امروز 10 دی 1393 هجری شمسی؛ 8 ربیع الاول 1436 هجری قمری؛31 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۴۵۰۳
10  دی، پایان سلطه انگلیس بر خلیج فارس

هجری شمسی

10 دی 1290

حاج میرزا علی ثقه الاسلام تبریزی از علمای مشروطه در تبریز به شهادت رسید. او در جوانی برای تحصیل عازم عتبات شد و سپس به تبریز بازگشت و به نشر علوم دینی پرداخت. وی به مشروطه خواهان پیوست و پس از ورود نیروهای روس هوادار محمدعلیشاه به تبریز، دستگیر و به دار آویخته شد.

10 دی 1301

روزنامه «کوشش» به مدیریت شکرالله خان صفوی در تهران انتشار یافت.

10 دی 1302

به دستور سردار سپه ـ نخست‌وزیر ـ ژنرال «وستد» سوئدی از ریاست تشکیلات نظمیه برکنار شد.

10 دی 1350

در آستانه فرارسیدن سال ۱۹۷۲ میلادی دولت انگلیس رسما پایان تسلط خود بر خلیج فارس را اعلام کرد .

10 دی 1369

به فرمان آیت‌الله خامنه‌ای، مجمع جهانی اهل بیت تأسیس شد.

10 دی 1365

ابوالحسن آذری کنگاوری شاعر و نویسنده ایرانی درگذشت. او تحصیلات قدیمه داشت و کارمند وزارت کشور بود. بیشتر مقالات او که در روزنامه ها منتشر می شد، طنز آمیز و انتقادی بود. کنگاوری سال ها عضو انجمن ادبی همدان بود و چون از خطی خوش بهره مند بود، دیوان اشعار خود را خوشنویسی کرد. از ابوالحسن کنگاوری علاوه بر دیوان اشعار کتابی به نام فرهنگ مردم کنگاور منتشر شده است.

هجری قمری

8 ربیع الاول 260

حضرت امام حسن عسکری (ع) یازدهمین امام شیعیان در سامرا به دستور معتمد عباسی و پس از شش سال امامت در بیست و هشت سالگی به شهادت رسیدند.

میلادی

31 دسامبر 1875

آرتور کریستین سن خاورشناس مشهور دانمارکی متولد شد. او پس از خواندن هزار و یک شب به فرهنگ مشرق زمین علاقه مند شد و در دوره دانشگاه زبان های فارسی، عربی، سانسکریت و ترکی را آموخت. رساله دکترای او درباره خیام بود. او در دوران تحصیل چند کتاب درباره ایران منتشر کرد که در قالب داستان بودند و با اقبال فراوان روبرو شدند. در 1935 کتاب مشهورش ایران در زمان ساسانیان را منتشر کرد که کلیه نسخه های آن بلافاصله به فروش رسید. کریستین سن سه بار به ایران سفر کرد هر بار کتابی درباره سفرش تالیف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها