دلایل مخالفت ها با توافق با ایران از منظر اندیشکده آمریکایی

وظیفه پیچیده آمریکا در مذاکرات هسته ای

یک استاد دانشگاه آمریکایی مینه‌سوتا در مدیسون در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی با بیان اینکه توافق هسته ای برنامه‌های رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند گفت: اسراییل برای تسلط بر خاورمیانه نمی خواهد از سوی یک قدرت بزرگ مورد مخالفت قرار گیرد،به همین نتانیاهو ناامیدانه تلاش می‌کند تا یک توافق دیپلماتیک را تحت تاثیر قرار دهد و نگذارد این توافق صورت گیرد.
کد خبر: ۶۱۵۹۶۲
توافق هسته ای با ایران برنامه‌های اسراییل را تهدید می‌کند

جیمز فتزر، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه منظور جان کری، وزیر امور خارجه امریکا از گفته است اگر توافق نکنیم جنگ صورت می‌گیرد. چیست؟ گفت: منشور سازمان ملل همه روابط دیپلماتیک را تعریف کرده است، پیش از در نظر گرفتن هر گونه اقدام نظامی همه فرصت‌ها باید آزموده شود و اقدام نظامی فقط در دو شرایط مجاز هستند: اگر ایران یک تهدید فوری برای آمریکا باشد که در این زمینه آشکارا این موضوع صدق نمی‌کند یا آمریکا مجوز شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار داشته باشد که البته این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.بنابراین، این اظهارات از سوی جان کری کاملا غیر مسئولانه است.

استاد دانشگاه در مورد صداقت گفتار کری و اوباما اظهار داشت: در واقع نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اوباما مایل است علیه لابی اسراییلی اقدام کند و درباره یک توافق دیپلماتیک با ایران مذاکره کند.

وی گفت: هیچ مداخله‌ای در زمینه حق ایران در توسعه انرژی هسته‌ای نباید صورت گیرد. ظاهرا این تلاشی از سوی صنعت انرژی هسته‌ای آمریکاست برای جلوگیری از ایجاد رقابت در این زمینه؛ چرا که ایران می‌تواند میله‌های سوخت هسته‌ای را با قیمتی پایین‌تر از آمریکا در اختیار کشورهای جهان سوم قرار دهد و به همین خاطر آنها این رقابت را دوست ندارند، اما حقیقت این است که ظاهرا فرانسه نقش مانع را ایفا می‌کند و دلیل آن این است که توافق تسلیحاتی بزرگی با عربستان سعودی و همچنین با اسراییل دارد.

جیمز فتزر تصریح کرد: من اطمینان دارم که اوباما این اظهارات را در مخالفت با تشدید تحریم‌های ضد ایرانی بیان کرد اما این تحریم‌ها از ابتدا به جا نبودند.ایران هیچ برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ندارد، حتی سازمان‌های اطلاعاتی ما (امریکا) در سال ۲۰۰۷ و در سال ۲۰۱۱ تایید کردند که ایران به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای نبوده است.

وی گفت: اسراییل می‌خواهد بر خاورمیانه تسلط یابد بدون این که از سوی یک قدرت بزرگ مورد مخالفت قرار گیرد. در حقیقت اگر یک قطعنامه دیپلماتیک در این زمینه صادر شود اسراییل هر گونه توجیه ظاهری برای حمله به ایران را از دست می‌دهد؛ حتی رییسان سابق سرویس‌های اطلاعاتی اسراییل نیز این را گفته‌اند و به همین دلیل است که نتانیاهو چنین ناامیدانه در اینجا تلاش می‌کند تا یک توافق دیپلماتیک را تحت تاثیر قرار دهد و نگذارد این توافق صورت گیرد چرا که آن را برای دستور کاری که برای خاورمیانه دارد یک تهدید می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
۰
۰
این استاد آمریكایی حق مطلب را به خوبی ادا كرده است . تمام مخالفتهای غرب از آغاز تا كنون با برنامه هسته ای ایران در واقع جلوگیری از بروز یك قدرت هسته ای جدید است كه بازارهای جهانی آنها را به خطر می اندازد و به اقتصاد آنها ضربه می زند .آنها نمی خواهند یك رقیب تمام عیار در این زمینه داشته باشند . اما به كوری چشم آنها ایران به زودی به یك قدرت بزرگ هسته ای تبدیل خواهد شد كه با دانش و فنون خود می تواند صادرات خوبی در این زمینه داشته باشد . ودر معاملات بین المللی هم تاثیر گذار باشد.

نیازمندی ها