80 سال، عمر کمی نیست؛ با این که گذشت سال‌های فراوانی را به خود دیده و فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته، اما هنوز هم گرد پیری بر چهره‌اش ننشسته است. حتما می‌دانید از چه حرف می‌زنم.
کد خبر: ۷۸۸۷۵۵
سکانداران ارکستر سمفونیک تهران

از ارکستر سمفونیک تهران که از سیزدهم آذر 1312 تاکنون لحظات تلخ و شیرین فراوانی را پشت سر گذاشته است، فارغ از تمام این لحظه‌های تلخ و شیرین نیم‌نگاهی می‌اندازیم به برخی رهبرانی که تاکنون سکانداران این ارکستر بزرگ بوده‌اند.

غلامحسین مین باشیان: این هنرمند نخستین کسی است که ارکستر سمفونیک تهران را راه‌اندازی کرد. البته این ارکستر ابتدا با نام ارکستر سمفونی بلدیه (شهرداری) فعالیت خود را آغاز کرد و بعدها تغییر نام داد. مین باشیان از اولین آهنگسازان و رهبر ارکستر سمفونیک تهران بود. به گفته هنرمندان قدیمی ارکستر سمفونیک تهران، او از رهبران برجسته، مسلط و دلسوز بود. آثاری که توسط او رهبری می‌شد منحصر به‌فرد بوده است. مین باشیان سال 1359 در تهران درگذشت و در ابن بابویه به خاک سپرده شد.

پرویز محمود: این رهبر ارکستر و آهنگساز ایرانی، ارکستر سمفونیک تهران را به فرم مدرن درآورد و آثاری برای ارکستر سمفونیک با الهام از موسیقی ایرانی آفرید که از این بابت از پیشگامان موسیقی سمفونیک ایرانی به شمار می‌رود. تدریس و مدیریت هنرستان عالی موسیقی از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۸ خورشیدی به عهده او بود. محمود به دلیل اختلاف در شیوه نگرش در تدریس موسیقی ایرانی در هنرستان با علینقی وزیری، در سال ۱۳۲۳ نوازندگان ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی را در منزل پدرش گردهم آورد و به این ترتیب ارکستر سمفونیک تهران را به شیوه امروزی‌اش شکل داد.

مرتضی حنانه: هر چند نام مشهوری در عالم موسیقی است، اما او را بیشتر به واسطه آهنگسازی‌های موفقش برای قطعات مختلف و همچنین ساخت موسیقی فیلم می‌شناسند. حنانه رهبری ارکستر سمفونیک را هم عهده‌دار بوده است. او از جمله هنرمندانی بوده که در منزل پدری پرویز محمود گرد هم می‌آیند و پایه ارکستر سمفونیک را می‌گذارند. حنانه در ابتدا نوازنده ساز هورن بوده و سپس در دوره‌ای رهبری ارکستر را هم به عهده می‌گیرد.

نادر مرتضی‌پور: این هنرمند از کسانی است که هیچ وقت ارکستر سمفونیک را تنها نگذاشته است. او سال‌های 61 تا 63 عهده‌دار رهبری ارکستر بوده و سپس این کار را به فریدون ناصری سپرده است، اما دوباره در سال‌ 90 رهبری ارکستر را بر عهده گرفته است. در این سال ارکستر سمفونیک تعطیل شده است، اما او حالا در دوره جدید فعالیت ارکستر همیشه در کنار علی رهبری، رهبر ارکستر است و او را در پیشبرد ارکستر یاری می‌کند.

علی رهبری: رهبری حدود 11 سال پیش هم به ایران آمده بود. او سال‌های 83 و 84 رهبر ارکستر سمفونیک بود، اما مشکلاتی پیش آمد و او عطای رهبری ارکستر را به لقایش بخشید و رفت. رهبری حالا بازگشته و دوباره سکان ارکستر را به دست گرفته است.

نادر مشایخی: این هنرمند برجسته ایرانی اکنون رهبری ارکستر شهر را به عهده دارد. مشایخی هم طی سال‌های 84 تا 86 رهبر ارکستر سمفونیک بوده است. مشایخی از هنرمندان موفق ایران در عرصه موسیقی کلاسیک بوده و می‌توان او را در رده هنرمندان پیشگام موسیقی قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها