سه کتاب «گفت وگو با علی دهقان»، «گفت وگو با دکتر محمدعبدالله گرجی» و «گفت وگو با علی اکبر کوثری» به کوشش مرتضی رسولی پور با رویکرد تاریخ شفاهی منتشر شد.
کد خبر: ۷۰۳۵۲۶
انتشار سه کتاب با رویکرد تاریخ شفاهی
مرتضی رسولی پور، رئیس تاریخ شفاهی موسسه مطالعات تاریخ معاصر درباره شخصیت های مورد گفتگو در سه کتاب «گفت وگو با علی دهقان»، «گفت وگو با دکتر محمدعبدالله گرجی» و «گفت وگو با علی اکبر کوثری» توضیح داد: هر سه چهره (علی دهقان، محمدعبدالله گرجی و علی اکبر کوثری) در این سه کتاب ویژگی فرهنگی دارند و هر کدام مسئولیت اداره فرهنگ تهران و برخی استان های کشور را در رژیم پهلوی به عهده داشتند. در این گفت وگوها از مشکلات، نحوه فعالیت های فرهنگی، مدارس، شرح احوال وزرای فرهنگ رژیم پهلوی سخن به میان آمده است.


وی افزود: دهقان، گرجی و کوثری چهره های فرهنگی هستند که به خوشنامی معروف و انتقاد جدی به سابقه کاری آن ها وارد نبوده است. آن ها در توسعه مدرسه های داخل و خارج از کشور به و یژه علی اکبر کوثری (مدتی به عنوان نماینده فرهنگی در عراق، امارات و ترکیه) نقش به سزایی داشتند. در این کتاب ها شرح احوال وزراء و چهره های فرهنگی از زبان این سه چهره روایت شده است.


رسولی پور درباره اثر جدیدی که در حال تدوین دارد، عنوان کرد: 60 مصاحبه (60 کتاب) که موسسه مطالعات تاریخ معاصر در دست چاپ دارد، گفت وگوهایی است که پیشتر در فصلنامه تاریخ ایران انجام شده است و به شکل جدید و مستقل در قالب مصاحبه های مفصل به صورت جداگانه چاپ خواهد شد. تفاوت این کتاب با نوشتارهای فصلنامه در این است که شرحی از زندگینامه شخص مورد مصاحبه به آن اضافه شده است.


وی به مطالبی که قرار است به این کتاب های در دست تدوین افزوده شود، اشاره کرد و گفت: شرح حال حاوی مشاغل، تحصیلات، خدمات و تالیفات مصاحبه شوندگان در آغاز هر مصاحبه گنجانده خواهد شد. دیگر این که تمامی متن های مصاحبه دوباره مورد بازبینی و ویراستاری قرار گرفته و استخراج اعلام و نمایه اشخاص، اعلام گفت وگوها و اضافه شدن عکس های جدید مرتبط با موضوع نیز به هر مصاحبه اضافه خواهد شد.


کتاب «گفتگو با علی اکبر کوثری» در 194 صفحه و بهای 9 هزار تومان، کتاب «گفتگو با علی دهقان» در 141 صفحه و بهای هفت هزار و 500 تومان و کتاب «گفتگو با دکتر محمدعبدالله گرجی» در 103 صفحه و قیمت 6 هزار و 500 تومان از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است



منبع: خبرگزاری کتاب ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها