توضیحات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس درباره روند تحقیق و تدوین کتاب‌های تاریخ شفاهی

۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی

یکی از دوستان همکار، یک رمان انگلیسی به نام Pagan stone خریده بود. کتاب قطع پالتویی بود و 320 صفحه داشت. این کتاب انگلیسی چاپ ایالات متحده قیمتی برابر 7.99 دلار داشت که وقتی به ایران رسیده و در فروشگاه ایرانی عرضه شده، قیمت آن به 26 هزار تومان رسیده است.
کد خبر: ۷۱۳۳۴۵
کتاب ایرانی 10 برابر گران‌تر از کتاب آمریکایی

اگر با نرخ دلار آزاد محاسبه کنیم قیمت 26 هزار تومان منصفانه به نظر می‌رسد، یعنی چیزی فراتر از منصفانه، مفت به نظر می‌رسد، یعنی ارزش این کتاب فقط در برابر ریال نزدیک 25 هزار تومان است. هزینه حمل‌ونقل این کتاب تا ایران هم باید هزینه گزافی باشد و اگر به آن سود فروشنده اضافه شود باید بالاتر از اینها باشد حالا این که کتاب چطور با قیمت 7.99 دلار به دست مصرف‌کننده ایرانی رسیده بحث دیگری است، اما اجازه دهید یک مقایسه ساده داشته باشیم. حداقل دستمزد ساعتی در ایالات متحده در حال حاضر 10/10 دلار است، به عبارتی یک آمریکایی با 47 دقیقه کار می‌تواند این کتاب را خریداری کند.

حداقل دستمزد ساعتی در ایران نیز 3459 تومان است یعنی یک ایرانی با نرخ دلار 3100 تومانی برای خرید این کتاب باید بیش از 7 ساعت (430 دقیقه) کار کند.

همان روز همکار دیگری نیز کتابی با عنوان «فرضیه شگفت‌انگیز» خریده بود که این کتاب هم دست بر قضا 320 صفحه داشت، چاپ تهران بود و قیمت آن 15 هزار تومان ذکر شده بود.

یعنی یک ایرانی برای خرید این کتاب باید نزدیک به 4.5 ساعت (نزدیک به 260 دقیقه) کار کند. حالا یک آمریکایی با همان حداقل دستمزد که در بالا گفته شد، اگر بخواهد این کتاب چاپ تهران را بخرد با نرخ دلار 3100 تومان، تنها باید نزدیک به 29 دقیقه کار کند! این هم شاید بتواند دلیلی باشد برای کتابخوان نبودن مردم در ایران، در ایرانی که از وضع اقتصادی مردم آن، قطعا شما بهتر از نگارنده این سطور خبر دارید. (ضمیمه چمدان)

امیرهادی انواری -چمدان ( ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
برچسب ها: کتاب کتابخوانی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها