وزیر بهداشت برنامه‌های 100 روزه خود برای سلامت مردم را تشریح کرد

وعده وزیر؛ تشکیل بیمه فراگیر درمان

وزارت بهداشت را می‌توان یکی از پرچالش‌ترین وزارتخانه‌هایی دانست که بخصوص طی یک سال اخیر، انواع و اقسام تنگناها و بحران‌ها را به خود دیده است. از کمبود و گرانی بی‌سابقه دارو گرفته تا نیمه‌کاره رها شدن طرح ده ساله پزشک خانواده، از جمله دلایلی است که لزوم اصلاح عملکرد این وزارتخانه را به خواسته‌ای عمومی تبدیل کرده است.
کد خبر: ۵۹۳۶۳۶
وعده وزیر؛ تشکیل بیمه فراگیر درمان

با توجه به این‌که رئیس‌جمهور از همه وزیران خواسته است که برنامه‌ای کوتاه‌مدت را برای حل مشکلات حوزه کاریشان تدوین کنند، بر همین اساس نیز شنبه شب گذشته، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین برنامه‌ای صد روزه برای حل مشکلات دارو و درمان کشور خبر داد.

حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی در برنامه نگاه یک که از شبکه اول سیما پخش شد، به توضیح این برنامه صد روزه وزارت بهداشت پرداخت و انتخاب همکاران این وزارتخانه در این بازه زمانی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های وزارت بهداشت دانست.

دارو تا 2هفته دیگر به قیمت سال قبل برمی‌گردد

رفع فوری مشکلات دارویی کشور از دیگر برنامه‌های صد‌روزه‌ای بود که وزیر بهداشت در برنامه نگاه یک به آن اشاره و خاطرنشان کرد در 10 روز اخیر تصمیم‌های خوبی برای حل مشکلات دارویی کشور گرفته شده است و مطابق دستور رئیس‌جمهور، دو میلیارد و 700 میلیون دلار برای واردات دارو اختصاص داده شده است و البته باید بگویم که از این میزان اعتبارات واردات دارو، حدود 800 میلیون دلار، قبل از شروع به‌کار دولت یازدهم تخصیص داده شده بود.

وزیر بهداشت در برنامه نگاه یک به مردم وعده داد که قیمت دارو تا دو هفته آینده به قیمت‌های سال 91 برمی‌گردد و توضیح داد که طبق توافقی که با بیمه‌ها صورت خواهد گرفت، وزارت بهداشت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها را به بیمه‌ها پرداخت خواهد کرد.

البته قاضی‌زاده‌هاشمی، پرداخت مابه التفاوت دارو را منوط به‌ادامه حمایت مجلس و دولت دانست.

وزیر بهداشت، برگرداندن فضای آرامش به وزارتخانه بهداشت و حل مشکلات بخش اورژانس را هم به‌عنوان دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدتی به شمار آورد که تا صد روز دیگر اجرا‌خواهد شد.

بیمه‌ها تجمیع می‌شوند

یکی از پاشنه آشیل‌های اساسی نظام بهداشت و درمان کشور، محدود بودن خدمات انواع و اقسام بیمه‌های درمانی است.

با وجود آن‌که بیمه‌های درمانی متنوعی در کشور وجود دارد و حتی برخی نهادها و سازمان‌ها نیز بیمه‌های اختصاصی دارند، اما این بیمه‌ها نتوانسته‌اند برای جبران هزینه‌های دارو و درمان بیماران، تاثیر بسزایی داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون مطابق آمارهای رسمی وزارت بهداشت، حدود 70 درصد از هزینه‌های درمان بر دوش مردم است.

وزیر بهداشت با بیان این‌که هم‌اکنون بیمه‌ها پراکنده‌ هستند و نیاز است که بیمه‌ای فراگیر برای مردم ساماندهی شود، در توضیح ویژگی‌های این بیمه فراگیر خاطرنشان کرد، این بیمه فراگیر باید پوشش مناسبی برای همه مردم داشته باشد و نباید برای ارائه خدمت به ساکنان شهر یا روستا، تفاوتی قائل شود.

آنچه که از گفته‌های قاضی‌زاده‌هاشمی برمی‌آمد، او در این گفت‌وگوی تلویزیونی توجه ویژه‌ای به بیمه‌ها داشت؛ طوری که تصریح کرد: ارزش این بیمه فراگیر باید حداقل سه تا چهار برابر بیمه‌های فعلی باشد، اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، هیچ‌کدام از برنامه‌های وزارت بهداشت جلو نخواهد رفت.

 اجرای پزشک خانواده 15 سال زمان می‌خواهد

ماهیت کلی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، مورد توافق بیشتر وزیران پیشین بهداشت و وزیر فعلی است و کارشناسان نظام سلامت تاکید می‌کنند که با اجرای این برنامه کلان، بسیاری از مشکلات فعلی بخش دارو و درمان کشور حل می‌شود.

اما در مرحله اجرای برنامه پزشک خانواده، اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد و آن‌گونه که از صحبت‌ های قاضی‌زاده‌هاشمی در برنامه نگاه یک می‌شد استنباط کرد، او تمایلی برای اجرای سریع و فراگیر این برنامه ندارد.

هاشمی بصراحت اعلام کرد که اجرای پزشک خانواده ده‌تا‌15 سال زمان می‌برد و درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای اجرای این طرح نیز عنوان کرد: شرایط فعلی پزشک خانواده، مورد رضایت مردم و ارائه‌کنندگان خدمات نیست. با وجود آن‌که این طرح هم‌اکنون در دو استان مازندران و فارس اجرا می‌شود، اما باید آسیب‌شناسی درباره این طرح انجام دهیم و معتقدم این طرح ابتدا باید در استان‌هایی که پوشش این طرح در آنها وسیع‌تر است و سپس در شهرهایی با جمعیت کمتر توسعه یافته و در نهایت در سراسر کشور اجرا شود.

البته وزیر بهداشت خاطرنشان کرد که هرچند واقعا به پزشک خانواده نیاز داریم و این برنامه تکلیف قانون پنجم توسعه است، اما نباید به گسترش کمی این برنامه اصرار کنیم و منابع را از دست‌ بدهیم. به همین دلیل باید درباره برنامه پزشک خانواده حوصله به خرج داد و پزشکان هم باید برای اجرای بهتر پزشک خانواده، آموزش‌‌های لازم را ببینند.

با توجه به این‌که معاونان فعلی وزیر بهداشت، همچنان همان معاونان وزیر بهداشت پیشین است، به‌نظر می‌رسد که در این بازه صد روزه شاهد تغییر در معاونت‌های وزارت بهداشت باشیم؛ گرچه قاضی‌زاده‌هاشمی چندی پیش اعلام کرده بود که برای تغییر معاونان خود عجله‌ای ندارد.

هاشمی با بیان این‌که انتخاب همکاران، نیازمند دقت زیادی است، تاکید کرد که از یک سو، هر نوع اشتباه در انتخاب همکاران، چهار سال دستگاه را معطل می‌کند و از سوی دیگر، رسیدن به‌ضرورت تغییر نیز بحث مهمی است و بر این اساس، تشخیص ضرورت تغییر یک بحث است و این‌که چه کسی جایگزین همکاران قبلی می‌شود هم باید به عنوان بحث دیگری مطرح شود.

علاوه بر انتخاب همکاران، حل مشکلات کمبود منابع نیز به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های صد روزه وزارت بهداشت عنوان شد که هاشمی به آن اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، کسری اعتبار بسیار زیادی دارند و در همین وضع هم بیمه‌ها هنوز بدهی‌شان را به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت نکرده‌اند که همین موضوع، موجب شده است که برای پرداخت حقوق پرسنلی و در مسیر خدمت‌رسانی به بیمارستان‌ها، مشکلات گوناگونی ایجاد شود.

همچنین در شرایطی که نزدیک به یک سال است حتی جلسات شورای عالی سلامت ـ که وظیفه هماهنگی‌های کلان و راهبردی در حوزه بهداشت و درمان کشور را بر عهده دارد ـ تشکیل نشده است، وزیر بهداشت وعده داد که در این برنامه صد‌روزه، این شورای عالی را احیا کند.

مهم‌ترین اظهارات وزیر بهداشت

بیمه‌ها 1900 میلیارد تومان به بیمارستان‌ها بدهکار هستند و اگر این مطالبات پرداخت شود، بخش عمده‌ای از کمبودهای بخش درمان حل می‌شود.

تا 10 روز آینده، شیوه حمایت از بیماران صعب‌العلاج اعلام خواهد شد.

نمی‌توانم با قاطعیت وجود داروهای بی‌کیفیت را تائید کنم، این کار نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد.

برای تولید مواد اولیه دارویی مشکل داریم، اما 95 درصد اقلام دارویی در کشور تولید می‌شود.

می‌توانیم توریسم درمانی را در کشور توسعه دهیم.

70 درصد هزینه‌های درمان را مردم پرداخت می‌کنند.

حق ویزیت پزشکان عمومی باید بیشتر از میزان فعلی باشد.

در بخش آموزش و پژوهش در وزارت بهداشت، وضع خوبی داریم.

امین جلالوند - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها