رئیس مرکز آمار از افزایش هزینه خانوارهای شهری و رسیدن آن به رقم یک میلیون و 800 هزار تومان در ماه خبر داد.
کد خبر: ۷۳۱۸۵۴
هزینه ماهانه خانوارهای شهری 1/8 میلیون تومان

عادل آذر در برنامه شنبه شب نگاه یک در یادآوری اظهاراتش در این‌باره ‌که اگر شخصی 270 هزار تومان درآمد داشته باشد، فقیر نیست، تصریح کرد: بنده در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردم که طبق استانداردهای جهانی، خط فقر مطلق درآمد 1.5 دلاری فرد در روز است که متاسفانه با برداشت‌ها و انعکاس اشتباهی که از این موضوع شد، این نقل قول از من انتشار یافت.

وی به آخرین آمارهای به دست آمده از هزینه و درآمد خانوارها نیز اشاره کرد و افزود: در بهار 1393 هزینه یک خانوار روستایی ایران ماهانه یک میلیون و 92 هزار و 500 تومان و هزینه یک خانوار شهری ایرانی یک میلیون و 822 هزار تومان بوده است که عدد قابل توجهی است.

این مقام مسئول در مورد اعلام نشدن خط فقر از سوی مرکز آمار نیز گفت: مرکز آمار هرگز آماری برای خط فقر اعلام نمی‌کند، زیرا این نرخ اصلا جزو آمارهای رسمی کشور نیست. این در حالی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول آن است.

آذر در ادامه برای چندمین بار در روزهای اخیر نسبت به منتقدان آمار بیکاری واکنش نشان داد و اظهار کرد: کارشناسان نگاه تک‌بعدی به اعداد نظام آماری کشور دارند؛ در حالی که نباید نگاه ماه به نرخ بیکاری و فصلی باشد؛ بلکه باید آمار سال‌ها با هم مقایسه شود، زیرا رفتار بیکاران و شاغلان در ایران عجیب است.

وی گفت: ما از انتقادها استقبال می‌کنیم، اما اجازه نداریم هرگز وارد مناظره شویم زیرا در این صورت اصل بی‌طرفی مرکز آمار زیر سوال می‌رود.

به گفته وی، در دنیا کسی آمار مرکز آمار را زیر سوال نمی‌برد، از این رو باید اعداد را کنار هم گذاشت و سپس اظهارنظر کرد تا قضاوت زودهنگامی صورت نگیرد.

رئیس مرکز آمارایران قضاوت‌های انجام شده در مورد بیکاری را عجولانه دانست و یادآور شد: ورود جمعیت ده تا چهارده ساله به بازار کار کاهش یافته و جمعیت پانزده تا بیست و چهار ساله نیز در حال کاهش است.

وی با تاکید بر این‌که جمعیت کشور به سمت تحصیل می‌رود، گفت: از طرفی ورودی جمعیت کم می‌شود و از طرف دیگر جنس بیکاری ما با گذشته متفاوت شده است، زیرا جمعیت بیکار 6.5 درصدی ما در افراد تحصیلکرده متمرکز شده است.

آذر با بیان این‌که نرخ بیکاری امروز ما با نرخ بیکاری گذشته قابل قیاس نیست، تصریح کرد: بنابراین هم ورودی جمعیت فعال کاهش یافته و هم ماهیت و کیفیت بیکاران با گذشته متفاوت شده است.

عادل آذر با اشاره به این‌که نکته بسیار مهم این است که ترازوی مرکز آمار چندین سال است به همین شکل بوده و دچار تغییر نشده است، پس چرا شبهه ایجاد می‌کنیم، ادامه داد: اگر نرخ بیکاری 9.5 درصدی امروز اشکال دارد، پس نرخ بیکاری 14.6 درصدی سال 1388ـ1389 نیز اشکال دارد؛ در حالی که واقعیت این است که ما ترازو و هدفمان راعوض نکرده‌ایم.

وی با بیان این‌که از تابستان 1392 تاکنون 200 هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور افزوده شده است بیان کرد: دولت باید به پدیده نرخ 9.5 درصدی بیکاری به صورت جدی بپردازد، چرا که همان گونه که گفته شد این نرخ بیکاری در جمعیت تحصیل کرده متمرکز شده است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها