پس از رسیدن عبدالفتاح السیسی به مقام ریاست جمهوری مصر، شبه جزیره سینا با افزایش اقدامات شبه‌نظامی به منطقه‌ای ناآرام تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۶۸۲۴۲
شعله‌ورتر شدن جنگ در سینای مصر

آخرین نمونه از این ناآرامی‌ها بیست‌ونهم ژانویه اتفاق افتاد که حمله شبه‌نظامیان تلفات سنگینی بر نظامیان ارتش مصر گذاشت. در واقع این حمله پایانی بر تصورات ارتش بود که فکر می‌کرد حملات چهار ماه گذشته آنها علیه شبه‌نظامیان این منطقه باعث از بین رفتن آنها شده است.

در واقع آغاز ناآرامی‌های این منطقه از بیست‌وچهارم اکتبر سال گذشته کلید خورد که بر اثر حمله شبه‌نظامیان، 31 نظامی ارتش کشته شدند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، دولت و رسانه‌های وابسته به آن، نیروهای خارجی را پشت‌پرده این حمله معرفی کردند. آنها به جای بازبینی رویکرد دولت در قبال این منطقه، فشارهای خود را بر نوار غزه بیشتر کردند. بنا به گفته منابع محلی، مقامات ارتش و دولت به اسم مبارزه با تروریسم، و ایجاد یک دیوار حائل، پاکسازی قومی را در این منطقه آغاز کردند که در نتیجه آن هزاران خانواده مجبور به ترک محل سکونت خود شدند.

با وجود محدودیت رسانه‌ای در منطقه سینا، تخریب‌های انجام شده توسط نیروهای نظامی بسیار سنگین بوده است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد نیروهای ارتش با کمک بولدوزر و دینامیت حدود 800 خانه را تخریب کرده که بر اثر آن بیش از ده هزار نفر آواره شده‌اند.

سخنگوی السیسی در توجیه این اقدامات اعلام کرد، این مناطق به محل امنی برای تروریست‌ها تبدیل شده بود.

در همین حال روزنامه مصری یوم السابع نیز اعلام کرد هدف نیروهای امنیتی برای پاکسازی این منطقه، از بین بردن تونل‌هایی است که به غزه ختم می‌شود. اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از ارتباط این شبه‌نظامیان با غزه پیدا نشده است. در واقع حمله و تخریب این تونل‌ها باعث وخیم‌تر شدن زندگی مردمی شده که در غزه محاصره هستند. از سوی دیگر، تخریب این تونل‌ها بیش از همه برای سران تل‌آویو و رقبای حماس منفعت داشته است.

رئیس‌جمهور مصر با دخالت داشتن نیروهای خارجی در این درگیری‌ها، از تلاش همه‌جانبه دولت برای مقابله با تروریسم سخن می‌گوید. اما السیسی و دیگر مقامات قاهره با بیان این اظهارات، به دنبال پیگیری خواسته بلندمدت خود یعنی ایجاد منطقه حائل میان مصر و غزه هستند. اختلاف و درگیری دولت با منطقه سینا به سال‌ها قبل بازمی‌گردد، اما پس از برکناری محمد مرسی این درگیری‌ها به اوج خود رسید.

با این حال، السیسی با افزایش حملات خود به سه منطقه عریش، شیخ زوید و رفح به دنبال منافع سیاسی خود برآمد. او بدون آن‌که مدرکی در این زمینه داشته باشد، اخوان‌المسلمین را پشت پرده این ناآرامی‌ها معرفی کرد. البته اخوان نیز با رد کردن این اتهامات، دولت را به دامن زدن خشونت‌ها در سینا محکوم کرد. نکته قابل توجه این بود که با وجود انعکاس این حملات در رسانه‌های بین‌المللی، منابع خبری مصری چندان واکنشی نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهند. حال تحلیلگران این پرسش را می‌پرسند که مقامات قاهره قرار است تا چه زمانی به مشکلی که ریشه سیاسی دارد، به شکل نظامی پاسخ دهند؟

آسیا تایمز ‌/‌ مترجم: حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها