تقدیر از 288 برنامه‌ساز در جشنواره استانی صدا و سیما

در دومین روز از برگزاری هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها ضمن برپایی کارگاه‌های آموزشی،‌ جوایز برگزیدگان کمیسیون‌ها اهدا شد.
کد خبر: ۶۷۸۵۲۷
تقدیر از 288 برنامه‌ساز در جشنواره استانی صدا و سیما

در کمیسیون‌های سیما، صدا، خبر، پژوهش و موسیقی از 288 نفر قدردانی شد که از این تعداد 140 برگزیده به بخش سیما، 55 برگزیده به بخش صدا، 36برگزیده در حوزه موسیقی،‌ 21 نفر به بخش تحقیق و 36 نفر در حوزه خبر تعلق داشتند.

کیومرث طهماسبی، معاون امور استان‌های صداوسیما در کمیسیون پژوهش گفت: در سال‌های اخیر تحولات مثبتی در عملکرد بخش تحقیقات و پژوهش رخ داده که می‌توان به هدفمندی پژوهش، افزایش دقت در سوژه‌یابی، کاربردی‌شدن تحقیقات، اجرا و سرعت در تحقیقات اشاره کرد.

وی ادامه داد: رسانه باید پژوهش‌مدار باشد و در این‌باره برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته باشد. تحقیق در موضوعات اجتماعی برای روشن‌ شدن همه زوایای آن اهمیت زیادی دارد. رسانه اگر بخواهد تاثیرگذار و کارآمد باشد باید در انجام تمام ماموریت‌های خود از تولید یک خبر تا ساخت برنامه‌های مستند و سریال‌های داستانی شجاعت داشته باشد.

معاون امور استان‌های صداوسیما در کمیسیون سیما عنوان کرد: هم‌اکنون رقابت خوبی بین مراکز در حوزه برنامه‌ها وجود دارد و ما شاهد تولیدات مناسبی با موضوعات مختلف هستیم. شما باید به عنوان شبکه‌های محلی الگودهنده و منبع الهام باشید. شما به اصل و گنج وصل هستید. سرچشمه زلال سوژه‌های مختلف را باز و آن را بارورتر کنید. همچنین با طرح موضوع‌های نو در اطرافتان موج درست کنید و رسانه را در اختیار خود بگیرید.

وی با حضور در کمیسیون خبر در ارتباط با خبر نرم و خبر سخت توضیح داد و عنوان کرد: یکی از مسائلی که در حوزه خبررسانی مورد توجه بیشتری قرار دارد تولید و ارائه نرم خبر است. برخی بنگاه‌های خبررسانی و بویژه شبکه‌های تلویزیونی که امکان بهره‌گیری بیشتر آنها از جلوه‌های دیداری ـ شنیداری وجود دارد، گرایش بیشتری به این سمت پیدا کرده‌اند؛ چرا که خبرهایی از این نوع مورد توجه اقشار بیشتری از جامعه است.

طهماسبی در کمیسیون موسیقی با تاکید بر اهمیت موسیقی محلی گفت: موسیقی و ترانه‌های محلی و فولکلوریک، یکی از وسایل عمده انتقال فرهنگ نسل‌های گذشته به نسل‌های جدید است. این هنر با کارکردهای ویژه خود می‌تواند به انسجام بیشتر جامعه امروز کمک کند. بنابراین باید برای احیای موسیقی محلی شرایط مناسبی را مهیا کنیم و راه‌هایی را برای مقابله با موسیقی‌های بی‌ارزش بیگانگان در پیش بگیریم.

علاوه بر این‌ها در دومین روز برگزاری جشنواره مراکز استان‌ها در کمیسیون صدا دو کارگاه آموزشی با عناوین هدف‌گذاری در برنامه‌ها، طراحی نقشه ذهنی برای جزئی کردن موضوعات و کاربرد موسیقی در برنامه‌های رادیویی برپا شد. حجت‌الاسلام حسین اسکندری در کمیسیون سیما درباره سبک زندگی در برنامه‌های تلویزیونی صحبت کرد و خیامی نیز درخصوص هدف‌گذاری محتوایی در برنامه‌های ترکیبی سیما به سخنرانی پرداخت. در بخش خبر، حسن عابدینی در زمینه خبرنگاری در زمان بحران و کامران نجف‌زاده درباره نگاه متفاوت در تولید گزارش برای خبرنگاران سخنرانی کردند.

در بخش کمیسیون موسیقی امیر بکان، مدیر اداره امور استان‌های مراکز موسیقی به تشریح عملکرد این کمیسیون پرداخت.

حجت‌الله اسکندری درباره سبک زندگی در برنامه‌های تلویزیونی گفت: برنامه‌‌های صدا و سیما سبک زندگی را به مخاطب القا می‌کنند، بنابراین برنامه‌سازان باید بکوشند الگوی درستی به مردم ارائه کنند.

وی افزود: شاکله جامعه انسانی را باورها، ارزش‌ها و رفتارها شکل می‌دهد. بنابراین سبک زندگی نشأت گرفته از باورها و ارزش‌هاست؛ و از این رو برنامه‌سازان باید الگوهای درست سبک زندگی اسلامی - ایران را به مردم انتقال دهند و از مستقیم‌گویی پرهیز کنند.

تقی‌پور، رئیس کمیسیون موسیقی هم با تاکید بر تقویت تولیدهای استانی در حوزه موسیقی گفت: خوشبختانه تولیدات موسیقی استان‌ها رشد خوبی داشته و امروز با آثار تهران برابری می‌کند. بنابراین شما باید به دنبال شناسایی ملودی‌ها و ترانه‌های قومی و مقامی باشید؛ ملودی‌هایی که بکر و دست‌نخورده است.

وی افزود: گاهی شاهد مظلوم واقع‌شدن ملودی‌ها و موسیقی‌های نواحی‌ هستیم. به همین دلیل شما به عنوان برنامه‌ساز وظیفه دارید به سمت شناسایی این نوع ملودی‌ها بروید. ما می‌توانیم در زمینه موسیقی مقامی و محلی حرف‌های زیادی داشته باشیم و در دنیا مطرح شویم، بنابراین از تکرار پرهیز کنید و به دنبال موسیقی‌های مقامی و محلی جذاب برای مخاطبان باشید.

ابوالفضل معصومی‌فر، رئیس کمیسیون صدا نیز ضمن آرزوی موفقیت برای برنامه‌سازان گفت: جشنواره این فرصت را به ما می‌دهد تا بتوانیم استعدادها و نو‌آوری‌ها را کشف کنیم. ضمن این‌که بسته‌های مناسب آموزشی را برای ارتقای برنامه‌سازان در اختیار بگذاریم.

علی صادق‌مقدسی، رئیس کمیسیون پژوهش هم تاکید کرد: امروزه باید نیروهای شایسته را به خدمت بگیریم تا بتوانیم در حوزه پژوهش چشم‌انداز مناسبی داشته باشیم تا آثار تولید شده در مراکز استان‌ها با پشتوانه غنی تولید شوند. هجدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان صدا و سیما امشب در محل ائل‌گلی شهر تبریز به کار خود پایان می‌دهد.(فاطمه عودباشی /جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها