تاجیکستان، آسیای میانه

احساس دوستی در دوشنبه

آذربایجان؛ آسیای میانه

سفر به سـرزمین شمالی

برای آنان که می‌خواهند خانوادگی و با خودرو به یک سفر خارج از کشور بروند، همسایه شمالی ایران یکی از بهترین گزینه‌هاست.
کد خبر: ۷۷۷۵۰۹
سفر به سـرزمین شمالی

کشور جمهوری آذربایجان که سال 1991 استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی به دست آورد، با توجه به منابع عظیم نفت و گاز، رشد چشمگیری را در عرصه اقتصادی تجربه کرده است. سرمایه‌گذاری در شهرهای مختلف این کشور و تلاش برای تبدیل کردن آن به یکی از قطب‌های گردشگری منطقه، موجب شده است تا در مدت کوتاهی، پروژه‌های مختلف تفریحی در کنار آثار باستانی آن اجرا شود که ترکیبی از فرهنگ و صنعت را به ارمغان آورده است.

باکو، پایتخت این کشور مقصد اصلی گردشگران خارجی محسوب می‌شود.کاخ شیروانشاه، بزرگ‌ترین بنای شیروانشاهان، آتشگاه باکو در منطقه سوراخانی و قلعه دختر که در دوران کهن، نیایشگاه آناهیتا بوده است از اماکن دیدنی این شهر محسوب می‌شود. با این حال یکی از جذاب ترین بناهای پایتخت، ایچری شهر یا ارگ باکو است که در شمال غربی خلیج باکو قرار گرفته است.این نقطه که قدیمی‌ترین نقطه شهر است با دیوارهای مستحکمی که قدمت آن به قرن نهم میلادی می‌رسد، احاطه شده است. این اثر سال 2000 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. راستی؛ اگر به دنبال جایی آرامش بخش هستید، روستای لاهیج در باکو یکی از بهترین گزینه‌هاست. این روستا که در دامنه جنوبی قفقاز واقع شده، آرامش کوهستان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

اگر از دوستداران لیلی و مجنون هستید و علاقه دارید به دیدن مقبره خالق این اثر بروید، گنجه دومین شهر مهم آذربایجان، مقصد شما خواهد بود. مقبره نظامی با ارتفاع 20 متر با الواحی فلزی احاطه شده است که اشعار این شاعر روی آنها حک شده‌اند. در این شهر خانه‌ای عجیب وجود دارد که به خانه بطری معروف است. این خانه با بیش از 5000 بطری شیشه‌ای ساخته شده است. شهر گنجه به عنوان پایتخت جوانان اروپا در سال 2016 انتخاب گردید که این خود نشان از پیشرفت فرهنگی و اقتصادی به‌ویژه در زمینه جذب گردشگران خارجی است.

به علت سابقه تاریخی این منطقه، نزدیکی آثار آن به ایران از نکات مهمی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، کاروانسراهای زیبا در شهر شکی در شمال غربی آذربایجان یا حمام عمومی با معماری خاص در باکو، از جمله اماکنی است که برای گردشگران اروپایی جذابیت ویژه‌ای دارند اما شاید برای ایرانیانی که آثار باستانی متعددی را دیده‌اند، جدید نباشد.

یکی از جاذبه‌های طبیعی آذربایجان، بش بارماک داغی یا کوه پنج انگشت است. این کوه در نزدیکی دریای خزر و 380 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده که از مکان‌های مقدس کشور محسوب می‌شود.

آذربایجان قرابت تاریخی قابل توجهی با ایران دارد اما بازدید از مناطق گردشگری و طبیعی این منطقه خالی از لطف نیست.

چطور برویم؟

سفر به آذربایجان از هر سه راه زمینی، هوایی و آبی امکان‌پذیر است. برای سفر زمینی هم می‌توان از اتوبوس‌های تهران ـ باکو و هم اتوبوس تبریز ـ باکو استفاده کرد. هزینه کم سفر و لذت بردن از مسیر سبز و جنگلی آستارا ـ باکو از نکات مثبت سفر با اتوبوس است اما باید مدت طولانی سفر و همچنین معطلی چک کردن روادید و گذرنامه تک تک مسافران در گمرک آستارا را به جان بخرید.

سفر با ماشین شخصی نیز ممکن است اما داشتن گواهینامه بین‌المللی و کاپوتاژ ـ مجوز موقت خروج خودرو ـ وسیله نقلیه لازم است. از سوی دیگر، احتمال جریمه شدن در طول مسیر نیز بسیار بالاست چرا که قوانین انتظامی آذربایجان سختگیرانه است. اما اگر تمام این موارد را می‌توانید تحمل کنید به یک نکته توجه کنید؛ دانستن زبان ترکی یا آذری برای این گونه سفر از واجبات تلقی می‌شود.

قول بازگشایی خط کشتیرانی گردشگری باکو ـ انزلی در آینده‌ای نزدیک برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند سفر دریایی هستند، خبر خوشی است اما تا آن زمان، سفر هوایی از گزینه‌های دیگر روی میز است.

هواپیمایی ایران ایر و آزال آذربایجان به ارائه خدمات در این حوزه می‌پردازند. گرچه هزینه بلیت گران است، اما در استفاده بهینه از زمان مناسب است.

تورهای گردشگری بویژه برای ایام نوروز بازار داغی را تجربه می‌کنند. برای دوری از زحمت‌های تهیه روادید و برخورداری از امکانات رفاهی و اقامتی می‌توانید از این تور‌ها استفاده کنید. قیمت سفر زمینی از یک میلیون تومان و سفر هوایی از یک میلیون و 800 هزار تومان آغاز می‌شود.

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها