روزنامه گاردین روز جمعه نوشت: برخی از وکلای حقوق بشری می گویند مقامات ارشد مصری از جمله عبدالفتاح السیسی رییس جمهور این کشور در صورت سفر به انگلیس ممکن است با اتهام جنایات علیه بشریت مواجه و بازداشت شوند.
کد خبر: ۸۲۵۶۴۹
دلایل ترس ژنرال السیسی از سفر به انگلیس

به گزارش ایرنا این روزنامه نوشت: این وکلای حقوق بشری ممکن است به دنبال حکم بازداشت اعضای ارشد دولت مصر پس از دعوت دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از رییس جمهوری مصر برآیند.

به نوشته گاردین، این هشدار یک روز قبل از دومین سالگرد قتل عام بیش از 800معترض در مسجد 'رابعه عدویه' در قاهره صورت می گیرد که بدترین کشتارجمعی طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور منتخب برکنار شده مصر در تابستان 2013 میلادی بود.

این روزنامه نوشت: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در ماه گذشته میلادی رسما از رئیس جمهور مصر دعوت کرد به منظور گفت وگوهای دوجانبه به لندن سفر کند اما السیسی این سفر را به دلیل ترس از احتمال بازداشت خود و دیگر اعضای رژیم نظامی اش در صورت صدور حکم بازداشت آنها توسط دادگاه های انگلیس به درخواست وکلای حقوق بشر، به تعویق انداخته است.

گاردین افزود: 'توبی کادمن' وکیل پرونده های مرتبط با جنایت جنگی می گوید، تقریبا به طورقطع این مساله یکی از دلایل خودداری السیسی از سفر به انگلیس بوده است.

این روزنامه افزود: کادمن گفت: ما خواستار پیگرد حقوقی شماری از این افراد هستیم ... و در صورت سفر آنها به انگلیس حداکثر تلاشمان را برای دستگیری آنها به عمل خواهیم آورد. اگر در جریان جزئیات سفر این افراد قرار بگیریم، پرونده هایشان را به واحد جرائم جنگی اسکاتلندیارد ارسال خواهیم کرد و خواستار بازداشت آنها خواهیم شد.

گاردین به نقل از کادمن اضافه کرد: دستگیری یکی از ژنرال های روآندایی در لندن در ماه ژوئن گذشته براساس اتهام جنایت جنگی که توسط یک قاضی در اسپانیا مطرح شده بود، مایه نگرانی رژیم السیسی شده است.

گاردین افزود: در همین حال سفارت مصر در لندن به درخواست برای اظهارنظر درباره سفر السیسی یا تهدید به بازداشت اعضای رژیم وی پاسخ نداده و وزارت خارجه انگلیس نیز گفت هنوز انتظار می رود سفر السیسی قبل از پایان سال صورت گیرد اما زمان دقیق آن مشخص نشده است.

یک سخنگوی نخست وزیری انگلیس اواخر خردادماه اخبار منتشرشده در مورد دعوت رسمی 'دیوید کامرون' از 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهوری مصر برای سفر به لندن که محافل حقوق بشری آن را 'شگفت آور و کوته بینانه ' توصیف کرده اند، را تایید کرد.

این سخنگو گفت: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در جریان این سفر قرار است نگرانی خود را از به اجرا درآمدن یک سری از ' قوانین استبدادی ' از زمان به قدرت رسیدن السیسی در سال 2013 میلادی، با وی در میان بگذارد.

وی تصریح کرد ما به دنبال فراهم شدن شرایط برای سفر رییس جمهوری مصر به لندن برای انجام گفت وگوهای دوجانبه با نخست وزیر انگلیس تا اواخر سال جاری میلادی هستیم.

سخنگوی نخست وزیری انگلیس در ارتباط با مسایل مرتبط با نقض حقوق بشر در مصر، گفت: فکر می کنم کامرون در این مورد پیشتر صحبت کرده است. که بسیار مهم است با کشورهایی که دارای این گونه مسایل هستند و برای منافع ملی انگلیس نیز مهم شمرده می شوند، تعامل داشته باشیم .

وی افزود: در این تعاملات البته ما نگرانی های خود را مطرح خواهیم کرد و هیچ مساله ای از روی میز مذاکرات کنار نخواهد رفت.

در همین حال، 'جویسی آنه لای' معاون وزارت خارجه انگلیس گفته که لندن پیشتر نگرانی های خود را در خصوص وضعیت کنونی در مصر ازجمله مسایل مرتبط با حقوق بشر، با سفیر این کشور در لندن مطرح کرده است.

برخی از منابع خبری پیشتر گزارش داده بودند که 'کیم داروک' مشاور امنیت ملی نخست وزیر انگلیس در جریان دیدار با السیسی ، دعوت رسمی کامرون از رییس جمهوری مصر برای سفر به لندن را تسلیم وی کرده است .

براساس گزارش منابع خبری، 'کیم داروک' در این دیدار که با حضور 'فائزه ابو النجا' مشاور امنیت ملی رئیس جمهور مصر برگزار شد، گفته است که انگلستان خواهان تقویت روابط و همکاری لندن و قاهره درزمینهٔ های سیاسی و اقتصادی و افزایش هماهنگی دو طرف در خصوص تحولات غرب آسیا و مبارزه با تروریسم است .

السیسی رییس جمهوری مصر نیز در این دیدار ضمن استقبال از این دعوت گفته است: ' دوست دارم با کامرون درباره راه های تقویت روابط دوجانبه و مسایل مهم منطقه ای و بین المللی موردعلاقه دو کشور صحبت کنم'.

دعوت دیوید کامرون از السیسی یک روز پس ازآن صورت گرفت که یک دادگاه قاهره 'محمد مرسی' نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر را محکوم به مرگ کرد و این حکم انتقاد گروه های مدافع حقوق بشر و کشورهای غربی را به دنبال داشت .

نیروهای نظامی مصر تحت فرماندهی عبدالفتاح السیسی ( رییس جمهوری کنونی) در سوم ژوئیه 2013 میلادی ، محمد مرسی را که مردم این کشور در تاریخ 17 ژوئن 2012 میلادی و در اولین انتخابات دمکراتیک پس از وقوع انقلاب 2011 میلادی و برکناری حسنی مبارک ، به عنوان رییس جمهور برگزیده بودند، برکنار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها