در غسل لازم است تمام ظاهر بدن شسته شود و اگر به اندازه سر مویی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است (البتّه نباید به وسوسه‏های شیطانی اعتنا کرد)، ولی شستن جاهایی از بدن که دیده نمی‏شود، مثل توی گوش و بینی و داخل دهان، واجب نیست. و جایی را که شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن، شستن آن لازم نیست ولی احتیاط در شستن است‏.
کد خبر: ۸۰۱۸۷۹
حکم غسل در زیر باران چیست ؟

اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری گشاد باشد که داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست‏. کف پا نیز باید در غسل شسته شود.

همچنین موهای کوتاهی را که جزء بدن حساب می‏شود، باید بشوید و بنا بر احتیاط، شستن موهای بلند هم لازم است.

سوال: آیا در غسل، می‌توان بعضی از اعضای بدن را ترتیبی و بعضی را به صورت ارتماسی شست؟

در انجام غسل، شستن برخی از اعضا به صورت ترتیبی و بقیه به صورت ارتماسی، مانعی ندارد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

اشکالی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

شستن برخی از اعضا به صورت ترتیبی و بقیه به صورت ارتماسی مانعی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

اشکال ندارد.

سوال: غسل دادن چه جاهایی از بدن لازم است و غسل دادن چه جاهایی از بدن لازم نیست؟

در غسل لازم است تمام ظاهر بدن شسته شود و اگر به اندازه سر مویی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است (البتّه نباید به وسوسه‏ های شیطانی اعتنا کرد)، ولی شستن جاهایی از بدن که دیده نمی‏ شود، مثل توی گوش و بینی و داخل دهان، واجب نیست‏. و جایی را که شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن، شستن آن لازم نیست ولی احتیاط در شستن است‏. اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری گشاد باشد که داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست‏.

کف پا نیز باید در غسل شسته شود. هم چنین موهای کوتاهی را که جزء بدن حساب می‏شود، باید بشوید و بنا بر احتیاط، شستن موهای بلند هم لازم است. (با استفاده از توضیح المسائل مراجع،ج1 ، صص 221و 222)

سوال: اگر انسان برای غسل کردن آب در اختیارش باشد، ولی عمداً مدت دو سه روز همینطوری نماز بخواند، حکمش چگونه است؟

جواب: در مورد سوال، نمازهایی که خوانده است باطل است و باید قضای آن را به جا آورد و از گناه خود نیز توبه نماید. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1, ص247, استفتائات مقام معظم رهبری)

سوال: بعد از غسلی که انجام داده‌ام و لباس‌هایم را پوشیده‌ام متوجه لکه خونی در اثر خراشی بر روی دست خود شده‌ام، مقدار خون کم است وظیفه چیست؟

جواب: اگر خون قبل از غسل بوده و هنوز باقی مانده است، به جهت نجس بودن محل، غسل او صحیح نیست و اگر بعد از تمام شدن غسل خون آمده است غسل صحیح است لکن هر کجای دست و یا لباس که با رطوبت مسریه به محل خون رسیده است نجس می‌باشد و باید آن را آب کشید. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1, ص60, س129)

چند استفتاء از آیت الله خامنه ای دام ظله:

سوال: غسل در زیر باران صحیح است؟

ج) غسل ترتیبی اشکال ندارد و آب باران را هم جزو آب غسل حساب کنید.‏

سوال: آیا حدث اصغر در اثنای غسل باعث باطل شدن غسل می‌‌گردد؟

جواب) حدث اصغر در اثنای غسل به صحّت غسل ضرر نمی‌رساند و لازم نیست که غسل از ابتدا شروع شود، ولی در غسل جنابت چنین غسلی کفایت از وضو برای نماز و سایر اعمالِ مشروط به طهارت از حدث اصغر نمی‌نماید.

سوال: آیا می‌‌توان یک غسل را به چند نیّت انجام داد؟ مثلاً غسل روز جمعه و شهادت و جنابت را با هم انجام داد و یک غسل کنیم؟

جواب) اشکال ندارد.

سوال: آیا در اثناء غسل می‌‌توان دوباره نیّت همان غسل را کرد و از نو شروع کنیم؟

جواب) اگر غسل باطل نبوده است، مشروع نیست مگر بخواهد احتیاط کند که در این صورت می‌‌تواند در میان غسل دوباره اعضای شسته شده را به نیّت غسل احتیاطاً بشوید به شرط آن که منجر به وسواس نشود.

سوال: خانمی صورتش آرایش دارد، بعد از انجام غسل متوجه می‌‌شود که هنوز موارد آرایشی پاک نشده است. البته هنگام غسل کردن اصلاً یادش نبوده که صورتش آرایش دارد و بعداً متوجه می‌‌شود، آیا غسل او درست است؟

جواب) در صورتی که مواد آرایشی مانع از رسیدن آب به بدن باشد، باید دوباره غسل کند.

سوال: اگر شخصی در هنگام شستن طرف چپش در غسل ترتیبی شک کند که آیا مقداری از طرف راستش را خوب شسته یا نه آیا باید دوباره غسل کند؟

جواب) در فرض سوال، به شک اعتنا ننموده و غسل صحیح است.

سوال: اگر شخصی غسل جنابت بر او واجب شده باشد و غسل را انجام داده باشد و بعد از اتمام یافتن غسل متوجه شود که مانعی بر روی بدن او وجود داشته باشد (تکه‌ای از منی) که آب به آنجا نرسد باید چه کاری انجام دهد.

جواب) غسل او در فرض مرقوم ناقص است و باید مانع را از بدن برطرف کرده و محل را تطهیر نماید و سپس به نیّت تکمیل غسل، آن محل را آب بریزد و اگر در سمت راست بوده، مجدداً تمام سمت چپ را بنابر احتیاط واجب به نیّت غسل بشوید.(تبیان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شقایق
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
۰
۰
سلام ببخشید من بعد از غسل مویی روی دست خود دیدم نمیدانم در زمان غسل این مو بوده و من ندیدم یا بعد از غسل رو دستم قراره گرفته حكم غسل چیست ؟

نیازمندی ها