معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طبق مصوبه ستاد مدیریت بحران قرار است برای کنترل خشکیدگی درختان زاگرسی(درختان بلوط) تا پایان سال جاری مبلغ 25 میلیارد تومان به این پرو‍ژه اختصاص یابد.
کد خبر: ۶۵۲۱۷۳
اعتبار 25 میلیارد تومانی برای نجات درختان بلوط

به گزارش ایرنا، خداکرم جلالی روز سه شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی آغاز پدیده خشکیدگی درختان بلوط را از سال 87 عنوان کرد و افزود: بر اساس آخرین آمار تا پایان بهمن ماه سال جاری، این پدیده حدود یک میلیون و 100 هزار هکتار از وسعت شش میلیون هکتاری جنگل های زاگرس را در بر گرفته است.

وی اظهار داشت: البته تمامی سطح یک میلیون و 100 هزار هکتار خشک نشده، بلکه 10 تا 15 درصد دچار خشکیدگی کامل شده و مابقی به شکل سطحی تر بوده است.

وی، عامل اصلی این خشکیدگی را تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین، کاهش بارندگی ها و فشارهایی خارج از توان اکولوژیک منطقه برشمرد و تصریح کرد: تمامی این عوامل باعث شده تا بیماری زغالی بلوط و سوسک ساقه خوار در این مناطق طغیان پیدا کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: البته سازمان جنگل ها با بررسی های علمی و همکاری کارشناسان داخلی و خارجی و سازمان فائو نسبت به شناسایی و کنترل این پدیده اقدامات بهداشتی و فوریتی خود را در سطح پایلوت در عرصه های کانون پدیده در سطح 270 هزار هکتار در دست اجرا دارد.

وی گفت: در این اقدام درختان آلوده قطع و به زغال تبدیل می شوند، چرا که لاروهای سوسک چوبخوار در تنه درختان زمستان گذرانی می کنند و پس از تبدیل به سوسک کامل می توانند به درختان سالم صدمه وارد کنند. بنابراین تاکنون 70 هزار درخت قطع و به زغال تبدیل شده است.

جلالی افزود: در کنار کنترل و مبارزه با این پدیده عملیات مربوط به احیاء جنگل را نیز در دست اجرا داریم، به طوری که در مناطقی که مجبور به قطع درختان هستیم، نهال های مقاوم به بیماری را جایگزین کرده و عملیات آبخیزداری را برای پایداری این وضعیت و پیشگیری از لطمات محیطی که به این درختان وارد می شود، انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون مجموع این اقدامات در سطح محدود انجام می شود، اما در نظر داریم با کمک ستاد مدیریت بحران و تخصیص اعتبار 25 میلیارد تومانی به این پروژه این اقدامات را تسریع دهیم.

جلالی با بیان این که، همچنین برای بودجه سال 93 نیز اعتبار پروژه صیانت از جنگل های شمال نیز از 11 میلیارد تومان به 43 میلیارد تومان افزایش یافته است ادامه داد: البته برای بازسازی این جنگل ها اعتبارات بیشتری نیاز داریم که امیدواریم سال آینده از محل حوادث غیرمترقبه توسط ستاد مدیریت بحران کشور اعتبار قابل توجهی به این بخش اختصاص یابد تا بخشی از آسیب ها جبران شد.

newsQrCode
برچسب ها: بلوط درخت جنگل
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها