بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران فرصت مناسبی است تا دوستداران هنر اول ایران یعنی شعر با تازه‌ترین آثار مکتوب این قبیله عشق آشنا شده و با انبوهی از کتاب‌های شعر آن هم در قالب‌های مختلف مواجه شوند، اما از آنجا که بازار کتاب‌های شعر هم مانند خیلی بازارهای دیگر همه جور جنسی در آن است شاید انتخاب یک مجموعه خوب و خاطره‌ساز به همین راحتی نباشد و ساعت‌ها مشغول خواندن و ورق زدن انبوه کتاب‌های غرفه‌ها شوند تا در نهایت به انتخابی مناسب دست یابند.
کد خبر: ۷۹۵۷۷۳
شعر به شرط چاقو
شاعران کشورمان در گفت‌وگو با «جام‌جم» می‌گویند چه کتابی از نمایشگاه بخرید که ضرر نکنید

اما خرید کتاب شعر هم مانند هر کالای فرهنگی قاعده و حس و حال خاص خودش را دارد. در حوزه شعر معاصر، نام شاعر و ناشر اعتبار زیادی دارد که باعث می‌شود انتخاب‌ها تا حدی روی چند غرفه خاص متمرکز شود ولی در ادبیات کلاسیک فارسی، نام مصححان و کسانی که بر کتاب مقدمه نوشته‌اند، اهمیت بیشتری می‌یابد.

لطفا شما از آن دسته خریدارانی نباشید که هرجا کتاب حافظ و سعدی و فردوسی می‌بینند، به صرف تخفیف‌های چشمگیر و قیمت مناسب دست به جیب می‌شوند! کمی بگردید و بهترین تصحیح‌ها را بیابید تا شعرهای پیراسته و درست بخوانید. مثلا اگر اهل خواندن «منطق‌الطیر» یا غزلیات عطار نیشابوری هستید، سراغ تصحیح‌های دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در نشر سخن بروید و اگر شیفته حافظ هستید، تصحیح و شرح مرحوم خانلری و همچنین نسخه مرحوم قاسم غنی و علامه قزوینی را خریداری کنید. شاهنامه‌دوستان هم بهتر است به دنبال نام دکتر جلال خالقی مطلق و جلال‌الدین کزازی و محمدعلی اسلامی ندوشن باشند. اگر هم با فریدون جنیدی و نگاه ویژه او به شاهنامه آشنایید، حتما سری به کتاب‌هایش بزنید.

اگر هم می‌خواهید پیرامون اشعار یک شاعر و شرح روند شاعری او اطلاعاتی به دست بیاورید، دکتر محمدتقی پورنامداریان و سیروس شمیسا آثار خواندنی فراوانی در حوزه شعر کلاسیک و معاصر دارند.

از اینها که بگذریم، ما با شاعران کشورمان سخن گفتیم تا آنها نیز بهترین‌هایی را که خوانده‌اند، به شما معرفی کنند. این یک فهرست پیشنهادی از کسانی است که روزانه مجموعه شعرهای مختلفی به دستشان می‌رسد ولی آنها نیز، مثل دیگران، فقط برخی از کتاب‌ها را شایسته سفارش کردن و پیشنهاد دادن می‌دانند، این پیشنهادها درست مانند خریدن یک هندوانه به شرط چاقوست، از خرید آنها ضرر نخواهید کرد.

سعید بیابانکی ‌‌/‌‌ شاعر و طنزپرداز

غزل اجتماعی معاصر

نوشته مهدی مظفری ساوجی، انتشارات نگاه

این مجموعه سه‌جلدی از پژوهشگر جوانی است که در کتاب خود غزل‌های اجتماعی را از آثار شاعران پیشکسوت معاصر تا امروز جمع‌آوری کرده است. همه اشعار این کتاب درباره مفاهیم اجتماعی و دردهای روزگار است. «غزل اجتماعی معاصر» مرجع مناسبی است برای کسانی که می‌خواهند با غزل اجتماعی و سیر تحولات و تغییرات آن آشنا شوند. از طرفی، در ایام نمایشگاه مصاحبه‌ای منتشرنشده از ابراهیم اسماعیلی با حسین منزوی نیز از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر می‌شود که در آن دیدگاه منزوی درباره شعر و ادبیات مطرح شده است.

کامران شرفشاهی/ شاعر و ناشر

طعم تکه‌های روحم

شاعر: عبدالعظیم ساعدی، انتشارات تجلی مهر

ویژگی این کتاب، توجه به عنصر خانواده است که این روزها در زندگی ما به نظر می‌رسد قدری کمرنگ و فراموش شده است. در حالی که اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اما غفلت‌ها و گرفتاری‌ها ما را به سمتی سوق داده است که ناگزیر نسبت به عزیزترین نزدیکانمان دچار کوتاهی و گاه قصورهای نابخشودنی می‌شویم. نگاه لطیف و عمیق شاعر به خانواده می‌تواند پلی باشد برای رجعتی دوباره و بازیافتن خود و کسانی که بیش از همه و همیشه، از ما انتظار توجه و محبت و مهربانی دارند.

رضا اسماعیلی ‌‌/‌‌ شاعر

سرگذشت یادها

نویسنده: پرویز بیگی حبیب‌آبادی، انتشارات فصل پنجم

این کتاب که در حوزه تاریخ ادبیات قرار دارد، دربردارنده یک مصاحبه با زنده‌یاد مشفق کاشانی است. ایشان بیش از نیم قرن در حوزه ادبیات فعالیت داشته است و یکی از گنجینه‌های تاریخ ادبیات معاصر به حساب می‌آید. در این گفت‌وگو سعی شده با طرح سوالاتی درباره ادبیات معاصر، تشکیل انجمن‌های ادبی و مکاتباتی که ایشان با دیگران داشته‌اند، ادبیات 100 سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد. «سرگذشت یادها» برای کسانی مناسب است که می‌خواهند اطلاعاتی را پیرامون ادبیات معاصر به دست آورند.

اسماعیل امینی ‌‌/‌‌ شاعر و مدرس دانشگاه

روی جاده ابریشم شعر

شاعر: محمد قهرمان، نشر جمهوری

این کتاب مجموعه‌ای از غزل‌های استاد محمد قهرمان است که بیشتر به شیوه سبک هندی سروده شده‌اند. مرحوم قهرمان در این کتاب نشان داده است که نگاه تازه‌ای به جهان دارد. این مجموعه شعر می‌تواند به خواننده آموزش دهد که چگونه می‌توان در عین حفظ طراوت و تازگی موضوعات روز، به زبان، بیان و لحنی متفاوت دست یافت. «روی جاده ابریشم شعر» در آخرین دوره جشنواره شعر فجر نیز به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شد و این، اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

محمدجواد محبت / شاعر

ورم شور

شاعر: مرتضی امیری اسفندقه، انتشارات شهرستان ادب

من ضمن پیشنهاد خواندن کتاب شاعران جوانی مانند عرفان میلادپور، شما را به خواندن مجموعه شعر «ورم‌شور» دعوت می‌کنم. این کتاب مجموعه‌ای از غزل‌واره‌های استاد امیری اسفندقه است. او البته مجموعه قصایدی نیز دارد که آنها را نیز قصیده‌واره نام می‌گذارد. پسوند «واره» نشانه تواضع طبع و فروتنی او است. زیرا هم غزل‌ها و هم قصیده‌های ایشان در سطح بسیار متعالی و مقبولی قرار دارد. اسفندقه از فرهیختگان و انگشت‌شمار شاعرانی است که شعرش آسمانی است و امیدوارم سالیان سال به یادگار در ذهن مردم باقی بماند.

حورا نژادصداقت/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها