عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نسبت به روند فزاینده تخریب جنگل‌های شمال کشور هشدار داد و گفت: عمده‌ترین عامل تصرف و تخریب جنگل‌های شمال، انسانی است.
کد خبر: ۶۷۶۲۴۵
افزایش روند تخریب و تصرف جنگل‌های شمال

شمس‌الله شریعت‌نژاد افزود: مسئولان امر باید برای رفع این معضل اساسی جنگل‌های شمال، تدابیر اصولی اتخاذ کنند.وی اظهار کرد: نباید اجازه داد عرصه‌های ملی توسط عده‌ای از فعالان بخش کشاورزی، حاشیه‌نشینان جنگل و افراد سودجو مورد بهره‌برداری غیر‌اصولی و تجاوز قرار گیرد، جنگل‌های شمال برای صیانت و حفاظت همه‌جانبه با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه است.

وی افزود: پوشش جنگلی شمال کشور به‌دلیل تراکم بالا و تنوع در خاورمیانه بی‌نظیر است و باید با فراهم کردن امکانات، تجهیزات لازم و برخورد با سودجویان، این نعمت خدادادی را برای آیندگان حفظ کرد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس گفت: در دوره‌های گذشته دست‌کم 3700 نیروی حفاظتی در سازمان جنگل‌ها و مراتع بازنشسته شدند که تاکنون برای جایگزینی آنان اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: امروز تنها راه صیانت و بهره‌برداری اصولی از جنگل‌های شمال افزایش سهم سرمایه‌گذاری ملی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و بهبود فضای کسب و کار است که متاسفانه چنین نگاهی را کمتر در این منطقه شاهد بوده‌ایم. شریعت‌نژاد با انتقاد از بخشی‌نگری و نداشتن مدیریت جامع در جنگل‌های شمال در ادوار گذشته، تاکید کرد: از حدود یک دهه پیش تاکنون بیشترین سهم سرمایه‌گذاری ملی در بخش تولید و اشتغالزایی در استان‌های بیابانی بوده است در حالی که چنین سرمایه‌گذاری ملی باید در استان‌های شمالی صرف می‌شد که هر سال جنگل‌های آن مورد تهدید جدی است.

شمال کشور دارای 1.9 میلیون هکتار جنگل و 1.7 میلیون هکتار مرتع است که از این میزان حدود یکصد هزار هکتار به جنگل‌های جلگه‌ای اختصاص دارد که بشدت در معرض تصرف و تخریب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها