دهم اردیبهشت سالروز پیروزی سپاهیان شاه عباس صفوی بر استعمارگران پرتغالی در جزیره هرمز، روز ملی خلیج‌فارس نامیده شده است.
کد خبر: ۶۶۸۷۴۵
خلیج‌فارس، هویت تاریخی ایرانیان

علت این نامگذاری را باید اعمال دور از شئون و مغرضانه برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در انتشار اخبار و عناوین ساختگی برای این خطه دانست که متاسفانه در رسانه‌های گوناگون آنها رواج یافته و بر به‌کارگیری این مجعولات پافشاری و لجاجت می‌کنند.

اما علت این اقدامات و ریشه این‌گونه تحرکات را کجا باید جستجو کرد؟

منطقه خلیج‌فارس که دارای بیشترین منابع انرژی نفت و گاز دنیاست، شاهرگی حیاتی برای اقتصاد کشورهای جهان قلمداد می‌شود، نفت خلیج‌فارس آن را بدل به یک منطقه منافع حیاتی در عرصه بین‌المللی کرده است و از این جهت قدرت‌های بزرگ همواره سعی در نفوذ و گسترش سیطره خود در آن دارند.

وابستگی اقتصاد جهانی به منابع انرژی منطقه و از سوی دیگر وجود بازار مصرف مطلوب، موضوعی نیست که هر اقتصاد پویا و رو به رشدی به آن بی‌توجه باشد، براساس نظریه ژئواکونومیک، هر کشوری که بر مناطق سرشار از نفت تسلط داشته باشد بر جهان حکومت خواهد کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و ظهور حکومتی دینی که ماهیتی ضدسلطه دارد، غربی‌ها و در راس آنها آمریکا که دارای منافع زیادی در این منطقه هستند و امنیت ملی آنها به آن منافع وابسته است تصمیم گرفتند ایران را منزوی کنند و از بیم گسترش ایدئولوژی انقلاب اسلامی بین ملت‌های مسلمان منطقه، تقابل با آن را در پیش گیرند.

آمریکا طی سه دهه اخیر و تحت عنوان مهار جمهوری اسلامی، جنگ سرد درازمدت و فرسایشی را علیه ایران پی گرفته است.

جورج فریدمن، مدیرکل آژانس اطلاعات و مراقبت راهبردی آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «دهه آینده» تاکید دارد که آمریکا باید برای تامین منافعش در مناطق مختلف جهان از سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده کند.

بروز تنش در روابط ایران و کشورهای مجاور خلیج‌فارس و عمیق ساختن فاصله آنها به وسیله ایجاد برخی اختلافات ساختگی و مرزی، انتشار توهم ایران هراسی بین کشورهای منطقه، برگزاری رزمایش‌های متعدد و مشترک با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، مانند سپر جزیره و جزایر وفاداری، ایجاد پایگاه‌های نظامی راداری و موشکی، استقرار ناوگان و هواپیماهای نظامی، تلاش جهت ادغام ارتش‌های شورای همکاری خلیج‌فارس و به‌وجود آوردن ناتوی عربی، تقویت موضع ناتو با ایجاد مرکز آموزشی در کشور کویت، بزرگ‌نمایی برنامه هسته‌ای ایران و معرفی کشورمان به عنوان دشمن اعراب و اخیرا نیز طرح ادعای حملات زرادخانه‌های سایبری ایران و مواردی از این قبیل نمونه‌هایی از شگردهای استعماری و تحریک‌آمیز آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است که با اهداف مختلف از جمله فروش سلاح و نجات صنایع نظامی خود از خطر ورشکستگی، رویگردانی کشورهای عربی و اسلامی از دشمن اصلی خود یعنی رژیم صهیونیستی، در اختیار گرفتن شریان اقتصادی کشورهای رقیب و قدرت‌های نوظهور طراحی و انجام شده‌ است.

استفاده از واژه جعلی برای خلیج‌فارس را نیز باید در همین راستا تفسیر کرد. هرچند با وجود اسناد متعدد و نمادهای متکثر تاریخی و فرهنگی که حتی شیوخ عرب و پایه‌گذاران کشورهای عربی خلیج‌ فارس در مکاتبات رسمی خود از آن بهره جسته‌اند و هم‌اکنون نیز بسیاری از مجامع بین‌المللی، علمی، فرهنگی و اقتصادی معتبر به استفاده از آن پایبند هستند، نیازی به توجیه نام اصیل و تاریخی خلیج‌فارس احساس نمی‌شود، اما اتحاد جاعلان تاریخ و تمدن کشورمان را با هدف تضعیف جایگاه ایران در منطقه و جهان نباید نادیده انگاشت و دست‌کم گرفت.

تغییر و جعل نام خلیج‌فارس، هجومی دیگر از سوی دشمنان به عرصه تاریخی و هویت ملی کشورمان و توطئه آنها برای تخریب غرور ملی ماست. این تهاجم به صورت نرم‌افزاری اداره می‌شود و پیروزی در آن از یک‌سو نیاز به‌کنش‌ها و واکنش‌های مقتدرانه دیپلماتیک مسئولان کشور دارد و از سوی دیگر حضور موثر و گسترده توده مردم را در صحنه طلب می‌کند.

همدلی و همنوایی که در این مسیر به وجود می‌آید علاوه بر آگاهی‌بخشی و هوشیاری عمومی باعث تحکیم اراده ملی در تقابل با هرگونه زیاده‌خواهی دشمنان خواهد شد.

دفاع از نام و پیشینه خلیج‌فارس، دفاع از هویت ملی و رسالتی همگانی برای همه ایرانیان وطن‌دوست است، بنابراین باید اصحاب قلم ، هنر و فرهنگ نقش ارزنده خود را در این‌خصوص بهتر و بیشتر ایفا کنند و همه رسانه‌ها و نهادهای علمی، فرهنگی و هنری کشور همکاری مطلوب و گسترده‌ای را در این خصوص داشته باشند، چه آن‌که با هنر بهتر و بیشتر می‌توان واقعیات را بیان داشت و هرگونه جعلی را ناکام گذاشت.

برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری خلیج‌فارس حرکتی ارزشمند در جهت صیانت از این هویت تاریخی با استفاده از ابزارهای مختلف فرهنگی و هنری است و با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها می‌تواند یکی از خطوط مقدم جنگ نرم‌افزاری، جهت حفظ و اعتلای نام خلیج‌فارس باشد، ان‌شاءالله.

احمد مهدوی - صداوسیمای مرکز خراسان شمالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها