شنبه شب حیاط تاریخی و زیبای ساختمان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی میزبان آیین بزرگداشت بانویی زبان‌شناس، پژوهشگر و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود؛ دکتر بدرالزمان قریب که شاید در میان هیاهوی کاذب برخی نام‌ها غریب باشد، به گفته بزرگان حاضر در این مجلس در حوزه تخصصی خود مرجعیت جهانی دارد.
کد خبر: ۷۴۴۳۰۱
تجلیل از بانوی قریبِ غریب

به گزارش جام‌جم، آیین بزرگداشت دکتر بدرالزمان قریب در حالی برگزار شد که بزرگان فرهنگ و ادب از جمله غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی، مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، علی موسوی گرمارودی شاعر و مترجم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، ژاله آموزگار مدرس و اسطوره‌شناس و دیگر استادان برجسته دانشگاه‌ها و پژوهشگران حضور پیدا کرده بودند تا در این بزرگداشت از یک عمر تلاش مستمر دکتر قریب تجلیل کنند.

تنها بانوی عضو پیوسته فرهنگستان ادب

در ابتدای این نشست، حدادعادل، دکتر بدرالزمان قریب را تنها بانوی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب معرفی کرد و گفت: این مجلس هم از این نظر که تجلیل از یک دانشمند است اهمیت دارد و هم از این نظر که تجلیل از یک دانشمند زن است. برای بنده ادای احترام به اعضای فرهنگستان هم وظیفه است و هم افتخار.

او در ادامه با اشاره به اصل و نسب دکتر قریب افزود: خیلی علاقه‌مندم کسی همت کند و تمام بزرگان و مفاخر خاندان قریب در یکصد سال اخیر را در قالب یک کتاب فهرست و معرفی کند. افتخارات این خاندان به واقع به اندازه یک کتاب مفصل علمی است و مایه افتخار برای ایران و بخصوص استان مرکزی خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: دکتر بدرالزمان قریب در حوزه تخصص خود امروز مرجعیت جهانی دارد هرکس بخواهد درباره آثار مرتبط با سغدشناسی (یکی از زبان‌های ایرانی دوره میانه) قضاوت و داوری داشته باشد گمان نمی‌کنم معتبرتر از ایشان در دنیا وجود داشته باشد. در ادامه این بزرگداشت، محقق به سخنرانی درباره جایگاه والای دکتر قریب پرداخت. او گفت: امشب جمع شده‌ایم برای تکریم از بدرالزمان قریب، بانویی که از خاندان علم و جد بزرگ ایشان نه فقط در ادب فارسی که در ادبیات عرب هم از سرآمدان بودند.

محقق ادامه داد: دکتر قریب در حوزه تخصص خود از سرآمدان هستند و علاوه‌بر تحصیل نزد استادان و بزرگان بنام ایران، فرصت تلمذ نزد استادان بزرگ جهان را هم داشته است و به این جهت ایشان هم فضائل اکتسابی دارند و هم فضائل موروثی که از خاندان بزرگ شمس‌العلمای گرکانی به ارث برده‌اند.

پشتوانه غنی علمی

سخنران بعدی این نشست ژاله آموزگار بود. این مدرس دانشگاه هم به صحبت درباره جایگاه والای علمی دکتر قریب پرداخت و اظهار کرد: دکتر قریب با پشتوانه غنی علمی راهی غرب شد، در آنجا هم فرصت‌ها را از دست نداد و در عین حال فراموش نکرد که فرزند این سرزمین است.

آموزگار تاکید کرد: در بزرگداشت‌های قبلی هم بر جایگاه والای دانش و خرد در فرهنگ کهن ایران تاکید کردم و با وجود گلایه‌های شاعرانه برخی برگزیدگان فرهنگی مبنی ‌بر بزرگی سفلگان در نگاه عامه مردم ایران بر این باورم در سرزمین ما با وجود برخی ظواهر فریبنده دانشمندان و خردمندان واقعی همواره در دل مردم جای داشته‌ و مورد توجه آنها بوده‌اند. اگر هم جفایی صورت می‌گیرد چیزی از قرب و مقام آنها در میان مردم کاسته نمی‌شود.

دکتر زهره زرشناس، دیگر سخنران آیین بزرگداشت استاد بدرالزمان قریب بود که در سخنانی به تشریح جایگاه و دستاوردهای علمی این استاد بنام زبان و ادب فارسی پرداخت. او با برشمردن برخی از مهم‌ترین دستاوردهای زبان‌شناسانه استاد قریب تاثیر و ارزش تلاش‌های او را در چهار بخش تالیف آثار فراملی و مبتنی ‌بر نیازهای جهانی، تربیت دانشجویانی که امروز از استادان بنام هستند، تاثیر بر روند پژوهش‌های علمی کشور و نیز قوت بخشیدن به قدرت کلمات و زبان فارسی تشریح کرد.در پایان همه صحبت‌ها دکتر بدرالزمان قریب از همه حاضران تشکر کرد و گفت: عادت به این تجلیل‌ها ندارم، اما از محبت همه دوستان سپاسگزارم.

او افزود: همواره خودم بوده‌ام و کتاب‌ها و تحقیقاتم و امروز خوشحالم که دانشجویانی را در کلاس‌هایم داشته‌ام که امروز هر یک استاد من شده‌اند. اینها همه فوق‌العاده‌اند.

دکتر قریب ضمن تاکید بر این‌که «زحمات بسیاری کشیدم و مسیر زندگی‌ام فراز و فرودهای بسیاری داشت تا به امروز برسم» مرور کوتاهی بر مراحل مختلف تحصیلی خود در ایران و خارج از کشور داشت. او در ادامه به فعالیت‌های امروز خود اشاره کرد و گفت: امروز مشغول گردآوری مجموعه‌ای از واژگان سغدی هستم که در فرهنگ لغات سغدی نبوده و قصد دارم این واژگان را در قالب فرهنگ کوچکی تدوین کنم. یک واژه‌نامه بلخی هم در دست تدوین داریم.در آیین بزرگداشت دکتر بدرالزمان قریب لوح سپاسی منقش به نشان طلای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با متنی به امضای دکتر مهدی محقق به این بانوی دانشمند اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها