چرا دولت ترکیه در احیای توافق انتقال غلات از مدیترانه ناکام ماند؟

سد پوتین مقابل اردوغان

رجب طیب‌اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است ماه آینده برگزار شود، دست به یک ابتکار عمل برای جذب آرای کردها زده است. این درحالی است که جمعیت وابسته به فتح الله گولن، رقیب سرسخت اردوغان نیز گفته است قصد دارد حزب سیاسی تشکیل دهد.
کد خبر: ۶۸۹۵۰۲
اردوغان لایحه ‌صلح با کردها را تقدیم مجلس کرد

به گزارش ایسنا، دولت اردوغان لایحه‌ای را اخیرا تقدیم مجلس کرده که قرار است با ارائه تضمین‌های قانونی، گفت‌وگوهای صلح میان عبدالله اوجالان، رهبر حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه (پ.‌ک.‌ک) و دولت را تسهیل کند. به گفته محافل نزدیک به مجلس ترکیه، این لایحه‌شش‌ماده‌ای بازگشت کردهای عضو پ.ک.ک به جامعه را بهبود خواهد بخشید. بعلاوه، تضمینی قانونی را برای مصونیت افراد شرکت‌کننده در مذاکرات صلح فراهم خواهد کرد.

به گزارش دویچه‌وله، بشیر آتالای، معاون نخست‌وزیر ترکیه روز پنجشنبه گفت، دولت «آخرین قدم‌ها» در مسیر پیمان صلح را برداشته است. او در تلویزیون این کشور عنوان کرد: ما به مرحله‌ای نزدیک می‌شویم که در آن مشکلات حل شده، خشونت پایان یافته و مردم سلاح‌هایشان را بر زمین گذاشته و از کوه‌ها بازگشته‌اند تا به زندگی اجتماعی معمولی خود بازگردند.

اوجالان در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس از حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) که طرفدار کردها‌ست، این اقدام دولت را «تحولی تاریخی» نامید. حسیب کاپلان، نماینده مجلس این اقدام را «گامی دیررس، اما بسیار مثبت» نامید. نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها روز پنجشنبه با اوجالان در زندان جزیره ایمرالی در نزدیکی استانبول دیدار کردند. ناظران بر این باورند که اگر این لایحه بتواند کردها را راضی کند، اردوغان در انتخابات آینده آرای 12 میلیون کرد ترکیه را همراه خود خواهد داشت و این می‌تواند برای او سرنوشت‌ساز باشد.

newsQrCode
برچسب ها: اردوغان ترکیه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها