ورزشکاران در صورت نپرداختن مالیات ممنوع الخروج می​شوند

اخطار مالیاتی به ورزشکاران

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این‌که به همه ورزشکاران و باشگاه‌ها ابلاغ شده که تا آخر سال وضع مالیات خود را روشن کنند، گفت: یکی از ابزارهای دریافت مالیات ممنوع‌الخروج شدن افراد است.
کد خبر: ۶۵۴۸۶۸
اخطار مالیاتی به ورزشکاران

علی عسکری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضع پرداخت مالیاتی ورزشکاران بخصوص فوتبالیست‌ها، اظهار کرد: این کافی نیست که فوتبالیست‌ها و بقیه ورزشکاران را فقط در عرصه‌های ورزشی قهرمان بدانیم؛ اما در بحث مالیات که می‌شود ورزشکار آن را بر دوش باشگاه بیندازد و باشگاه نیز به دوش ورزشکاران بگذارد.

عسکری بیان کرد: از باشگاه‌ها و ورزشکاران خواسته‌ایم تکلیف خود را در مورد مالیات روشن کنند و این امر تا آخر امسال باید مشخص شود.

به گفته وی، سازمان امور مالیاتی کشور مخلص همه ورزشکاران و تیم‌هاست و بازی آنها را نیز نگاه می‌کند؛ اما اگر آخر بازی مشاهده شود که مالیات خود را پرداخت نکردند دلسرد می‌شود.

عسکری اشکال کار پرداخت نکردن مالیات ورزشکاران را در قراردادها دانست و گفت: در قرارداد گفته می‌شود که باشگاه مالیات را بدهد و باشگاه‌ها نیز به انحای مختلف از پرداخت آن طفره می‌روند که مشکل پول دارند؛ اما باید تکلیف مالیات روشن شود.

وی افزود: یکی از ابزارها برای دریافت مالیات ممنوع‌الخروج کردن ورزشکاران است و از نگاه سازمان، مودی چه ورزشکار باشد، چه صنف فرقی نمی‌کند.

فرار مالیاتی فوتبالیست‌ها

هر چند که در ورزش حرفه‌ای دنیا پرداخت مالیات امری طبیعی و تعریف شده است، اما در فوتبال ایران فرار مالیاتی امری مرسوم است و از سوی مسئولان سازمان مالیاتی صحبت از 25 درصد فرار مالیاتی در این زمینه است، اما به نظر می‌رسد که آمارهای حقیقی فراتر عدد اعلام شده باشد.

شاید بتوان سابقه فرار مالیاتی فوتبالیست‌ها را به زمانی ربط داد که بحث تعیین سقف قرارداد مطرح شد، یعنی چهار سال پیش که به دنبال افزایش سرسام‌آور مبلغ قرارداد بازیکنان سازمان لیگ در دوره عزیز محمدی، سقف 350 میلیون تومان را برای بازیکنان درجه یک فوتبال مطرح کرد و از باشگاه‌ها خواست تا خود را به این مبلغ متعهد بدانند.

اما این مساله در فوتبال نتیجه‌گرای ایران جایی نداشت تا با توجه به ساختار دولتی فوتبال ایران، مدیران برای جلب نظر بازیکنان درجه یک و ستاره ها، دو نوع قرارداد با بازیکنان ببندند.

یکی قرارداد رسمی و به نوعی تشریفاتی جهت ثبت در هیات‌های فوتبال با همان مبلغ اعلام شده 350 میلیونی که البته با توجه به رقم پاداش‌ها تا سقف 420 میلیون تومان قابل افزایش بود.

اما در مقام عمل تعهدی به این رقم وجود نداشت و در همان سال اول اجرای سقف قرار داد گفته شد که بسیاری از باشگاه‌ها با بازیکنان ملی و ستاره خود قراردادهای 700، 800 میلیونی بسته‌اند.

فرار مالیاتی طی این سال‌ها نیز ادامه یافته و اکنون نه‌تنها خبری از سقف قرارداد نیست، بلکه باشگاه‌ها دو نوع قرارداد را تنظیم کرده و تازه برای به دست آوردن دل بازیکنانشان، متعهد شوند که مالیات آنها را نیز خود پرداخت می‌کنند.

موضوعی خلاف قانون که امروز دامن بسیاری از باشگاه‌های بزرگ ایران نظیر استقلال و پرسپولیس را گرفته تا امروز قرمزهای پایتخت به دنبال بدهی مالیاتی انباشت شده، برای رفتن به اردوی خارجی ارمنستان دچار مشکل شوند.

به‌هر حال تا زمانی که شفاف‌سازی درستی در این زمینه از سوی باشگاه‌ها و سازمان مالیاتی صورت نگیرد، نمی‌توان امید داشت که در مشکل ایجاد شده و فرار مالیاتی‌های مرسوم ورزشکارها گشایشی صورت گیرد.

این انتظاری است که رهبر معظم انقلاب در تبیین این سیاست‌ها از رسانه‌ها مطرح کردند. رسانه‌ها علاوه بر تلاش در این جهت در بخش نظارتی و رصد پیشرفت‌های اجرایی در تحقق سیاست‌های کلان می‌توانند فعال باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها