گرچه ماه مبارک رمضان تا حدی در کاهش نمایشگاه‌های آثار تجسمی تاثیر گذاشته است، اما این بدان معنی نیست که نمایشگاه‌های هنری به طور کامل تعطیل شده باشد و هنوز هم برنامه‌های هنری بسیاری در جای جای شهر برگزار می‌شود که ما سر زدن به برخی از این مراکز را در این ماه مبارک به شما پیشنهاد می‌دهیم.
کد خبر: ۶۹۷۶۵۴
شور رنگ در بهار قرآن

از خانه هنرمندان چه خبر؟

سومین نمایشگاه «مهمانی هنر3» با آثاری از هنرمندان صاحب‌نام ایران از عصر دوشنبه گذشته در خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است. نمایشگاه مهمانی هنر 3 به ابتکار خانه هنرمندان ایران برای سومین سال پیاپی در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود.

هدف از برپایی این نمایشگاه تقویت خلاقیت معنوی، تجلی حقیقت زیبایی‌شناسی و طرح مسأله موضوع رمضان و غنای روحانی آن برای ایجاد پیوند میان رمضان و هنر اصیل است. در این نمایشگاه 60 اثر از هنرمندانی چون پرویز کلانتری، کامبیز درم‌بخش، منوچهر معتبر، فریدون امیدی، رضا بانگیز، فرح ابوالقاسم، شیرین اتحادیه، نگار کلانتری، علی ذاکری، حسن عامه‌کن، حبیب‌الله درخشانی، شعیب کاشانی، علی ترقی‌جاه، پژمان رحیم‌زاده و... به نمایش و فروش گذاشته شده است.

نمایشگاه «خط پنهان» (Hidden Line) ‌هم شامل نقاشی‌ها و طراحی‌های سیمون سلبهر (Simon Selbherr)‌، نقاش سوئیسی با حضور کریستینا فیشر، یکی از مدیران فرهنگی سفارت سوئیس در ایران در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.

آثار این نمایشگاه گاه با جزئیاتی خیره‌کننده و گاه با سادگی به وسعت یک قاب، بیانگر نگاه یک هنرمند از فرهنگی متفاوت است؛ نوع نگاه او به دنیا، به آدم‌ها و روابطشان. کشف کردن این نوع دیدن و تفکر است که بهانه‌ای می‌شود برای دو بار دیدن آثار، یک بار از روی سادگی‌شان و باری دیگر از روی کشف جزئیاتشان.

سیمون سلبهر سال 1964 در حوالی زوریخ به دنیا آمد و همانجا بزرگ شد. به واسطه ارتباطات والدینش توانست در دوران کودکی با هنرمندان بسیاری آشنا شود. پس از تحصیل در رشته‌های فرهنگ و زبان در دانشگاه، به عنوان یک هنرمند شروع به فعالیت و از سال 1990 فعالیت حرفه‌ای را در زمینه فرهنگ و پروژه‌های هنری و شرکت‌کردن در نمایشگاه‌ها، تئاتر، پروژه‌های مستند، نقاشی پرده‌های نمایش، مشاور هنرهای نمایشی و... آغاز کرده است.همچنین در نتیجه تحصیل پدرش در رشته تجزیه و تحلیل تضاد، سیمون نیز شروع به تحصیل و کار در این زمینه کرد. طراحی‌کردن و نوشتن اساسی‌ترین ابزارهای او میان توانایی‌های مختلفش به حساب می‌آید. او تاکنون نمایشگاه‌های متعددی در کشورهای فرانسه، سوئیس، آفریقا و... داشته است. نمایشگاه طراحی‌های سیمون سلبهر با عنوان خط پنهان در خانه هنرمندان ایران نخستین نمایشگاه او در ایران محسوب می‌شود.

خانواده در آسمان

نمایشگاه عکس «خانواده» در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برپاست. این نمایشگاه شامل 130 اثر 50 در70 از بیش از 30 عکاس بین‌المللی است که با نگاهی مدرن، خانواده و پیوندهای عاطفی آن را عکاسی کرده‌اند. آثار به نمایش درآمده شامل تصاویر عکاسان کشورهای مختلف جهان از ایران، آفریقای جنوبی، آمریکا، ازبکستان، ایتالیا، ترکیه، هند، بنگلادش، لیبی، پاکستان، قطر و... است. نمایشگاه عکس خانواده تا انتهای مرداد ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید‌ از آن هر روز به گالری مجموعه آسمان واقع در خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، بالاتر از خیابان شیرکوه، پلاک 47 مراجعه کنند.

نقاش دو رگه در تهران

نمایشگاهی از آثار نقاشی خورشید عالم سلیم، هنرمند آمریکایی ـ بنگلادشی تبار در گالری هوم به نمایش گذاشته شده است. خورشید عالم سلیم هنرمند شصت‌وسه ساله آمریکایی با تبار شرقی (بنگلادشی) است. او به نسل مدرنیست‌های آمریکایی تعلق دارد؛ نسلی که غایت هنر را در استحاله و دفرماسیون می‌دانند. این نمایشگاه در پاسخ به برگزاری نمایشگاه هنرمندان گالری هوم در نیویورک انجام شده است؛ نمایشگاهی که فرصتی ارزشمند بود تا آثار هنرمندان جوان ایرانی در فضایی جدید در آن سوی مرزها تنفس کند. خورشید عالم سلیم نیز در معرفی نمایشگاهش می‌گوید: من با طبیعت زندگی می‌کنم. همه چیز در طبیعت می‌تواند منبع الهام من باشد، حتی کوچک‌ترین ذره مثل افتادن یک قطره شبنم از روی یک برگ و گفت‌وگوی ابرهای سفید در آبی آسمان. تجربیات من می‌تواند بسیار غیرمنتظره و متفاوت باشد. گاهی با رنگ‌های درخشان و گاهی برعکس. من الهام از طبیعت را با زبان خودم تجربه می‌کنم و شعری جدید از آن می‌سرایم. نقاشی‌های این هنرمند در گالری هوم به نشانی خیابان قائم مقام فراهانی، روبه‌روی بیمارستان تهران کلینیک، کوچه چهارم تا پایان تیر برپاست.

هر آغازی فقط ادامه‌ای است

نیاز آزادی خواه، هنرمند، طراحی‌های خود را به صورت یک ویدئو کلاژ انیمیشن و با ترکیبی از صداهای مختلف به نمایش گذاشته است. به گفته این هنرمند، نمایشگاهش با عنوان «بالاخره هر آغازی فقط ادامه‌ای است» یک کار تجربی با تصاویر و طراحی‌های متحرک و ثابت است که همراه صداهای مختلف گوشنواز و گوشخراشی از زندگی به یک ویدئو انیمیشن تبدیل شده است. آزادی خواه می‌گوید محیط نمایشگاهش با یکسری صدا طراحی شده که بخشی از آنها از پیش تعیین شده هستند و بخشی دیگر با حضور مخاطب تعریف می‌شوند و با موضوع نمایشگاه در ارتباطند. درونمایه اصلی کار، کهنسالی و سالخوردگی است؛ مقطعی از زندگی که همه ما با آن روبه‌رو خواهیم شد. نمایشگاه بالاخره هر آغازی فقط ادامه‌ای است در گالری جرجانی واقع در خیابان ولیعصر، تا پایان تیر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

آتش و گل در ماه

مهدی فرهادیان، مجموعه‌ای از آثار خود را با نگاهی متفاوت به طبیعت در نمایشگاهی با عنوان «آتش‌ها و گل‌ها» در گالری ماه به نمایش گذاشته است. او درباره این نمایشگاه گفت: ‌20 تابلوی نقاشی در ابعاد مختلف و با تکنیک‌های رنگ روغن روی چوب، پاستل و آبرنگ روی مقوا برای بازدید عموم به نمایش گذاشته خواهد شد. من در چهارمین نمایشگاه انفرادی‌ام، هنر رئال را با تلفیقی از تخیل نقاشانه روی بوم آورده‌ام. نمایشگاه آتش‌ها و گل‌ها در گالری ماه به نشانی خیابان آفریقا تا چهارم مرداد میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی خواهد بود.

بزرگان در نگاه

مجموعه‌ای از آثار برگزیده نقاشی و مجسمه بزرگان هنر ایران در گالری نگاه به نمایش گذاشته شده است. به گفته تارا بافکر، مسئول برگزاری این نمایشگاه، حسین زنده‌رودی، بهمن محصص و ناصر اویسی از هنرمندانی هستند که آثار آنها در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

این نمایشگاه در گالری نگاه در لواسان برپاست.

سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها