معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان آمل گفت:

خسارت سیل، به خانه‌های شهری و تاسیسات برقی آمل

روستانشینان بلده خود را فراموش شده می‌دانند

بهار این روستا زمستانی است + عکس

سیل زدگان و روستانشینان بخش بلده ناامیدانه از بلندای گردنه های صعب العبور به پایین دست خیره شده اند و مدام از خود می پرسند که آیا مسئولان از آنان سراغی می گیرند و فراموششان نکرده اند.
کد خبر: ۷۹۱۴۲۸
بهار این روستا زمستانی است + عکس

اینجا بلده است، بخشی از توابع شهرستان نور در غرب مازندران که با سیل اخیر نامش بر سر زبانها افتاد و پیش از آن کمتر کسی می دانست که چنین بخشی در گوشه ای از سرزمین همیشه بهار وجود دارد.

پیشه و کسب مردمانش تا قبل از سیل ویرانگر، دامداری و کشاورزی بود و اکنون که زمینهایشان تخریب شده، کار شبانه روزیشان چشم انتظاری است تا آنکه برای جبران خسارات وارده تلاشی صورت گیرد و مرهمی بر آلامشان نهاده شود.

سیل اخیر غرب مازندران بیش از هزار میلیارد ریال خسارت بر این مناطق به جا گذاشت که بیشتر این خسارتها در بخش محروم بلده بوده است و به اعتقاد مردم و مسئولان، با این سیل، محروم تر شده ند.

بلده هنوز از نعمت گاز محروم است و برخی اهالی آن برای تامین سوخت بخاری های قدیمی، از پسماند حیوانی استفاده می کنند.

یکی از روستانشینان بخش بلده که برای تامین مایحتاج زندگی و پیگیری وضعیت خسارات وارده سیل به مزرعه اش، به شهر نور سفر کرده بود، گفت: مردم منطقه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از مزارع مان زیر آب رفته است و واحدهای مسکونی مان نیز خسارت دیده اند.


وی گفت: راه روستایی بخش بلده تخریب شده است و کمتر وسیله نقلیه ای برای تردد به منطقه می آید و مجبوریم فرسنگها را پیاده طی کنیم و خود را به آبادی و یا مراکز درمانی برسانیم.

روستایی دیگری با بیان اینکه ما روستاییان فراموش شده ایم از مسئولان خواست تا پیگیر مشکلات روستاییان این بخش محروم باشند.

عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس نیز با اشاره به خسارتهای سیل ویرانگر بلده گفت: حجم تخریب بگونه ای است که باید وزارت کشور، راه و شهرسازی و دستگاه های متولی در بلده وارد عمل شوند تا خسارتها جبران شود.

وی با بیان اینکه بخش بلده از سوخت گاز محروم است و بسیاری از ساکنان مناطق روستایی برای تامین سوخت از پسماندهای حیوانی استفاده می کنند، افزود: گاز بلده را پیگیری کردیم و امیدواریم در سال جاری بصورت ال ان جی کلنگ زنی شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با بیان اینکه خسارت عمیقی به بلده وارد شده است، گفت: لایروبی نشدن رودخانه از جمله مشکلاتی است که اگر محیط زیست مجوز دهد مردم این کار را خود انجام می دهند اما نگاه محدود برخی مدیران مشکلاتی ایجاد می کند.

فیاضی از بلده به عنوان منطقه محروم یاد کرد و افزود: وزارت کشور باید پیگیر مسائل منطقه باشد زیرا ظرفیتهای متعدد این بخش به دلایل نامعلومی استفاده نشده است.

این نماینده مجلس گفت: بخش بلده شهدای زیادی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که باید توجه بیشتری برای تامین زیرساختهای آن صورت گیرد و دولت ملکف است بررسی کند چرا این همه خسارت در سیل وارد شده است.

وی افزود: بهترین ژن های جانوری و گیاهی در بلده وجود دارد که بسیاری از آنها در حال از بین رفتن است.

این نماینده مجلس یادآور شد: در بخش بلده مسیری ۶۰ کیلومتری داریم که نزدیکترین راه به پایتخت است و اگر این مسیر بازگشایی شود هم مردم از بیکاری و هم بخش از بن بست خارج می شود، نبود راه دسترسی مناسب مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است.

وی نبود پایگاه سوخت را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: اکنون هر لیتر گازوییل به قیمت ۲۵۰ تومان عرضه می شود این درحالیست که هر ماه باید دو هزار لیتر سوخت داشته باشند تا بتوانند ایام را سپری کنند.

فرشاد اسدی، شهردار بلده نیز با بیان اینکه سیل اخیر پس از سیل سال ۸۳ بی سابقه بوده است گفت: در سیل اخیر باید حداقل ۵۰ کشته می دادیم ولی خوشبختانه تلفات نداشتیم اما مسئولان بدانند که باید توجه ویژه شود.

ایجاد سیل بند نیاز اساسی است

بخشدار بلده نیز دراختیار نداشتن امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای ترمیم سردهنه ها و انهار کشاورزی تخریب شده بر اثر سیل را جزو دغدغه و از مهم ترین مشکلات کشاورزان دراین بخش سیل زده دانست.

محمدرضا رودگر گفت: هم اینک وضعیت به گونه ای است که بیشتر سردهنه های کشاورزی دراین منطقه خراب شده و کشاورزان برای آبدهی زمین های زراعی و باغی در این ایام که فصل شخم و شیار است، با مشکل مواجه شده اند.

وی افزود: اکنون تعدادی از ماشین آلات سنگین برای بهبود وضعیت جاده دوآب به بلده و لایروبی رودخانه حاشیه آن در این منطقه فعالیت دارند و راه ارتباطی تمامی روستاهای خسارت دیده نیز باز شده است.

مسدود شدن جاده چالوس بر اثر طغیان رودخانه‌

فرماندار نور گفت: سیل اخیر موجب وارد شدن خسارات فراوان به زیرساخت های بخش بلده شد و طی آن ۱۱نقطه از جاده دوآب به بلده دچار آسیب شد و همچنین موجب از بین رفتن ۲۶۰ اصله تیر برق و لوله های آب شرب شهر و روستاها، تخریب شبکه و خطوط مخابراتی و وارد شدن آسیب جدی به زیرساختهای کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری در بخش بلده شده است.

هادی خنجری همچنین از آسیب دیدن ۳۵ واحد مسکونی سخن گفت و افزود: ۳ واحد مسکونی را به طور کامل آب با خود برده است.

سیل به هشت شهرستان استان مازندران بیش از هزار و ۵۰ میلیارد ریال در حوزه های راه، کشاورزی، مسکن و زیرساختها خسارت وارد کرده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها