با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، سالن‌های تئاتر دور تازه‌ای از فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند. هر چند برخی سالن‌های تئاتری در ایام تعطیلات نوروز فعال بودند، اما حالا در پایان تعطیلات همه سالن‌ها همزمان با هم فصل تازه‌ای از فعالیت‌هایشان را رقم زده‌اند.
کد خبر: ۷۸۴۶۰۶
شکوفه‌های بهاری تئاتر

به گزارش جام‌جم، به نظر می‌رسد حضور ستاره‌های سینما و تلویزیون در صحنه تئاتر نسبت به چند سال گذشته به تعادل رسیده است. نگاهی به نام بازیگرانی که قرار است روی صحنه بروند و بعدازظهرها و شب‌های بهاری امسال را به هنر تئاتر گره بزنند، نشان از آن دارد که مانند سال‌های گذشته شاهد یکه‌تازی ستاره‌های سینما و تلویزیون روی صحنه تئاتر نیستیم و این اتفاق اکنون به مرز تعادل رسیده است. با این حال می‌توان گفت در میان اجراهایی که روی صحنه رفته‌اند نام‌های آشنا و شناخته‌شده‌ای در عرصه کارگردانی و بازیگری به چشم می‌‌خورند که می‌توانند بهار جذاب و پرمخاطبی را برای تئاتر رقم بزنند.

تئاترشهر به عنوان مهم‌ترین سالن تئاتری کشورمان هنوز درگیر تعمیرات است، اما دو سالن آن آماده بهره‌برداری شده و بر همین اساس سالن چهارسو میزبان نمایش «فقط به خاطر من» به کارگردانی چیستا یثربی است. در این نمایش مارال مختاری، مسعود خواجه‌وند و الهه ابوطالبی روی صحنه می‌روند. «فقط به خاطر من» هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه اجرا خواهد شد. همچنین مدیریت تئاترشهر فرم پیشنهاد اثر برای اجرا در سالن سایه را هم منتشر کرده و باید منتظر بود و دید چه تئاتری فرصت اجرا در این سالن را خواهد یافت.

همچنان سقراط

تالار وحدت هم که از نیمه‌های نوروز میزبان اجرای «سقراط» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی بوده است، هنوز هم این تئاتر پرمخاطب را روی صحنه خود دارد. فرهاد آئیش، لادن مستوفی، یعقوب صباحی، بهناز نازی، نقی سیف‌جمالی، کتانه افشاری‌نژاد، ایوب آقاخانی، بهار نوحیان، سیاوش چراغی‌پور، رضا جهانی، بهمن عباس‌پور، بهنام شرفی، پرهام دلدار، مجید نوروزی و مهرداد خانی بازیگران این نمایش هستند که هر شب ساعت 19 اجرا می‌شود.

تماشاخانه سنگلج هم این روزها دو نمایش را روی صحنه دارد. «عمو نوروز و حاجی فیروز» به کارگردانی جواد انصافی یکی از این نمایش هاست که هر شب ساعت 18 و 15 دقیقه روی صحنه می‌رود. در این نمایش علاوه بر انصافی، احمد آهسته، محمدرضا قربانی، حمید رئوف‌تبار، رضا معراجی، امیرمحمد انصافی، محمدرضا لوانی، فروغ یزدان (انصافی)، نیلوفر سیاری، مهتاب شکریه‌زاده، فرشته اعظمی و تینا نوروزی روی صحنه می‌روند و در این نمایش به بیان رسومات نوروزی و فرهنگ ایران می‌پردازند.

همچنین نمایش «دیدومک» هم به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم گله‌دارزاده دیگر اثر نمایشی است که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است. مرتضی شاه‌کرم، ‌علی غابشی، مالک حد‌پور‌سراج، محسن پوشایی، سایه کبیری، ‌‌مریم رها، حجت کبریایی، مرجان بنی‌سعید و علی علیزاده بازیگران این اثر نمایشی هستند. این اثر هر شب ساعت 20 روی صحنه می‌رود.

شب‌های شلوغ ایرانشهر

یکی دیگر از تماشاخانه‌های پرطرفدار شهر تهران «ایرانشهر» است که این روزها سه نمایش را روی صحنه دارد. نمایش «کامنت» اکنون در سالن استاد سمندریان به نویسندگی بهار کاتوزی و محمد منعم و کارگردانی یوسف باپیری هر شب ساعت 21 روی صحنه می‌رود. بهرام افشاری، ستاره پسیانی، هوتن شکیبا، بهار کاتوزی و نوید محمدزاده در این نمایش روی صحنه می‌روند.

نمایش «رام کردن زن سرکش» نوشته ویلیام شکسپیر با طراحی و کارگردانی مریم کاظمی هم روز گذشته اجرای خود را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی این تماشاخانه آغاز کرد. در این نمایش بهروز مهرعلیان، عماد سالکی، حمید فتوحی، مریم کاظمی، پریسا فلاح‌زاده، نازنین صفا، حسین محب‌اهری، کاظم هژیرآزاد، سیدجواد زیتونی و... در این نمایش روی صحنه می‌روند.

همچنین از امشب این تماشاخانه میزبان یک نمایش دیگر هم خواهد بود؛ «پرواز ایکار» نوشته حسین پاکدل به کارگردانی محمد حاتمی هر شب ساعت 18 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه خواهد رفت. در این اثر نمایشی بهنوش بختیاری، امیرکاوه آهنین‌جان، کورش تهامی، سینا رازانی، روح‌الله کمانی، تینو صالحی، علیرضا مهران، الهام دهقانی، عماد سالکی، پریسا فلاح‌زاده، سامان مظلومی و محمد حاتمی ایفای نقش می‌کنند.

«پاییز» در تالار شمس

نمایش «پاییز» به نویسندگی و کارگردانی نادربرهانی مرند هم که اواخر سال گذشته در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بود، اکنون سالن اجرای خود را تغییر داده و به سالن شمس رفته است. این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر دچار حواشی شد و کدورت‌هایی بین گروه نمایشی و مجید سرسنگی مدیر این تماشاخانه ایجاد کرد. امیر جعفری، شیدا خلیل، علی صالحی، ناهید مسلمی و احمد کاوری در این نمایش که هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه روی صحنه می‌رود، به ایفای نقش می‌پردازند.

«هندوانه» اثری از رحیم نوروزی است که در تماشاخانه باران روی صحنه خواهد رفت. این نمایش یک مونولوگ ۴۵ دقیقه‌ای است که مهران امام‌بخش تنها بازیگرش خواهد بود. به گفته نوروزی این کار یک سخنرانی با سبک و سیاق طنز درباره ریشه‌شناسی واژگان و شوخی با دستور زبان است. «هندوانه» هر شب ساعت ۱۷ روی صحنه خواهد رفت. نمایش «پلیس» به نویسندگی اسلاومیر مروژک و کارگردانی شایان افکاری هم اجرای خود را در تماشاخانه «باران» آغاز کرده است. پژمان جمشیدی، خسرو احمدی، مهدی میرزاییان، فروغ قجابگلی و عبدالله مستجابی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

«رابینسون کروزوئه» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی میلاد نیک‌آبادی هم هر شب ساعت 19 در سالن تئاتر باران روی صحنه می‌رود و این تماشاخانه را در زمره تماشاخانه‌های خصوصی فعال تهران قرار داده است.

این روزها داوود فتحعلی‌بیگی پیشکسوت نمایش ایرانی، «صندوق بازی غول گندم» را در خانه موزه استاد انتظامی روی صحنه دارد. در این نمایش که هر شب ساعت 19 اجرا می‌شود، ساسان مهرپویان (عروسک گردان) و حمید‌رضا الهیاری (بازیگر) در این نمایش روی صحنه می‌روند.

نمایش شاد و موزیکال «مورچه و مورچه خور» ویژه کودکان هم با حضور هنرمندان گروه فلفل و به کارگردانی علیرضا جعفری‌مرام در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفته است. «مورچه و مورچه‌خور» با بازی احمد خیرآبادی، محیا سالاری و بیتا کریمخانی، داستان مورچه کارگری را روایت می‌کند که رویای ملکه شدن را در سر می‌پروراند.

زینب مرتضایی‌فرد ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها