پنجره سیاست

نگاه به شرق، در میان آمد و رفت غربی‌ها

روابط ایران و چین، امروز در حوزه‌های سیاسی، بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه روابط پایداری است که همکاری‌ها و رفت و آمدهای متقابلی را ایجاب می‌کند.
کد خبر: ۸۳۶۲۱۰
نگاه به شرق، در میان آمد و رفت غربی‌ها

سفر دکتر ظریف به چین پس از برجام که بر مبنای تحکیم روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌ها و همفکری درخصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت، می‌تواند گسترش روابط این دو کشور را شامل شود. نباید از یاد برد که در حال حاضر چین، شریک اول تجاری ایران در دنیا محسوب می‌شود و این کشور در تاریخچه روابط خود نشان داده که در ادوار مختلف - چه بعد از انقلاب اسلامی، ‌چه در دوره جنگ تحمیلی و بعد از آن و حتی در دوره فشار غرب به جمهوری اسلامی ایران - همکاری‌های خوبی داشته که همه دال بر روابط متعادل دو کشور است.

پس از بروز مشکلات و سنگ‌اندازی‌های دنیای غرب از جمله اروپا و آمریکا، نگاه ایران به شرق در اولویت سیاست‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت و عمده این نگاه به کشورهایی چون چین، هند و سایر دولت‌های آسیایی بود که توانست زمینه‌های مختلف کاری را برای کشورها فراهم کند و امروز به جایی رسیده‌ایم که چین شریک اول تجاری ایران با سالی 40 میلیارد دلار گردش مالی محسوب می‌شود.

شرایط جدید ایران در روابط خارجی با غرب پس از برجام و حل برخی چالش‌های هسته‌ای امروز نباید ما را غافل از دوستانی کند که در دوران خاص و سخت گذشته، همکاری‌های ارزشمندی با ایران داشتند لذا سفر دکتر ظریف به پکن در این موقعیت و گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه و تقویت روابط در حوزه‌های مختلف از اولویت‌هایی است که هم‌اکنون نیز مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.

از یاد نبریم که افزون بر ظرفیت‌های پکن، چین از کشورهای مهم 1+5 بود که همکاری ارزشمند خود را در این جایگاه به ایران ثابت کرد و فارغ از آن، عضو موثر سازمان همکاری‌های شانگهای محسوب می‌شود که یک سازمان امنیتی- اقتصادی با عضویت دائمی کشورهای چین، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان است و کشورهای ایران، افغانستان، هند، پاکستان و مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر این پیمان محسوب می‌شوند.

از آنجا که ایران مدتی است خواستار عضویت دائم در این سازمان است، روسیه و چین که در سال‌های گذشته از نزدیک‌ترین دوستان ایران محسوب می‌شدند، می‌توانند از عضویت دائمی ایران در این اجلاس حمایت کنند، چراکه عضویت در این سازمان ضمن این‌که به تحکیم قدرت این کشورها در عرصه بین‌المللی می‌انجامد و بر شمار حامیان آنها می‌افزاید، می‌تواند قدرت منطقه ایران را نیز افزایش دهد. بهره‌مندی از ظرفیت مجالس دو کشور نیز از دیگر محورهایی است که در جهت تقویت روابط حوزه پارلمان‌های آسیایی نقطه قوت مشترک کشورها محسوب می‌شود.

گروه دوستی و پارلمانی ایران نیز با شناخت این ظرفیت قرار است به دعوت کنگره چین ضمن بازدید از این کشور، رفت و آمدهای متقابلی را در دستور کار قرار دهد تا در جهت دوستی دو فرهنگ و دو ملت نقش موثری داشته باشد.

حسین سبحانی‌نیا - رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها