را در ایران راه‌اندازی کرد، به طوری‌که تعداد افراد فعال در دو کشور هم‌اکنون در مقایسه با سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب بیش از 10 برابر شده و حجم فعالیت‌ها و روابط اقتصادی به بیش از 30 میلیارد تومان، ارتقا یافته است.

افزون بر این، رفت‌وآمد هیات‌های علمی در مباحث دانشگاهی و آموزشی تا جایی فعال شده که دو کشور، مراکزی برای مطالعات متقابل تاسیس کرده و حتی چین چند دانشگاه در بخش ایران‌ شناسی و اسلام‌شناسی دایر کرده است.

چین به دلیل وسعت سرزمینی توانسته در چند دهه گذشته با ارتقای دستاوردها، جایگاه ویژه‌ای در جهان کسب کند و از آنجا که دولت چین علاقه‌ای به‌ دنبال کردن سیاست‌های سلطه‌جویانه نداشته و ندارد، لذا مناسب‌ترین همکار برای ایران از نظر اشتراکات تاریخی، فرهنگی و نزدیکی در منطقه محسوب می‌شود.

خوشبختانه در دو دهه اخیر چین با توسعه روابط با ایران توانسته برخی محدودیت‌های موجود از سوی غرب را کاهش دهد؛ چرا که ایران و چین رویاروی دشمن مشترکی چون آمریکا قرار گرفته‌اند که به‌شدت در مقابل پیشرفت دو کشور مقاومت می‌کند.

بر همین اساس هر چند در سال‌های اخیر شاهد تهدیداتی علیه چین بودیم، اما این دولت با سیاست سکوت در برخورد با دولت آمریکا در عین حال که به اهداف علمی خود می‌پردازد، در بخش دفاعی از چنان پیشرفتی برخوردار است که آمریکا به صراحت اعلام کرده، امروز قابل مقایسه با ده سال گذشته نیست حتی صدر اعظم پیشین آلمان در کتاب مفصلی تحت عنوان «چین، ابر قدرت آینده» با تجزیه و تحلیلی عمیق، عنوان کرده که در سال 2025 چین «قدرت اول» خواهد بود.

دولت چین با توجه به استقرار و ثبات در مدیریت این کشور از جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد با تبیین اهداف بلندمدت، رشد سرمایه‌گذاری را تضمین کند.

کشورمان نیز انتظاراتی مشابه دارد اما در مقابل چنین انتظاراتی، نباید از یاد برد که در روابط با چین نباید این انتظار را داشته باشیم که تمامی خواسته‌ها و انتظارات کشور تامین شود و مسئولان تصور نکنند که چین می‌تواند جایگزین تمامی محدودیت‌هایی باشد که از سوی دنیا برای ایران به وجود آمده است.

با این حال سفر وزیر امورخارجه کشورمان به پکن در هفته‌ای که گذشت در حالی صورت گرفت که پیوستن ایران به جمع اعضای دائمی اتحادیه همکاری‌های شانگهای، ظرفیت تازه‌ای برای همکاری با چین و روسیه ایجاد کرده که تحقق آن می‌تواند تامین‌کننده امنیت منطقه‌ای کشورمان بوده و به ارتقای جایگاه ایران بینجامد. امیدوارم در سفر آینده رئیس‌جمهور چین به تهران بتوانیم بسیاری از مسائل یاد شده در مناسبات تهران و پکن را به تصمیم قطعی تبدیل کرده و فضای کاری فعال در روابط فی‌مابین را به بالاترین حد برسانیم.

جواد منصوری - سفیر پیشین ایران در چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها