به گزارش المنار، گروه داعش طی 2 هفته گذشته بیش از 700 نفر از افراد عشایر سنی را در حومه دیرالزور در شرق سوریه اعدام کرده است

داعش به قتل‌عام‌های خود ادامه می‌دهد

اعضای گروهک تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) همچنان به قتل عام‌های خود در سوریه و عراق ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۷۰۶۶۳۰

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، گروه داعش طی دو هفته گذشته بیش از 700 نفر از افراد عشایر سنی را در حومه دیر الزور در شرق سوریه اعدام کرده است. دید‌بان حقوق بشر سوریه (گروه مخالف مستقر در لندن) با اعلام این خبر افزود: بیشتر قربانیان از غیرنظامیان بودند که پس از به اسارت درآمدن در منطقه شعیطات، قرینج، ابوحمام و کشکیه اعدام شده‌اند. برخی از آنها که اعدام نشده بودند به روستاها و مناطق خارج از منطقه شعیطات گریختند اما دوباره به اسارت درآمده و در نهایت اعدام شدند. به گزارش رویترز، گروه تروریستی داعش، عشیره شعیطات را گروه مخالف خود اعلام و برای آنها حکم کفر صادر کرده و بنابراین خونشان را مباح دانسته است. تعداد افراد قبیله شعیطات به 70 هزار نفر می​رسد و گفته می‌شود داعش تنها در یک روز 300 نفر را در غرانیج مرکز جمعیتی قبیله شعیطات اعدام کرده است.

از سوی دیگر دیدبان حقوق بشر عراق اعلام کرد گروه تروریستی داعش از سوم آگوست (دوازدهم مرداد) تاکنون که به شهر سنجار در عراق حمله کرده، 1350 ایزدی را ربوده و صدها نفر از آنان را نیز به قتل رسانده‌اند. این مرکز خاطرنشان کرد، 70 درصد از ایزدی‌هایی که گروه تروریستی داعش آنها را ربوده، زن و کودک هستند و حدود 50 نفر نیز نوزاد و دختران خردسال زیر ده سال بودند. نارین شمو یکی از فعالان حقوق‌بشر عراقی می‌گوید: ما هر روز شاهد قتل‌عام ایزدی‌ها هستیم و این در حالی است که جامعه بین‌الملل نتوانسته به آنها کمک کند، زنان و کودکان در محیط‌های باز و بدون پناه به‌سر می‌برند و سالمندان نیز توانایی پیمودن مسیرهای طولانی را ندارند، بویژه این‌که بیشتر آنها بیمار هستند. ایزدی‌ها، اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب‌شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند. آنها به گویش خاصی از زبان کردی صحبت می‌کنند و آیین‌شان آمیزه‌ای از عقاید اسرارآمیز و ادیان پیش از اسلام و عقاید اسلامی است.

روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای حامیان گروه‌های تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره را تحریم کرد. انگلیس، آمریکا و عراق به همراه سوریه از این اقدام استقبال کردند. روز گذشته اعلام شد نیروهای پیشمرگه با حمایت هوایی آمریکا و ارتش عراق بخش شرقی سد موصل واقع در ۵۰ کیلومتری شمال موصل را از عناصر داعش پس گرفتند. در همین حال، در بمباران مواضع داعش ازسوی هواپیماهای ارتش عراق در منطقه سد موصل ده عضو این گروه کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند. همچنین واشنگتن تائید کرد که جنگنده‌های آمریکایی 9 بار مناطقی در نزدیکی اربیل و سد موصل را بمباران کردند. این سد از هشت روز پیش به اشغال تروریست‌های داعش در آمده است. در یک خبر دیگر اعلام شد به دنبال حمله هوایی ارتش عراق به منطقه القادسیه استان نینوا، یکی از معاونان سرکرده گروهک تروریستی داعش به نام «ابو انس الجولانی» همراه 16 تروریست دیگر به هلاکت رسیدند. از سوی دیگر، ساکنان الانبار اعلام کردند که ابوبکر بغدادی، رئیس گروه داعش برای دیدار با نیروهای خود در دو شهرک راوه و القائم واقع در غرب الانبار به این استان رفته است. گفته می‌شود حدود 50 خودرو حامل عاملان انتحاری برای محافظت از بغدادی او را همراهی می‌کردند. پیش از این گفته شده بود بغدادی از موصل به سوریه گریخته است.

تحولات سیاسی

در ادامه تحولات سیاسی عراق روز گذشته روزنامه الشرق‌الاوسط مصاحبه‌ای را از فواد معصوم، رئیس‌جمهور این کشور منتشر کرد. به گزارش ایسنا، در این مصاحبه رئیس‌جمهور عراق ضمن تاکید بر این‌که مذاکره و گفت‌وگو راه‌‌حل اصلی برای حل اختلافات میان بغداد و اربیل است، اعلام کرد با هدف تحکیم روابط با عربستان، تماس‌ها و دیدارهایی میان مسئولان عربستانی و عراقی صورت خواهد گرفت. وی در خصوص مکلف کردن حیدر العبادی به تشکیل دولت نیز گفت: من برای این اقدام مشورت‌های زیادی انجام دادم و به موضع مرجعیت دینی عراق نیز توجه کردم، زیرا نظر مرجعیت دینی در چنین مواقع حساسی بسیار مهم است. در واقع مرجعیت دینی همواره منشأ توافق و پایبندی به قانون اساسی است. پس از توافق تمامی فراکسیون‌ها حیدر العبادی را به تشکیل دولت جدید مکلف کردم. در واقع من تا زمان اتخاذ این تصمیم سکوت کرده بودم.

وی درخصوص کناره‌گیری نوری‌مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق از سمت خود گفت: نوری‌مالکی از موضع خود برای تصدی مجدد پست نخست‌وزیری دفاع کرد و این حق وی بود اما وی پس از آن تصمیم ما را پذیرفت و این اقدام خوبی برای حفظ توافقی بود که اساس بازسازی روند سیاسی در عراق است. رئیس‌جمهور عراق درخصوص اولویت‌های خود نیز گفت: من نقشه راهی دارم که در نشست‌های طرف‌های سیاسی آن را ارائه خواهم کرد. این نقشه راه شامل تشکیل شورای ملی است که روسای سه‌‌گانه و رهبران فراکسیون‌ها را دربر می‌گیرد. همچنین شورای عالی دفاع نیز تشکیل خواهیم داد. به نظر من تشکیل شورای بازسازی نیز مساله مهمی است که باید به آن توجه کرد. از دیگر اولویت‌های من این است که دولت باید عفو عمومی صادر کند. معصوم درخصوص حل روابط پیچیده میان بغداد و اربیل نیز اظهار کرد: هیاتی از اقلیم کردستان بزودی برای از سرگیری مذاکرات میان دو طرف به بغداد خواهد آمد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر مکلف عراق روز گذشته ضمن درخواست از تمامی فراکسیون‌ها برای اتخاذ اقداماتی برای موفقیت دولت آتی، اعلام کرد انتخاب وزیران دولت آتی براساس معیارهای شایستگی و شفافیت صورت می‌گیرد. وی از تمامی فراکسیون‌های سیاسی عراق خواست وزرای خبره و شایسته‌ای را به عنوان نامزد خود معرفی کنند و در موفقیت دولت آتی مشارکت داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها