وزیر نیرو با اشاره به بحران دریاچه ارومیه و تبعات آن گفت: برای حل مشکل این دریاچه نیازمند مشارکت و همکاری همه مردم به ویژه کشاورزان هستیم.
کد خبر: ۵۹۶۷۴۹
برای حل مشکل دریاچه ارومیه نیازمند مشارکت همه هستیم

حمید چیت چیان روز جمعه در جمع خبرنگاران در تبریز افزود: همه مردم ساکن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و به ویژه کشاورزان باید با بالا بردن بازده، اصلاح الگوی مصرف کشت و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی آب مازاد بر نیاز خود را به این دریاچه هدایت نمایند.
وی همچنین با اشاره به لایروبی برخی رودخانه ها و مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: این اقدام کمک شایان توجهی به تامین آب دریاچه خواهد کرد اما همچنان همکاری مردم در این زمینه بسیار حایز اهمیت است لذا امیدواریم بتوانیم با اتخاذ تدابیری ویژه در این خصوص گام برداریم.
وزیر نیرو از محدودیت منابع آبی به عنوان یکی از معضلات اصلی در آذربایجان شرقی یاد و بیان کرد: سهم هر آذربایجانی از منابع آب تجدیدپذیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سالانه ۵۰۰ مترمکعب و کمتر از یک سوم سرانه آب کشور است.
چیت چیان گفت: سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی هزار و ۸۰۰ مترمکعب است.
وی افزود: بر همین اساس از حدود سه دهه پیش برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش آب تصمیم گرفتند برای رفع مشکل آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بخشی از آب استانهای دیگر را برای آشامیدن و صنعت تبریز و آذربایجان شرقی اختصاص دهند بنابر این انتقال آب از سایر حوضه ها به این استان ضروری است.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به افت آب سفره های زیرزمینی و برداشت آبهای سطحی در استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: مصرف بی رویه آب به خصوص در بخش کشاورزی وضعیت بسیار بدی را برای دریاچه ارومیه پدید آورده است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
۰
۰
آقای چیت چیان به نظر می رسد چنانچه در آینده مشكل دریاچه ارومیه حل نشود مقصر همه مردم، مخصو صا كشاورزان خواهند بود.!!!
بزی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
۰
۰
مسئولین هنوز روی میز ننشسته، به فكر دریاچه ارومیه هستند یكمی هم خانم ابتكار وآقای وزیر نیرو به فكر مردم قحطی زده و طوفان زده زابل و تالاب بین المللی هامون باشند كه كویر شده اثری از آب نیست .
هر روز تعداد زیادی از مردم منطقه بعلت نبود آب اقدام به كوچ می كنند!!! چرا مشكل آب سیستان رابرطرف نمی كنید؟
15 سال است كه این منطقه در بدترین شرایط سخت كشاورزی و بی آبی به سرمی برد

نیازمندی ها