شهردار تهران وعده داد بزرگ‌ترین سالن تئاتر پایتخت در ماه‌های رجب و شعبان افتتاح می‌شود. او در برنامه یادبود هنرمندان سفر کرده سال هم شرکت کرد.
کد خبر: ۷۷۹۸۶۶
آخر هفته فرهنگی چهره‌های سیاسی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز به وزیر کشور نامه نوشت تا مجسمه فردوسی به مکان قبلی‌اش در میدانی در شهر سلماس بازگردد. او به تماشای تئاتر هم نشست. یادگار امام راحل(ره) با حضور در اختتامیه جشنواره یار و یادگار درباره شعر امروز ایران سخن گفت و سرانجام رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم به تماشای فیلم محیط‌زیستی کمال تبریزی نشست تا این اتفاق‌ها دست به دست هم دهد و یک آخر هفته فرهنگی را برای سیاسیون رقم بزند.

به گزارش جام‌جم، آخر هفته گذشته، فرهنگ، موضوع سخنان برخی از چهره‌های سیاسی قرار گرفت و مسئولان درباره موضوعات روز فرهنگی به اظهار نظر پرداختند.

قالیباف و موسیقی و تئاتر

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درباره ارمغان شهرداری تهران برای هنرمندان حوزه‌های تئاتر و موسیقی در سال ۹۴ صحبت کرد. او به مهر گفت: شهرداری همواره تلاش کرده در توسعه مسائل فرهنگی- هنری شهر تهران تلاش‌هایی را در حد امکانات انجام دهد که خوشبختانه در این سال‌ها این تلاش شکل مضاعف‌تری به خود گرفته است. به همین منظور این قول را می‌دهم که همزمان با ایام فرخنده ماه‌های رجب و شعبان بزرگ‌ترین سالن تئاتر تهران را افتتاح کنیم که به عقیده من، یکی از اقدامات خوب شهرداری تهران در راستای فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری است.

او درباره حوزه موسیقی هم تاسیس ارکستر فرهنگی شهر تهران را یکی از کارهای خوبی توصیف کرد که شهرداری آن را به سرانجام رسانده است. شهردار تهران ادامه داد: همان طور که مخاطبان در چند اجرای این ارکستر شنیده‌اند، این مجموعه موسیقایی کارهایی خوبی را عرضه می‌کند که می‌تواند در آینده نیز شکل بهتر و جدی‌تری پیدا کند؛ البته دوستانی به نمایندگی از جامعه موسیقی، نگرانی‌هایی را در این حوزه بویژه عرصه آموزش موسیقی با من مطرح کردند که حتما آن را پیگیری خواهم کرد.

به احتمال فراوان صحبت‌های شهردار تهران به نگرانی‌های هنرمندان مبنی بر حذف آموزش موسیقی در فرهنگسراهای تهران اشاره دارد. شهردار تهران گفت: البته من جسته و گریخته در جریان این مسائل و بحث‌ها بودم، حتی قول دادم جلسه‌ای را برگزار و این مسائل را دنبال کنم. هنرمندان مطمئن باشند شهرداری تهران و مجموعه ما حتما در حوزه فرهنگ و هنر و در فراز و نشیب‌های مختلف همراه دوستان هنرمند است تا بتوانیم آن چیزی را که زیبنده این مردم و جامعه است، پیش ببریم.

قالیباف به همین صحبت‌ها بسنده نکرد و چهارشنبه شب به مراسم یادبود هنرمندان سفر کرده سال 93 با عنوان «ماییم و آب دیده...» رفت. او در این مراسم که هنرمندان زیادی مانند علی نصیریان، حبیب‌الله صادقی و غلامحسین امیرخانی حضور داشتند، در سخنانی بیان کرد: همه ملت و مردم ما با همه وجود این را درک می‌کنند که اگر هنر هنرمندان ما نبود، چه عزیزانی که در این سال و در سال‌های گذشته از دستشان دادیم و چه هنرمندانی را که در کنار خود داریم و این فرصت را مغتنم بشماریم، شاید زندگی در این دنیا به زیبایی امروز نبود. هنرمندان عزیز ما توام با زیبایی به جامعه ما دانایی هم دادند.

حداد و فردوسی

فقط شهردار تهران، آخر هفته فرهنگی نداشت. غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم پنجشنبه شب گذشته به تماشای نمایش آیینی «غبار» در تالار وحدت نشست. البته این نمایش چهارشنبه شب هم شاهد حضور حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران بود. نمایش آیینی «غبار» ویژه ایام فاطمیه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. حدادعادل فقط به تماشای همین نمایش بسنده نکرد و به‌عنوان رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نسبت به برچیدن مجسمه فردوسی از یکی از میدان‌های شهر سلماس، واکنش نشان داد.

به گزارش مهر، در روزهای پایانی بهمن اخباری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که مجسمه فردوسی بنابه تصمیم شورای اسلامی شهر و شهرداری سلماس از میدان این شهر برچیده شده است. تصمیم برداشتن مجسمه فردوسی از این میدان و جابجا کردن آن با کامیون به مکانی دیگر، اعتراض شمار زیادی از شهروندان و بویژه دوستداران ادبیات فارسی را از سراسر ایران و برخی از مسئولان کشوری و استانی را به همراه داشت.

حدادعادل در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور نوشت: این خبر می‌تواند در داخل استان و استان‌های همجوار و نیز در کل کشور منشأ آثار سوئی شود. اگر با دستور جناب‌عالی مجسمۀ قبلی به‌محل خود برگردد و خود فرماندار هم خبرش را اعلام کند، شاید تا اندازه‌ای جبران و پیشگیری شود.

حسن خمینی و شعر معاصر

از دیگر چهره‌های سیاسی که آخر هفته‌ای فرهنگی را سپری کردند، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام راحل بود که در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ادبی یار و یادگار شرکت کرد. او در این مراسم ضمن اهدای جایزه برگزیدگان، اظهار کرد: زبان شعر و هنر یک نوع جلوه‌گری و تجلی چیزی است که درون انسان‌ها وجود دارد که از این جهت شاعر مظهر یکی از اسماء الهی است.

ابتکار و سینما

از طرف دیگر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم پنجشنبه شب در پردیس سینمایی ملت به تماشای فیلم «طعم شیرین خیال» نشست که مضمونی محیط زیستی دارد. این نمایش با حضور کمال تبریزی کارگردان فیلم، تهیه کننده و بازیگران آن همراه بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «طعم شیرین خیال» قصه رمانتیکی در فضای دلنشین شهر کرمان با لهجه شیرین مردم این دیار است که بخوبی با موضوع محیط زیست درآمیخته است.

ابتکار در زمان خروج از سالن نمایش فیلم، درحالی که از تماشای فیلم لذت برده بود، از علاقه‌اش به فیلم گفت و اعلام کرد علاقه‌مند است دانش‌آموزان فیلم را تماشا کنند و می‌خواهد با مسئولان وزارت آموزش پرورش در این باره رایزنی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها