تصور حتی یک روز زندگی بدون آب، تصور وحشتناکی است اما با روندی که در بارش‌های سال‌های اخیر مشاهده‌ می‌شود و تغییرات اقلیمی کشور و از آن بدتر مصرف بسیار ناکارآمد آب چه در بخش خانگی و صنعتی و چه در بخش کشاورزی، رسیدن چنین روزی دیرزمانی طول نخواهد‌ کشید.
کد خبر: ۶۵۶۴۷۳
کسی به فکر بحران آب نیست

بارش‌های امسال دست‌کم در تهران که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب کشور به شمار می‌رود، به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است.

این را مشاهدات و تجربیات تک تک ساکنان استان نیز نشان می‌دهد و نیازی نیست آماری برای آن از سوی مقامات مسئول اعلام شود.

مجموع تمام روزهای بارانی و برفی تهران در نیمه دوم امسال آن‌قدر ناچیز است که باید واقعا نسبت به آینده وضع آب نگران بود. اما به نظر می‌رسد کمتر کسی این مساله را جدی گرفته است.

حجم آب پشت سدها هر روز پایین‌تر می‌رود، اما گویی اتفاقی نیفتاده است. سطح آب‌های زیر زمینی هر روز پست تر می‌شود، اما انگار ناله زمین‌ و دشت‌هایی که هر‌روز با سرعت بیشتری تبدیل به خاک لم یزرع می‌شوند، به‌گوش کسی نمی‌رسد.

آب شرب تصفیه شده همچنان به مصرف شست‌وشوی خودروهای ریز و درشت می‌رسد. محوطه بسیاری از منازل و آپارتمان‌ها با همین آب شسته می‌شود و از آن بدتر در آستانه سال نو سنت پسندیده خانه تکانی به قیمت مصرف بی‌رویه آب به اجرا گذاشته می‌شود.

بخش قابل توجهی از زمین‌های کشاورزی با همین شیوه‌های سنتی و قدیمی بسیار مخرب و مضر آبیاری می‌شود.

بنا بر اعلام کارشناسان منابع آبی، با ادامه روند فعلی، ایران طی سال‌های آینده به کشوری کاملا خشک تبدیل خواهد شد که این امر برنامه‌ریزی بلندمدت برای نحوه مواجهه با این پدیده را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد.

مسئولان وزارت نیرو در هفته‌های اخیر بارها نسبت به وقوع بحران کم آبی در کشور طی ماه‌ها و سال‌های آینده هشدار داده‌اند.

در آخرین اظهارنظر، وزیر نیرو دیروز گفت ارتفاع آب از تراز ایمنی مورد نیاز در شمار زیادی از سدها پایین آمده است.

اما به نظر می‌رسد خود آنها هم این هشدارها را جدی نگرفته‌اند، زیرا بجز چند خط خبر و چند بیلبورد کوچک درباره وضع آب سدهای تهران عملکرد دیگری از اقدامات آنها برای مقابله با بحران کم آبی مشاهده نمی‌شود.

صدای پای بحران آب خیلی واضح به گوش می‌رسد، اما برای شنیدن آن باید پنبه‌ها را از گوش‌ها درآورد.

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها