پدران هنرمند از نگاه فرزندان هنرمند به مناسبت روز پدر

پسران از پدران هنرمندشان می گویند

جام جم نوا: در حالی به روز پدر می‌رسیم که مفهوم پدر در فرهنگ، ادب و هنر ایرانی ریشه دوانده و ساختاری گسترده را شکل داده است. از زمانی که حکیم ابوالقاسم فردوسی صلابت پهلوانان ایرانی در کسوت پدر را به شعر درآورد، تا همین روزگار ما، تا شعر «پدر» شهریار، تا فیلم پدر مجید مجیدی، تا نقش‌های پدر در تئاتر، تلویزیون و سینما و آثار خلق شده در تابلوها، تندیس‌ها و... مفهوم پدر به شکل رودخانه‌ای در پیکره هنر ایرانی جاری است. فرزندان هنرمند در گفت‌و‌گوهایی از مفهوم «پدر» گفتند.
کد خبر: ۶۷۳۰۵۵
پسران از پدران هنرمندشان می گویند

نادر مشایخی آهنگساز، رهبر ارکستر و فرزند بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما جمشید مشایخی است. او در مورد نقش پدرش در زندگی هنری‌اش گفت: واضح و روشن است که پدرم در رشد، پرورش و علاقه من به هنر تاثیر مهمی داشته است که این تاثیر نه تنها از لحاظ هنری بلکه از این نظر بوده است که هنر را چگونه ببینم و چگونه به آن بپردازم.

پدرم به من دید هنری دارد

مشایخی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله این است که اگر من آهنگساز و رهبر ارکستر شدم به دلایلی غیر از هنر بستگی دارد یعنی اینکه من به کمک پدرم توانستم با هنر آشنا شوم و در این مسیر گام بردارم در نتیجه من خودم را مدیون او می‌دانم زیرا اگر او نبود شاید با هنر آشنا نمی‌شدم.
این آهنگساز تاکید کرد: من بیشتر به دنبال هنر الهام بخش هستم زیرا دوست دارم با ارائه هنر مناسب در زندگی خودم و مخاطبان تاثیر بگذارم و بتوانم با این تاثیر در زندگی هر کسی تغییر به وجود آورم.
این رهبر ارکستر در ادامه با اشاره به اینکه پدرش دوست ندارد به صورت مستقیم از او حمایت کند، افزود: من همیشه به صورت غیر مستقیم از سوی پدرم حمایت شدم زیرا او معتقد است بسیاری از فرزندان هنرمندان بزرگ از لحاظ هنری در جایگاه مناسبی قرار ندارند و فقط به دلیل حمایت‌های پدرشان در هنر ماندگار شدند در نتیجه به صورت مستقیم از من حمایت نمی‌کند و من نیز از این حمایت‌های غیر مستقیم استقبال می‌کنم.
نادر مشایخی در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین مسئله برای من این است که چه چیزهایی از پدرم یاد گرفتم و چگونه می‌توانم آن‌ها را به فرزندم منتقل کنم. پدرم به من آموخت تا برای هنرمندان احترام قائل باشم زیرا زمانی‌که به هنر دیگران احترام بگذارم می‌توانم برای هنر خودم نیز ارزش قائل باشم.

نگاه و سیرت پدرم را تحسین می‌کنم

امیریل ارجمند، بازیگر و خواننده در آستانه ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر، سیرت و نگاه پدرش داریوش ارجمند را ویژه خواند و در این‌باره گفت: هر کودکی از بدو تولد تا زمان مستقل شدنش، الگوهای رفتاری پدر و مادر خود را دنبال می‌کند. این اتفاق چه بخواهیم و چه نخواهیم یک روند طبیعی است که رخ می‌دهد.
و افزود: خوشحالم در جایی متولد شده‌ام که می‌توانم نگاه، سیرت و برخورد پدرم را تحسین کنم.
این هنرمند تصریح کرد: مهمترین چیزی که از سوی پدر روی من موثر بود دوری او از حاشیه‌ها است. پدر همیشه به من کمک کرد تا دور از حاشیه‌ها به هدف خود بیاندیشم و نگاهم را دنبال کنم تا نتیجه خوبی دریافت کنم.

پدرم صمیمی‌ترین رفیق زندگی‌ام است
برزو ارجمند، بازیگر محبوب و شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون و فرزند انوشیروان ارجمند، بازیگر و کارگردان پیشکسوت هنرهای نمایشی هم که از کودکی در نمایش‌های مختلفی در کنار پدرش روی صحنه رفته و در سریال‌هایی همچون؛ "نون و ریحون"، "نردبام آسمان" و "زیر چتر خورشید" هم با او همبازی بوده، در آستانه ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر، درباره مهم‌ترین ویژگی پدرش گفت: به نظرم ویژگی مهم پدرم، عشق او به هنر به ‌ویژه تئاتر است. همچنین ممارست، پشتکار و مطالعه هم از دیگر ویژگی‌های پدرم است و من همواره در زندگی‌ام سعی کرده‌ام از او بیاموزم، اما هیچ وقت نتوانستم به صبوری و بردباری او که از خصوصیات هنرمندان هم‌نسل او نیز هست، برسم.
برزو ارجمند همچنین درباره ارتباطش با پدر نیز گفت: او برای من بیشتر از اینکه پدر باشد، رفیق بوده و صمیمی‌ترین دوست در طول زندگی‌ام به‌شمار می‌آید و اگر او در زندگی‌ام نبود، به طور حتم من بازیگر نمی‌شدم و همین بس، که پدرم بهترین و صمیمی‌ترین رفیق زندگی‌ام است.

(هنرآنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها