گزارشی از اختلافات مرزی ایران و عراق و روند شکل‌گیری قرارداد 1975 الجزایر

قراردادی که کاغذ پاره شد

ظریف: امیدواریم در سفر بعدی زیباری به تهران، این توافق‌نامه امضا شود

توافق ایران و عراق برای اجرای قرارداد 1975 درباره اروندرود

وزیر امورخارجه کشورمان از توافق با همتای عراقی خود برای اجرای قرارداد 1975 (الجزایر) درباره اروند رود خبر داد و اظهار امیدواری کرد که بزودی این موافقت‌نامه به امضا برسد.
کد خبر: ۶۵۰۴۲۶

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف دیروز در نشست مشترک خبری با هوشیار زیباری، وزیر امورخارجه عراق به گفت‌و‌گوهای خود با طرف عراقی در زمینه اجرای قرارداد 1975 درباره اروندرود اشاره کرد و گفت: ما در این مورد به توافق رسیدیم و منتظریم این موافقت‌نامه که از سوی کارشناسان مدت‌ها روی آن کار شده‌است، به امضا برسد.

وی با تاکید بر این‌که این موافقت‌نامه می‌تواند برای صلح و امنیت منطقه و پیشرفت مردم دو کشور حائز اهمیت باشد، اظهار امیدواری کرد که سفر دوم هوشیار زیباری به تهران برای امضای این موافقت‌نامه باشد.

قرارداد الجزایر که سال 1975 بین ایران و عراق با موضوع خط مرزی بین دو کشور منعقد شد، در طول بیش از سه دهه گذشته، همواره محل بحث و نزاع دو طرف بوده است به طوری که جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نیز پس از آن آغاز شد که صدام، رئیس‌جمهور وقت عراق، در بیست و ششم شهریور 1359 با پاره کردن این قرارداد در مجلس ملی عراق و در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، آن را ملغی دانست و پنج روز بعد دستور حمله به ایران را صادر کرد.

این قرارداد ششم مارس 1975 تحت نظارت رئیس‌جمهور وقت الجزایر در پایتخت این کشور منعقد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به گسترش تروریسم در منطقه گفت: هیچ دولتی از منطقه و هیچ کشوری از همسایگان با حمایت از فرقه‌گرایی و تروریسم منفعت نخواهد برد و ما و دولت عراق در این زمینه دیدگاه‌های مشترکی داریم.

وزیر امورخارجه در عین حال اظهار کرد: آنها که منافع خود را براساس تنش بنا کرده‌اند، این روزها از پایان بحرانی که به دروغ بر منطقه ایجاد شده بود، ناخشنودند و دست به اقداماتی ناشی از دستپاچگی مثل اقدامات تروریستی علیه اماکن دیپلماتیک ایران در لبنان، یمن یا پاکستان می‌زنند.

وی به مذاکرات ایران و 1+5 و حل مساله هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: احساس می‌کنم گروهی که مبنای رفتارشان در روابط بین‌الملل بحران‌سازی و ایجاد تنش و درگیری بوده از حرکت ایجاد شده کنونی برای رسیدن به تفاهم براساس احترام به حقوق مردم ایران و رفع مشکلات و تحریم‌ها نگران شده‌اند.

وزیر امورخارجه، بحران‌های ایجاد شده ناشی از پرونده هسته‌ای ایران را ساختگی دانست و افزود: منطقه ما در حال عبور از این بحرانی که براساس دروغ بنا شده بود، است.

طرف مقابل انتخابی جز توافق با ایران ندارد

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار عربی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر خوشبین نبودن به نتیجه مذاکرات، گفت: آنچه ایشان مطرح کردند در واقع دیدگاه مردم ایران و مشکل آنها درباره روش‌های برخورد آمریکا و برخی کشورهای غربی با موضوع هسته‌ای و برخورد با ایران در چند دهه اخیر است.

ظریف ادامه داد: این رفتار آنها بی‌اعتمادی شدیدی در میان مردم ایجاد کرده است و اقدامات چند ماه گذشته آمریکا شامل انتشار بیانیه‌ها و برخی گفته‌ها از سوی مقامات این کشور نه فقط هیچ کمکی به رفع سوء‌تفاهم‌ها، بدبینی‌ها و سوء‌ظن‌ها نسبت به آنان ایجاد نکرده بلکه نگرانی‌ها را تقویت کرده است.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران تصریح کرد: طرف مقابل مذاکره کننده، انتخاب‌های زیادی جز توافق با ایران ندارد.

ظریف تاکید کرد: ایران تنها به زبان تکریم و احترام پاسخ می‌دهد و در مقابل تهدید مقاومت به خرج می‌دهد.

وی گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات راهگشای تیم مذاکره کننده در روند گفت‌و‌گوهاست تا ایران موضع اقتدار و عزت خود را حس کند.

زیباری: قرارداد تسلیحاتی با ایران نبسته‌ایم

وزیر خارجه عراق هم پس از دیدار با وزیر امورخارجه کشورمان اعلام کرد: درباره مساله اروندرود، لایروبی رودخانه و پاکسازی آن از ضایعات و نیز ترسیم خطوط مرزی توافق کردیم.

وی به تحقق توافق نهایی در زمینه رسیدن به فرمول و متنی برای مساله مرزی دو کشور اشاره و اظهار کرد: امیدواریم بزودی برای امضای یادداشت تفاهم در آینده به تهران سفر کنم.

زیباری با بیان این‌که در اولین فرصت این دستاورد به مرحله امضا می‌رسد، گفت: ما افکار عمومی و دو ملت را مطمئن می‌کنیم که این توافق دستاوردهای بسیار خوبی خواهد داشت.

وزیر امورخارجه عراق اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم به جای این که مرزهایمان، دروازه‌ها و سدهایی مقابل دو کشور باشد به پل ارتباطی بین ایران و عراق تبدیل شود.

زیباری در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اخباری مبنی بر توافق ایران و عراق درباره خرید تسلیحات نظامی از ایران گفت: وزارت خارجه عراق، بیانیه‌ای را در این خصوص منتشر کرده و توضیح داده که هیچ توافق و قراردادی در این زمینه بین ایران و عراق منعقد نشده است و دولت عراق به قوانین بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل پایبند است.

وزیر امورخارجه عراق همچنین تاکید کرد: امیدوارم دوستان ایرانی ما هم شرایط کنونی عراق را درک کنند.

زیباری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا عراق خود را متعهد به ارائه توضیح به مقامات آمریکایی درباره انتشار خبر خرید تسلیحات نظامی از ایران می‌داند، اظهار کرد: عراق حاکمیت خود را دارد، آقای خودش است و مستقل عمل می‌کند؛ البته طرف آمریکایی هم خواستار توضیحاتی شد که وزارت دفاع هم توضیح داد.

ایران و قطر منطقه آزاد مشترک ایجاد می‌کنند

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در نشست خبری مشترک با خالد بن‌محمد عطیه، وزیر خارجه قطر، از توافق با وی برای ایجاد منطقه آزاد مشترک میان دو کشور خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف گفت: از مسیر ایجاد این منطقه آزاد، امکان مبادلات گسترده‌تر میان ایران و قطر فراهم می‌شود و بویژه به بخش خصوصی دو کشور دوست و همسایه کمک می‌شود که ارتباطات گسترده‌تری با هم داشته باشند.

ظریف همچنین با اشاره به نتایج مذاکرات با همتای قطری خود در زمینه‌های اقتصادی گفت: در این زمینه مذاکرات مفیدی با نگاه عمل‌گرایانه و معطوف به رسیدن به نتایج عملی داشتیم و توافق کردیم یک کمیته کاری مشترک برای فعال کردن روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها تشکیل دهیم.

وزیر خارجه قطر هم در این نشست در پاسخ به سوالی درباره حمایت‌های این کشور از مخالفان دولت سوریه اظهار کرد: این موضوع از موارد مورد اختلاف ما با ایران است.

وی تصریح کرد: ما برخلاف برادران ایرانی، مخالفان دولت سوریه را شورشی نمی‌دانیم. از نظر ما آنها انقلابیونی هستند که برای درخواست حقوق خود خارج شدند، اما با گلوله روبه‌رو شدند و ما آنها را مثل شما نمی‌بینیم.

العطیه همچنین گفت: البته باید تاکید کنم که بحران سوریه با راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر است و برای رسیدن به این نقطه باید مراحل مختلفی حل شود.

وزیر خارجه قطر در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که مسائلی بین ما هست که باید بر سر آنها به توافق برسیم، اظهار کرد: حل این مسائل به ما کمک می‌کند تا به راه‌حل‌های مشخص‌تر در زمینه مباحث مشترک همانند احداث منطقه آزاد تجاری دو کشور توافق کنیم. العطیه ادامه داد: این موضوع می‌تواند فرصتی برای دو کشور باشد تا در دو کرانه خلیج‌فارس با هم همکاری داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها