روزنامه‌های انگلیسی از تصمیم واشنگتن و لندن برای آغاز مداخله نظامی در سوریه طی یک یا دو هفته آینده خبر دادند.
کد خبر: ۵۹۱۶۱۹
زمان حمله غرب به سوریه

روزنامه ایندیپندنت نوشت: کشورهای غربی از جمله انگلیس در نظر دارند اقدام نظامی یک جانبه‌ای را علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ظرف دو هفته آینده به عمل آورند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در جریان تماس تلفنی 40 دقیقه‌ای خود با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به بحث و گفت‌وگو درباره حملات موشکی به مواضع دولت دمشق پرداخت.

همچنین پایگاه صهیونیستی دبکا، نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که باراک اوباما به تیم بازرسان شیمیایی سازمان ملل اعلام کرده که حداکثر تا چهارشنبه نتیجه تحقیقات خود را منتشر کنند چرا که وی برای پیاده سازی طرح‌های خود، نمی تواند صبر کند.

عربستان سعودی مخالف حملات محدود بوده و خواستار حمله همه جانبه برای سرنگونی حکومت سوریه است. این احتمال نیز وجود دارد که پس از حملات محدود غرب، ارتش‌های عربی برای یکسره کردن کار حکومت سوریه وارد عمل شوند.

 به غرب امتیاز بدهیم

یک روزنامه اصلاح طلب در مطلبی عجیب رسما خواستار امتیازدهی به غرب بدون دریافت مابه ازا شد.

 روزنامه اصلاح طلب بهار در یادداشتی با عنوان «ابتکار یکجانبه» در موضوع هسته‌ای با اشاره به پرونده هسته ای کشورمان خواستار اعتمادسازی یکجانبه از سوی جمهوری اسلامی ایران با غرب و امتیاز دادن یکسویه به آنها شد.
 
بهار نوشت: تاکنون موضوع هسته‌ای، عمدتا تمرکز بر معامله (بده – بستان) بوده است، اما سیاست «ابتکار یکجانبه» خروج از این چارچوب را پیشنهاد و یک اقدام اعتمادساز یک‌طرفه را توصیه می‌کند. در واقع در موضوع هسته‌ای، دستگاه دیپلماسی ایران باید دست به یک «ابتکار یکجانبه» اعتمادساز بزند. بدون آن‌که بخواهد ما‌به‌ازا و امتیازی در قبال آن دریافت کند.

تقدیم زن شیخ وهابی برای جهاد نکاح

یکی از شیوخ عربستان در توئیتر اطلاعیه ای برای فرستادن همسرش برای جهاد نکاح در سوریه منتشر کرد که بازتاب متفاوتی میان کاربران داشت و برخی با بستن نام کاربری این شیخ سعودی در شبکه اجتماعی، اقدام او را سخیف و به دور از مردانگی توصیف کردند.

به گزارش مشرق به نقل از سایت مسلمانان جهان، یکی از شیوخ مطرح عربستانی، در صفحه شخصی خود در توئیتر به طور رسمی اعلام کرد: حاضر است برای حمایت از مجاهدین( تروریست ها) که ضد بشار اسد می جنگند، همسر خود را برای جهاد نکاح به سوریه بفرستد.

انتشار این اطلاعیه در محیط مجازی بازتاب متفاوتی میان کاربران داشت.

برخی با به اشتراک گذاشتن آن، از اقدام این شیخ سعودی حمایت کرده و سایرین را نیز به این امر دعوت کردند. آنها در طرفداری از این شیخ اعلام کردند، مجاهدینی که ضد رژیم بشار در حال جنگ هستند، نیازمند حمایت همه جانبه هستند.

برخی دیگر با بستن نام کاربری این شیخ سعودی در شبکه اجتماعی ، اقدام او را سخیف و به دور از مردانگی توصیف کردند. مخالفان با تکیه به آیات و احادیث دین، موضوع جهاد نکاح را جعلی دانستند و از مسلمانان خواستند، نسبت به توطئه وهابی ها برای منحرف کردن دین هشیار باشند.

تحلیل بی بی سی از سفر پادشاه عمان به ایران

تلویزیون بی بی سی با اشاره به سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران گفت:در سه سال اخیر نام عمان در سه پرونده بحث برانگیز روابط خارجی ایران مطرح شده شهریور 1389 سارا شورد شهروند آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده بود با میانجی گری عمان آزاد و در مسقط پایتخت این کشور به خانواده اش پیوست ، یک سال بعد در شهریور 1390 دو همراه دیگر او هم باز با وساطت عمان آزاد شدند و در مسقط به خانواده هایشان رسیدند .

بی بی سی افزود: میانجیگری عمان یک طرفه نبود این هواپیما نصرالله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن را از بریتانیا به مسقط آورد آقای تاجیک به اتهام خرید دوربین‌های نظامی در بریتانیا در بازداشت خانگی بود ، پیش از آن هم در سال 1386 در ماجرای ملوانهای بریتانیایی بازداشت شده در ایران نام عمان به عنوان میانجی برای آزادی ملوانان مطرح شده بود ، در دوران جنگ ایران و عراق هم روابط ایران و عمان با کشورهای عربی منطقه متفاوت بود عمان در سالهای آخر جنگ تلاشهایی برای برقراری آتش بس و صلح کرد ، و به گفته مقامات ایران در مقایسه همسایگانش از جمله عربستان سعودی سیاستی اشتی جویانه پیش گرفت .

اما ریشه روابط خوب سلطان قابوس با ایران به قبل از انقلاب برمی‌گردد، ارتش ایران در اواسط دهه 1350 شمسی به کمک سلطان قابوس رفت تا دربرابر شبه نظامیان چپگرا در جنوب این کشور بجنگند کمک های ایران که اولین عملیات نظامی برون‌مرزی اش را در منطقه تجربه می کرد سلطنت سلطان قابوس را حفظ کرد.

تحلیلگر بی بی سی گفت: هم از تهران هم از واشنگتن حرفهای امیدوارکننده تری در مورد مذاکرات به گوش می رسد ، به علاوه اینکه آقای سلطان قابوس در این سفر دو بار  با آقای حسن روحانی دیدار می کند می‌شود گفت که نمی‌تواند این سفر بدون یک ماموریت معین باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها