هشدار متخصص حشره‌شناسی پزشکی:

باید مراقب بود؛ خطر شیوع تب دانگ در ایران

جام جم سرا- یکی از متخصصان حشره‌شناسی پزشکی با هشدار درباره احتمال ورود بیماری تب دانگ به کشور گفت: مالاریا در ایران کنترل شده و گزش پشه آن در ایران سبب مرگ نمی‌شود اما آنچه باید بشدت مراقبتش باشیم، نوعی بیماری به نام «تب دانگ» است که در کشورهایی مثل پاکستان، شیوع بسیار یافته و در حال اپیدمی‌شدن است.
کد خبر: ۸۰۰۳۱۸
باید مراقب بود؛ خطر شیوع تب دانگ در ایران

دکتر مرتضی زعیم که در حاشیه برگزاری دومین کنگره بین المللی و نهمین کنگره سراسری انگل‌شناسی ایران در لنگرود سخن می‌گفت، با بیان این‌که بیماری مالاریا توسط نوعی پشه به انسان انتقال می‌یابد اظهار کرد: با توجه به سیستم مراقبت بسیار خوب، تشخیص بموقع و درمان، تاکنون در گزارش‌های وزارت بهداشت، مرگ ناشی از مالاریا در ایران رخ نداده است. با این حال، مهم‌ترین چالش کشور و حتی دنیا، خطر مقاومت ناقلین مالاریا به حشره‌کش‌هاست که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مسئله مقاومت ناقلین مالاریا به حشره‌کش‌ها را مورد توجه قرار داده و یک طرح ملی برای آن تدوین نموده است تا علاوه بر چگونگی مدیریت این مقاومت، بتواند به مسأله حذف مالاریا در کشور بر اساس زمان‌بندی تعیین شده بپردازد.
این متخصص حشره‌شناسی افزود: از آنجا که قسمت اعظم بیماری مالاریا در آفریقا است و با توجه به اینکه این بیماری در کشورهای آفریقایی بیماری فراموش‌شده‌ای بود، در سال‌های اخیر کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی مرتبط سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این زمینه داشته و پیشرفت‌های زیادی نیز در این راستا حاصل شده است.


دکتر زعیم خاطرنشان کرد: مالاریا بیماری پیچیده‌ای است که سطح سواد، موقعیت اجتماعی و خانه‌های مردم و همچنین وضعیت میزان زاد و ولد پشه به عنوان ناقل بیماری در آن تأثیر‌گذار است و از سویی بهبود وضعیت کنترل این بیماری بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی نقش مهمی دارد که در نتیجه این تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی سبب شده تا سرمایه‌گذاری در کنترل بیماری مالاریا مورد توجه قرار گیرد.
با این حال، وی درباره احتمال ورود بیماری تب دانگ به کشور هشدار داد و افزود: آنچه امروز باید بشدت مراقبت آن باشیم، یک نوع بیماری به نام تب دانگ است که در کشورهای منطقه بویژه پاکستان، شیوع یافته است و اپیدمی‌های بزرگی دارد.
وی افزود: این بیماری که توسط نوعی پشه به انسان انتقال می‌یابد، تقریباً در پاکستان بومی شده است.
دکتر زعیم به اقدامات مناسب وزارت بهداشت جهت مقابله از ورود این بیماری به کشور اشاره کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌های لازم از سوی وزارت بهداشت در این زمینه صورت گرفته تا در صورت ورود این بیماری در ایران به خوبی کنترل شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
۰
۰
سلام لطفامطالب بیشتر بنویسید

نیازمندی ها