اختراع‌ به معنای طراحی و ایجاد یک ابزار یا دستگاهی با کارکردی جدید و متفاوت است. دنیای اختراعات، ایده‌های جدید و بهره‌برداری از استعدادهای پ‍ژوهشگران جوان یکی از گام‌های کاربردی در صنعت هر کشوری است که حرکت و چرخش موتور اقتصادی را در پی دارد.
کد خبر: ۶۷۴۰۸۵
گردهمایی بزرگ مخترعان

حمایت از این مسیر نه‌تنها به ساخت یا تولید وسیله، دستگاه، محصول دارویی یا فرآیند صنعتی جدید منتهی می‌شود، بلکه روح تحقیق، خلاقیت و نوآوری را بین اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان تقویت می‌کند.

در سال‌های اخیر تلاش‌های مثمرثمری برای حمایت از نخبگان کشور صورت گرفته است؛ یکی از حلقه‌های حمایتی نخبگان، تجاری‌سازی ایده‌ها و تبدیل طرح به اختراع و تولید به ثروت است.

فناوری و نوآوری مانند هر صنعتی نیازمند هم‌اندیشی و برگزاری نمایشگاه‌هایی برای ارائه راهکارها و همین‌طور نمایش دستاوردهای جدید در سطح داخل و خارج است.

از سال 1390 تاکنون، دو دوره از نمایشگاه‌های بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته با هدف انتقال دانش فنی دیگر کشورها در صنایع گوناگون از سوی پارک علمی فناوری پردیس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تهران برگزار شده است. پارک فناوری پردیس به عنوان بهشت فناوری منطقه با مسئولیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شمال ‌شرق تهران واقع شده است. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی راهی برای دستیابی به تعاملات بین‌المللی و ارتباط با سازمان‌ها و شرکت‌های خارجی است که نه‌تنها توان رقابتی بالایی در این حوزه دارند، بلکه دانش فنی گسترده‌ای در داد و ستد فناوری را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

اولین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری با حضور 52 شرکت روسی برگزار و در پایان منجر به عقد 20 تفاهم‌نامه و قرارداد میان طرفین روسی و ایرانی شد، اما در دوره دوم برگزاری با استقبال بیشتر مخاطبان داخلی و بین‌المللی مواجه شد تا شاهد حضور 70 شرکت فناور خارجی از سه کشور روسیه، اوکراین و بلاروس باشد و فناوری‌های خود را در عرصه‌های نانوفناوری، زیست‌فناوری، پلیمر، کامپوزیت، تجهیزات پزشکی، زمین‌شناسی، انرژی، اکتشاف و استخراج نفت عرضه کند. در نمایشگاه سال 1391 نه‌تنها به ارائه محصولات پرداخته شد، بلکه نشست‌های تخصصی نیز در رابطه با تبادلات فناوری برگزار شد.

امسال نیز همانند دو دوره قبل، این نمایشگاه از دوم تا چهارم خرداد امسال میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و شرکت‌های خارجی خواهد بود. سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری موسوم به «اینوتکس 2014» با هدف ایجاد زمینه برای صادرات دانش و فناوری‌های داخلی به خارج از کشور و همچنین شناسایی توانمندی‌های دیگر کشورها در حوزه فناوری‌های نو و تبادل آن برگزار می‌شود. شرکت‌های خارجی و داخلی به ارائه آخرین دستاوردهای فناوری و نوآوری در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، گاز و پتروشیمی، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های هوشمند، زیست‌فناوری، نانوفناوری، انرژی‌های نو، هوافضا، تجهیزات پزشکی، زمین‌شناسی و مواد‌ جدید می‌پردازند.

به منظور تسهیل فرآیند تبادل و انتقال فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حمایت‌های ویژه‌ای را از قراردادهای تبادل فناوری و همچنین قراردادهای فروش محصولات فناورانه ایرانی به طرف‌های خارجی انجام خواهد داد. نمایشگاه امسال نیز همانند سال گذشته با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان روسیه، اوکراین و بلاروس برگزار می‌شود. در نمایشگاه بین‌المللی فناوری هیچ‌گونه تبلیغ یا ارائه محصولات کشورهای خارجی صورت نمی‌گیرد، بلکه فقط انتقال اطلاعات و فناوری‌های کشورهای خارجی به ایران میسر می‌شود. در دنیای امروز که دستیابی به تکنولوژی‌های‌نو و اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از شاخص‌های توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود، ‌رقابتی کردن فضا برای ایجاد انگیزه بین محققان و مخترعان نه‌تنها مفید است بلکه ایجاد انگیزه را نیز در پی دارد؛ اما در داخل کشور و به دلیل نبود فضای رقابتی به ارزش یک قطره نفت کمتر واقف هستیم، زیرا تا زمانی که تشنه محصولات نباشیم، فضای سنتی همچنان بر جامعه حاکم خواهد بود و فضایی برای رقابت و عرض اندام مخترعان و محققان جوان وجود ندارد.

گفتنی است، آمریکا، یکی دیگر از کشورهایی است که چنین نمایشگاهی را برگزار می‌کند. این نمایشگاه با عنوان «فناوری‌های نوین الکترونیک» از هفدهم تا بیستم دی ماه سال گذشته در «لاس‌وگاس» آمریکا برگزار شد تا جدیدترین فناوری‌های تولید شده را در معرض دید عموم قرار داده و در سه روز برگزاری این نمایشگاه میزبان بیش از 3200 شرکت‌کننده باشد.

در پایان باید افزود، اولا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در صورتی مفید است که راهگشای پ‍ژوهشگران و مخترعان جوان ایرانی باشد تا بتوانند مسیر موفقیت را ساده‌تر و با حذف موانع بپیمایند؛ ثانیا، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نباید تبدیل به فرار مغزها یا موقعیتی برای جذب نخبگان ایرانی توسط کشورهای خارجی باشد که درایت، سیاست و حمایت مسئولان مربوط را می‌طلبد.

ندا فراهانی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها