مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان گفت: دریاچه زریوار با خطر جدی مواجه است و اگر مردم و مسئولان هماهنگی‌های لازم برای حفاظت از آن نداشته باشند موجودیت زریبار با تهدید مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۷۷۰۴۲۷
مرگ دریاچه زریوار جدی است

به گزارش فارس، عبدالوحید ریاضی‌فر در همایش مردمی که به منظور حفظ تالاب زریوار در کنار این دریاچه برگزار شد، افزود: پدیده ریزگردهای موجود که در چند روز اخیر هوای بسیاری از شهرستان‌های استان کردستان را آلوده کرد، گواه نابودی بسیاری از منابع آبی است.

ریاضی‌فر عنوان کرد: فعالیت‌های مخربی که از سوی انسان‌ها صورت می‌گیرد در ابتدا موجب نابودی منابع مهم آبی از جمله رودخانه‌ها و دریاچه‌های موجود می‌شود و سپس خاک موجود در زیر این دریاچه‌ها به گرد و غبار تبدیل می‌شود که دیگر شهرستان‌ها را نیز تهدید می‌کند.

ریاضی‌فر تصریح کرد: با سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان کردستان، اولین کارگروه نجات‌بخشی زریوار تشکیل شد، شاید در ابتدا کسی از اهمیت موجود دریاچه زریوار آگاه نبود، اما کارکردها و اهمیت این دریاچه به اندازه‌ای است که می‌توان گفت زندگی مردمان شهرستان مریوان با زنده ماندن یا نابودی این دریاچه گره خورده است.

وی عنوان کرد: زندگی دریاچه با زندگی مردم گره خورده است و تا زمانی که حیات آن با خطر جدی نابودی مواجه نشود کسی از اهمیت واقعی این دریاچه خدادادی آگاه نخواهد شد؛ بر این اساس وظیفه مسئولان به ویژه انجمن‌های مردم‌نهاد در روشن‌سازی افکار عمومی بسیار حائز اهمیت است.

ریاضی‌فر ادامه داد: دریاچه زریوار جزو هشت تالابی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برای آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است، اما واقعیت امر این است که هزینه‌هایی که برای نجات‌بخشی و احیای این دریاچه صورت می‌گیرد، در مقابل تبعات و پیامدهای نابودی آن بسیار ناچیز است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان توجه بیشتر و بهتر مردم به مسائل زیست‌محیطی را یکی از عوامل مفید در احیای دریاچه زریوار عنوان و اظهار کرد: با حساسیت‌های ویژه‌ای که فرماندار شهرستان مریوان نسبت به دریاچه زریوار دارد، توانسته‌ایم اقدامات خوبی در زمینه کاهش آسیب‌ها و خطرات موجود را برای احیای این دریاچه انجام دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها