معاون امور عمرانی استاندار کردستان گفت: اعمال مدیریت واحد برای نجات دریاچه زریوار مریوان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کردستان ضروری است.
کد خبر: ۵۹۰۷۰۷

امیر قادری در جلسه بررسی آخرین وضع دریاچه زریوار شهرستان مریوان افزود: متاسفانه در گذشته شرکتی تاسیس شده بود تا در محافظت از این دریاچه خدمات قابل توجهی انجام دهد، اما این اتفاق نیفتاد و به همین دلیل در سه ماه پیش کارگروهی در استان تشکیل شد که کار آن حفظ این منبع آبی است.

به گزارش مهر، وی گفت: اعمال مدیریت واحد برای نجات دریاچه زریوار ضروری است و ما معتقدیم برای اعمال این امر کارگروه تشکیل شده می‌تواند مفید واقع شود و شهرداری به عنوان یک نهاد مردمی می‌تواند در آن نقش پررنگی داشته باشد.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: برای دخالت دادن مردم در امر حفاظت از دریاچه زریوار بسته‌هایی آماده شده است که طی آن از سرمایه گذاران این استان خواسته شده تا در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان نیز در این جلسه گفت: مشکل اصلی و عامل مرگ بیشتر تالاب‌های ایران همواره به بحث بی‌توجهی و نبود مدیریت درست از سوی مسئولان بر می‌گردد و این تعدد مدیریت است که همواره باعث شده که مسئولان از ادای وظایف اصلی خود که همان نگهداری از تالاب‌های کشور است دور شوند و هر کدام به بهانه‌ای ازانجام وظایف خود سرباز زنند.

ناصح قادری گفت: زریوار اگر در نوبه خود بی‌نظیر نباشد بی‌شک کم‌نظیر است و با داشتن شاخصه‌های اکولوژیک، این دریاچه جزو استثناهای جهان است و مشکل این دریاچه جزو مطالبات مردمی قرار گرفته است و وضع این دریاچه کارنامه مسئولانی است که تا به حال در این دریاچه نقشی داشته‌اند.

وی ساخت سد در جلوی زریوار را باعث ایجاد مشکلاتی برای این دریاچه عنوان کرد و افزود: از بین رفتن جانداران زیر آب دریاچه مرگ این دریاچه را رقم خواهد زد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان اظهار کرد: ایجاد سدی در برابر مهاجرت ماهی‌ها که به منظور تخم‌ریزی از این دریاچه بیرون می‌رفتند و تنگ کردن زندگی بر عرصه دیگر آبزیان دست به دست هم داده است تا با در خطر قرار دادن زندگی این جانداران شاهد وضع کنونی این دریاچه باشیم.

قادری ادامه داد: نجات زریوار فقط از یک یا چند مسئول بر نمی‌آید و مردم ساکن مریوان نیز باید در آن ایفای نقش کنند و زندگی خود را با زندگی این دریاچه گره خورده بدانند و برای حفظ آن بکوشند.

وی یادآور شد: از دریاچه زریوار برای ایجاد چند صد هزار شغل می‌توان بخوبی استفاده کرد و این امر وقتی تحقق می‌یابد که مردم سرنوشت خود را با سرنوشت این دریاچه گره‌خورده بدانند و برای نجات آن از خود مایه بگذارند و برای آن دلسوزی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان هدف از تشکیل این کارگروه را حفظ زریوار و ایجاد هماهنگی‌های لازم عنوان و بیان کرد: همسوسازی و هماهنگ‌سازی اقدامات لازم برای رفع مشکلات زریوار از مهم‌ترین اهداف تشکیل این کارگروه است که امیدواریم بتوانیم با ایجاد هماهنگی‌های لازم از مرگ تدریجی این دریاچه جلوگیری کنیم.

قادری گفت: نجات زریوار و رسیدگی به آن خود باعث شکوفایی و رشد اقتصادی مریوان می‌شود و می‌توان به این وسیله هم برای افراد ساکن این شهرستان کسب درآمد ایجاد کرد و هم تا حدی برای جذب ارز دولتی اقدام کرد.

وی ایجاد سامانه آنالیز دریاچه زریوار را یکی از اقدامات محیط‌زیست برای حفظ این دریاچه دانست و افزود: به منظور داشتن اطلاعات لازم در مورد پاکیزگی آب دریاچه محیط‌زیست یک مرکز آنالیز آب را در دریاچه نصب و راه‌اندازی کرده است که همواره با آزمایش آب آن میزان پاکی یا کثیفی آن را می‌سنجد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان ورود فضولات حیوانی را یکی دیگر از مشکلات جدی زریوار عنوان و اظهار کرد: وارد شدن فضولات حیوانی روستاهای اطراف دریاچه بویژه از روستای دره تفی باعث ایجاد مسمویت آب شده و در نهایت می‌تواند جان جانداران این دریاچه را با خطری جدی مواجه کرده و باعث ایجاد خطر برای اکوسیستم این دریاچه شود.فرماندار شهرستان مریوان نیز در ادامه این جلسه طی سخنانی بیان کرد: دریاچه زریوار از لحاظ گردشگری دارای اهمیت بسیاری است و وجود این دریاچه باعث شده سالانه تعدادی زیادی گردشگر از اقصی‌نقاط میهن از این شهرستان دیدن کنند.

عبدالله رشیدی‌پور یکی از مشکلات این دریاچه را نبود مدیریت واحد عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث ایجاد ناهماهنگی در بخش‌های مختلف بویژه نگهداری در حفظ این دریاچه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها