شاپورجی (ریپورتر)‌ فرزند اردشیر ریپورتر در اسفند 1351 به علت خوش‌خدمتی به کشورش انگلستان به لقب «شوالیه» و «سر» نائل شد.
کد خبر: ۷۰۹۲۰۵
رایزن استعمار، راهزن ایران‌
روزنامه دیلی‌اکسپرس در مقاله‌ای شمه‌ای از خدمات وی به انگلیس و آمریکا را ذکر می‌کند:

دیروز در کاخ باکینگهام مراسم تجلیل و دادن نشان برقرار بود... کسی که مردم در انگلستان وی را کمتر از همه می‌شناسند همان کسی است که بیش از همه به آنها خدمت کرده است. او سر شاپور ریپورتر است که از اتباع دولت پادشاهی انگلستان است ولی در تهران خانه دارد و به سبب خدماتی که به منافع بریتانیا کرده است به دریافت لقب «شوالیه» و عنوان «سر» نائل شده است. این خدمات بی‌سروصدا منافعی به مبلغ صدها میلیون لیره به بریتانیا رسانده ... و به نظر می‌رسد که در آینده نیز بیش از این خواهد رساند....

سرشاپور ریپورتر عینا مانند شاه معتقد است که دوستی و همکاری انگلستان و ایران که به سرعت در حال توسعه است، یکی از جریانات بسیار شوق‌آور در سیاست بین‌المللی است... در جریان بحران نفت ایران در اوائل دهه پنجاه هنگامی که محمد مصدق منافع نفتی بریتانیا را ملی کرد و مناسبات دیپلماتیک دو کشور به وخامت گرایید،‌ رایزن سیاسی سفارت آمریکا در تهران بود. از آن دوران او به یکی از خارق‌العاده‌ترین چهره‌های بین‌المللی بدل شد.

منبع: ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، جستارهایی از تاریخ معاصر ایران، تهران‌، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص 195.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها