رهبر معظم انقلاب در دیدار رییس جمهوری آذربایجان:

افراط گرایی و اختلاف افکنی مذهبی، وحدت ملی را منهدم می‌کند

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان امروز برای دیداری رسمی وارد تهران شد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که بررسی تاریخی در مرحله نخست بیانگر وابستگی تاریخی جمهوری آذربایجان به ایران است چنانکه به رغم سلطه روسها بر این منطقه در دوره تزارها و شوروی سابق، می‌توان فرهنگ و باورهای ایرانی را در میان مردم این کشور مشاهده کرد.
کد خبر: ۶۶۱۰۵۲
سفر  علی‌اف به تهران

از زمان استقلال و جدایی این جمهوری و تبدیل آن به کشور مستقل، جمهوری اسلامی ایران همواره بر اصل تعامل با آن تاکید داشته و حتی اقدامات متعددی را برای رفع چالشهای اقتصادی و نیز رفع درگیری‌های این کشور با ارمنستان در مناقشه قره‌باغ صورت داده است. با توجه به این شرایط توسعه مناسبات دو کشور امری طبیعی و ضروری است.

با تمام این تفاسیر برخی تحرکات و اقدامات صورت گرفته از سوی جمهوری آذربایجان و تلاش غرب برای القاء برخی تصورات به مقامات این کشور ابهاماتی را در صداقت رفتاری باکو در قبال روابط دوجانبه در پی داشته است.

سرپوش نهادن بر مطالبات مردمی با متهم‌سازی و نسبت دادن اعتراض‌های مردمی به ایران، عدم رعایت حقوق اتباع ایرانی در جمهوری آذربایجان، همکاری باکو با آمریکا و ناتو و انتشار برخی گزارش‌ها از همگرایی آذربایجان با رژیم صهیونیستی، عدم رفتار مناسب باکو در قبال رژیم حقوقی دریای خزر و مبارزه با تروریسم و عاملان ناامنی منطقه، فعالیت منفی رسانه‌های آذربایجان در قبال مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و ... از جمله رفتارهای سران آذربایجان است که ابهاماتی را در نگاه تعاملی این کشور با ایران در پی داشته است.

به رغم همه این رفتارها، جمهوری اسلامی ایران همواره بر اصل تعامل و نزدیکی با آذربایجان تاکید داشته و خواستار تکیه بر نقاط اشتراک برای توسعه روابط بوده است. در مقطع کنونی نیز با توجه به حساسیت‌های جاری در منطقه از جمله گسترش تروریسم و تحرکات غرب برای بحران‌سازی در منطقه همگرایی میان همسایگان از جمله در روابط تهران ـ باکو امری ضروری می‌نماید که مورد تاکید ایران است.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران می‌تواند نقطه عطفی در مناسبات دو کشور باشد. لازمه تحقق توافقات دو کشور دگرگونی در رفتار عملی باکو از رفتارهای چند پهلو خودداری کرده و قرار گرفتن در مسیر تعاملات مثبت و صادقانه است. بررسی نگاه مردم آذربایجان و روند تحولات منطقه نشان می‌دهد که راهبرد تعامل با ایران می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای باکو به همراه داشته باشد به ویژه اینکه تحولات اوکراین نشان داد که غرب دوستی قابل اعتماد برای کشورها منطقه نیست و دلبستن به وعده‌های آنها در نهایت، سرانجام خوشی را به همراه نخواهد داشت.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها