برگزاری جایزه‌ها و جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در سال‌های گذشته همواره موافقان و مخالفان خاص خود را داشته است.
کد خبر: ۶۹۹۷۶۷
جوایز فرهنگی جمع و جور شد

در سال‌های قبل شاهد رشد کمی جوایز دولتی حوزه فرهنگ و هنر بودیم، اما به نظر می‌رسد این رویکرد در سال‌های پیش رو روند معکوس داشته باشد، شاهد مثال آن هم واگذاری جایزه‌های جلال آل‌احمد و پروین اعتصامی از خانه کتاب به بنیاد شعر و ادبیات داستانی و حذف جایزه کتاب فصل است، ضمن این که جایزه گام اول هم دیگر به طور مستقل برگزار نخواهد شد.

به گزارش جام‌جم، آن طور که روز گذشته محمدرضا وصفی در جایگاه کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب تشریح کرد از امسال دبیرخانه علمی و اجرایی جایزه جلال آل‌احمد و جایزه پروین اعتصامی از سوی وزارتخانه به بنیاد شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی تفویض می شود. بر این اساس بنیاد شعر وادبیات داستانی، با تشکیل کارگروه کارشناسی، به بازخوانی آیین‌نامه‌های اجرایی می پردازد و پیشنهادهای خود را به منظور بررسی در دوره دوم این کارگروه، تا پس از بررسی نهایی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهد. جایزه جلال به عنوان گران‌ترین جایزه کشور و جایزه پروین ویژه بانوان صاحب قلم برگزار می‌شود.

همچنین مقرر شد تشریفات داوری علمی کتاب فصل، همچنان ادامه یابد، اما مراسم و تشریفات اجرایی مراسم آن و جایزه مستقل آن حذف شود. همچنین آثار ارزشمند در هر فصل، به عنوان بهترین‌های فصل یا نامزدهای احتمالی کتاب سال، روی میز داوری کتاب سالِ همان سال قرار می‌گیرد و فهرست تمامی بهترین‌ها و نامزدهای احتمالی کتاب سال در اختیار افکار جمعی و رسانه‌های عمومی کشور قرار می‌گیرد. بر همین اساس از رسانه‌ها و مراکز تخصصی فرهنگی درخواست شده، به نقد و ارزیابی آثار پرداخته و نقد خود را نیز برای جشنواره نقد کتاب ارسال کنند. آیین‌نامه جایزه کتاب سال نیز به گونه‌ای بازبینی می‌شود که زمینه رقابت گسترده‌تر از قبل را فراهم آورد و تعداد جوایز در دو بخش برگزیده و تشویقی افزایش یابد. جایزه کتاب فصل به آثار برگزیده هر فصل جایزه می‌دهد.

اما با توجه به جایگاه جهانی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی، فعالیت آن همچنان با قوت ادامه یافته و به منظور بهره بردن از نقش آن در عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی، گروه ویژه‌ای تشکیل شده تا روند دید‌بانی علمی، ارزیابی آثار و اجرایی آن را با مشورت استادان، صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران داخل و خارج از کشور، بازخوانی و برابر اهداف جهانی، پیشنهادهای مناسب را به دور دوم کارگروه جهت قرار گرفتن در فرآیند تصویب نهایی، ارائه کند.

دبیرخانه جایزه کتاب سال نیز با تشکیل جلسات ویژه‌ای، روندهای علمی و اجرایی کنونی را با مشورت استادان، صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران، بازخوانی و پیشنهادهای مناسب را به دور دوم این کارگروه به منظور قرار گرفتن در فرآیند تصویب نهایی ارائه می‌کند.از دیگر تغییرات جوایز کتاب این است که جایزه گام اول هم دیگر حضور مستقلی نخواهد داشت و در ذیل جایزه کتاب سال مورد ارزیابی و تشویق قرار می‌گیرد و به عنوان اثر ویژه در بخش جوانان معرفی و ارزش مادی جایزه به منظور تشویق جوانان، همسنگ جایزه کتاب سال می‌شود. جایزه گام اول پیش از این به کسانی جایزه می‌داد که نخستین اثر مکتوب خود را در قالب کتاب منتشر می‌کردند.

جشنواره نقد کتاب نیز با توجه به ماهیت و کارکرد متمایز آن، به کار خود با قوت ادامه داده و کارگروه ویژه‌ای برای بازخوانی آیین‌نامه و ارائه پیشنهادهای جدید به دور دوم این کارگروه تشکیل می‌شود. جایزه کتاب خلیج فارس هم برابر آیین‌نامه جاری در دبیرخانه جشنواره فرهنگی خلیج فارس و همزمان با آن و با حضور پررنگ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و استان‌های مجاور خلیج فارس، همچنان با قوت برگزار می‌شود.

نجفقلی حبیبی، محمدرضا وصفی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، نجفعلی میرزایی، مالک شجاعی جشوقانی، سیدمحمود حسینی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، سیدفرید قاسمی، سعید عدالت‌نژاد، مرتضی کریمی‌نیا، جواد محقق، ابوذر ابراهیم ترکمان، علیرضا کرمانی، علی‌اصغر سیدآبادی و مجید غلامی اعضای کارگروه بازنگری جوایز حوزه کتاب را تشکیل می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها