هنوز تبعات احداث و آبگیری سد گتوند استان خوزستان و به زیرآب رفتن 35 روستا و آوارگی و بی‌خانمانی و بیکاری 40 هزار روستایی و از بین رفتن تمدن چند هزار ساله ایران پابرجاست که از استان‌های ایلام و کردستان نیز خبر می‌رسد سدهایی در این استان‌ها در حال ساخت است که آوارگی روستاییان و نابودی آثار طبیعی و ملی را در پی دارد.
کد خبر: ۶۹۱۸۹۷
سد سیمره روستاها را می​بلعد

سد سیمره ایلام از جمله این سدهاست که به گفته فرماندار شهرستان سیروان، با آبگیری این سد، بخش مهمی از زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیر آب خواهد رفت.

مراد یگانه در گفت‌وگو با مهر افزود: با ساخت سد سیمره، علاوه بر زمین‌های کشاورزی، روستاهای منطقه عرب رودبار زیر آب می‌رود.

وی با بیان این‌که این منطقه شامل پنج روستا با بیش از 2500 نفر جمعیت و بیش از 700 هکتار زمین حاصلخیز است، تصریح کرد: قیمت‌هایی برای جبران خسارت زمین‌ها و خانه‌های کشاورزان تعیین شده است ولی تاکنون هیچ خسارتی به مردم پرداخت نشده است و این در حالی است که به گفته مجری طرح، مردم منطقه باید تا اوایل سال 95 زمین و خانه و کاشانه خود را ترک کنند.یگانه با اشاره به این‌که برای رفع مشکل اسکان مردم برنامه‌هایی داریم و قرار است آنها را در شهر لومار و در قاضی‌خان اسکان دهیم، گفت: با این حال میزان خسارتی که قرار است به مردم پرداخت شود، کفاف نمی‌دهد و مردم از این وضع ناراضی هستند.

نابودی چشمه بل

احداث سد داریان در استان کردستان نیز با تبعاتی از جمله غرق شدن چشمه بل و حدود هزار هکتار جنگل و مرتع و چند روستا در این استان همراه است.

کار احداث سد داریان از چند روز پیش در این استان آغاز شده و همزمان با ادامه ساخت آن «چشمه بل» که پیش از این ثبت ملی نیز شده است، از بین خواهد رفت.

همچنین گفته می‌شود در کنار نابودی این اثر طبیعی، حدود هزار هکتار جنگل و مرتع درجه ‌یک، بخشی از روستای تاریخی هجیج، روستاهای تاریخی و سرسبز روار و نوین و سلین، تاسیسات آب معدنی و چند استخر پرورش ماهی هم نابود می‌شود.چندی پیش استاندار کردستان در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار توقف آبگیری سد داریان برای نجات چشمه بل شد.

عبدالمحمد زاهدی در این نامه نوشت : «چشمه بل کردستان واقع در کاسه سد داریان کرمانشاه به لحاظ تاریخی فرهنگی و اجتماعی بسیار با اهمیت بوده و علاوه بر اینکه در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته ، مطابق آزمایش های صورت گرفته توسط آن وزارتخانه کیفیت آب آن که از رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد، از جنس آب های معدنی است و بدون نیاز به هرگونه فرآوری مستقیم قابل شرب است این چشمه علاوه بر مصرف داخلی و تامین آب شرب دو میلیون نفر در سال می تواند منبع بسیار با ارزشی برای صادرات باشد و به لحاظ مهندسی نیز می تواند با منافع سد داریان بدون ایجاد عوارض جانبی برابری کند.

به همین دلیل درخواست می شود تا وصول مطالعات لازم ، ـآبگیری سد یادشده به تاخیر افتد و نجات چشمه بل به عنوان یک میراث فرهنگی ملی و اقتصادی ، شرط قعی بهره برداری از سد یاد شده تلقی شود.

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور نیز چندی پیش در سفر به سنندج درخصوص لزوم توجه به چشمه بل هشدار داد و خواستار توجه به این ظرفیت ارزشمند در استان کردستان شد.

وی با بیان این‌که این حرکت، تخریب محیط‌زیست است و باید مسئولان و متولیان تا ارائه طرح جایگزین دست نگه دارند، افزود: متاسفانه طرح‌هایی که با نام توجیه اقتصادی در حال بهره‌برداری است، صدماتی را به محیط‌زیست وارد کرده که جبران‌ناپذیر است و یکی از این طرح‌های مخرب، نابود کردن یکی از چشمه‌های منحصر به فرد در
کردستان است.

یکی از اهالی روستای هجیج نیز با اشاره به پیامدهای منفی احداث سد در این منطقه به مهر گفت: با پولی که صاحبان سد به مردم داده‌اند، جز حاشیه‌نشینی شهر نمی‌توانند به جایی دیگر بروند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان نیز در این باره یادآور شد: با توجه به شواهد موجود و تماس‌های محلی، ماشین‌آلات به دهانه چشمه ورود پیدا کرده‌اند و فاجعه‌ای زیست‌محیطی که همان نابودی کامل چشمه بل است، در حال اتفاق افتادن است. ناصح قادری با تاکید بر لزوم توقف اقدامات صورت گرفته درخصوص نابود کردن چشمه بل گفت: تلاش برای حفاظت از این اثر ارزشمند طبیعی و گردشگری در کرستان یک نیاز است و انتظار می‌رود که مسئولان کشوری و حتی مدیران استان کرمانشاه نیز در این زمینه اقدامات بهتری را در دستور کار قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها