دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای گزارش می​دهد

چرا ایران نتوانست فاو را حفظ کند

در تقویم دفاع مقدس، امروز سالروز بزرگترین و ماندگارترین عملیات دوران جنگ، عملیاتی که با رمز یا زهرا (س)، آغاز شد و برای اولین بار پرچم رضوی بر فراز مسجد فاو و به دست دلاوردمردان مازندرانی به اهتزار درآمد.
کد خبر: ۶۳۳۹۵۸
روزی که پرچم رضوی بر فراز مسجد فاو نقش بست

19 دیماه سال 65 یادآور آغاز عملیات «کربلای 5» است که در افسانه و رویای صدام در نجات اعراب را به شکست مبدل کرد.

این عملیات که مرحله شناسایی آن تنها در 15 روز انجام شده بود، خط بطلانی بر بازی های تبلیغاتی صدام بود و افتخارآفرینی رزمندگان، بار دیگر جهانیان را به حیرت وا داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با گرامیداشت سالروز شروع عملیات «کربلا 5»  از آن به عنوان حماسه جاودان تاریخ دفاع مقدس یاد کرد و گفت: هدف از این عملیات تصرف شلمچه و پیشروی به سوی بصره بود.

حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی با بیان اینکه عملیات «کربلای 5» بزرگترین و ماندگارترین عملیات های دوران دفاع مقدس بود، اظهار کرد: بار دیگر رشاد و فداکاری رزمندگان اسالم رد دفاع از کیان و ارزش ها به رخ جهانیان کشیده شد.

وی با عنوان اینکه عملیات کربلای 5 با رمز مقدس یا زهرا (س) و از بامداد 19 دیماه آغاز شد، افزود: فرماندهی این عملیات را قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء عهده دار بود و تمام محاسبات دشمن را برهم ریخت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران اظهار کرد: این عملیات جشن بزرگ صدام و بازیهای تبلیغاتی اش را برای وی و حامیانش تلخ کرده بود و دشمن هرگز فکر نمی کرد که از این منطقه عملیاتی صورت گیرد.

حجت الاسلام ابراهیمی یادآور شد: سخت ترین محورهای عملیات شامل عبور از مانع بزرگ آب به عمق بیش از دو متر که پر از مین، سیم خاردار و میله های آهنی بود و همچنین تصرف خطوط شرق کانال ماهی و نیز عبور از کانال ماهی و ادامه عملیات بسمت بصره به نیروهای لشکر ویژه 25 کربلا سپرده شد.

وی عنوان کرد: لشکر ویژه 25 کربلا در شب اول عملیات از معبر بسیار سخت آب عبور کرد و خطوط دفاعی شرق کانال ماهی را بتصرف درآورد و صبح فردا نیز غرب کانال ماهی را فتح کرد.

لشگر 25 کربلا سابقه پرافتخاری دارد

سردار کمیل کهنسال مشاور عالی فرمانده کل سپاه درباره ایثار و رشادتهای لشگر 25 کربلا از آن به عنوان یکی از با کیفیت ترین یگان های رزم سپاه یاد کرد و گفت: این لشگر سابقه پرافتخاری در مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی دارد.

وی افزود: لشگر 25 کربلا با داشتن گردانهای پیاده، مکانیزه، زره ای و... توانسته بود اعتماد فرمانده سپاه را جلب کند و بیش از هزار غواص آموزش دیده در این لشگر حضور داشتند که در عملیات «والفجر 8»، 150 بار اروند رود را درنوردیدند و برای شناسایی عبور کردند.

وی اذعان داشت: مهم ترین هدف عملیات والفجر 8، تصرف فاو، سکوهای نفتی، پایگاه موشکی، پایگاه مواصلاتی منطقه و در واقع مرکز منطقه بود.

سردار کمیل عبور از دو لشگر اصلی، پیشروی در جاده استراتژیکی از جمله اقدامات لشگر 25 کربلا بود و لشگری بود که برای اولین بار پرچم امام رضا (ع) را بر فراز مسجد فاو برافراشت.

سردار شاهچراغی فرمانده سپاه مازندران نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس و لشگر 25 کربلا از این لشگر به عنوان لشگر ویژه و خط شکن در دوران دفاع مقدس یاد کرد.

وی اظهار کرد: سرداران و شهدای گرانقدری از استان تقدیم انقلاب اسلامی شد که به تازگی اجلاسیه سرداران و 10 هزار شهید استان برگزار شده است.

تولید سریال در مسیر اروند

فرمانده سپاه مازندران از تولید سریال در مسیر اروند به پاس گرامیداشت دلاوریهای لشگر 25 کربلا خبر داد و گفت: این فیلم بزودی از شبکه سوم سیما سخش خواهد شد.

و امروز همزمان با سالروز آغاز عملیات کربلای 5، سه کبوتر خونین بال و از یاران و سرداران لشگر 25 کربلا بر روی دستان مردم ولایتمدار بابلسر تشییع شد.

تشییع سه کبوتر خونین بال دفاع مقدس در بابلسر

مراسم وداع با پیکر این سه شهید صبح پنجشنبه در سپاه بابلسر برگزار شد و پیکر این سه شهید تا میدان شهدای بابلسر تشییع و پس از اقامه نماز تا کنار بابلرود در بوستان محله کاظم آباد بابلسربه خاک سپرده می شوند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها